اخبار هنرهای تجسمیفراخوان نقاشینقد هنر

حل معمای گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان با استفاده از علم

حل معمای گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان با استفاده از علم لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=10352 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
حل معمای گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان با استفاده از علم | دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با خلق یک نسخه مجازی از اثر هنری «سالواتور موندی» که گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان است، مدعی‌اند علم می‌تواند یکی از بزرگترین اسرار این تابلو را حل کند.

حل معمای گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان با استفاده از علم | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایرنا تابلو سالواتور موندی در سال ۲۰۱۷ در حراجی کریستیز به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار فروخته شد تا از انظار عمومی محو شود. باتوجه به قیمت عجیب و غریب این تابلو و ناشناخته ماندن مالک اصلی آن، تئوری توطئه پیرامون این اثر مطرح شد.

بیشترین توجه به این مساله معطوف شد که آیا این تابلوی گرانبها، واقعا تابلوی اصلی لئوناردو داوینچی نابغه دوره رنسانس رم بوده است. همچنین یکی از بزرگترین پرسش ها در مورد گوی کریستالی، نماد زمین است و عیسی مسیح (ع) در این اثر آن را دردست دارد.  

حل معمای گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان با استفاده از علم لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=10352 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام : @AsarArtAtelier 👆

به عنوان نمونه، مایکل دالی مدیر موسسه  ArtWatch UK یکی از دلایل اصل نبودن این تابلو را این حقیقت دانست که گوی کریستال، نور را به طور واقعی نمی شکند. با این حال، گروهی از متخصصان با استفاده از یک ابزار گرافیکی رایانه ای، نور را شبیه سازی کردند تا دریابند که شکل و شمایل مسیح از گوی هایی با مواد متغیر، چطور دیده می شود.

پایگاه اینترنتی آرت‌نت در گزارشی در این خصوص نوشت: اگر کره زمین یک جرم جامد بود، همچون یک عدسی همگرا عمل میکرد و اجسام پشت آن، بزرگتر از حد واقعی دیده می شد، کیفیتی که در تابلوی سالواتور موندی مشاهده نمی شود.

دانشمندان پس از تحقیق در مورد نحوه شکست نور از بین انواع مختلف گوی ها، ارزیابی کردند شیشه گوی تابلوی سالواتور موندی، کسری از یک اینچ  ضخامت است که کیفیت نوری اثیری آن را تشکیل می دهد.

یافته های این تحقیق جدید، نحوه نگرش مردم به این نقاشی را از همه جهات تغییر می دهد. هرچند برخی می گویند غیرعادی بودن گوی شیشه ای، مدرکی است دال بر اصل نبودن تابلو، مارتین کمپ (Martin Kemp) محقق آثار لئوناردو معتقد است که همین گوی به خودی خود دلیلی بر اصل بودن اثر دارد.

حال اگر نظریه دانشمندان مبنی بر خالی بودن گوی به جای جامد بودن آن، درست باشد، سالواتور موندی به واقع معرف وقایع و رویدادهای واقعی است. امکانی که قبلا از سوی والتر ایزاکسون نویسنده کتاب بیوگرافی داوینچی به آن اشاره شده است. وی در این کتاب نوشته است: لئوناردو این گوی را طوری نقاشی کرده  که گویی، یک حباب شیشه ای توخالی است که نور را نمی شکند یا نور عبور داده شده از آن را تحریف می کند.

حل معمای گران‌ترین تابلوی نقاشی جهان با استفاده از علم لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=10352 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام : @AsarArtAtelier 👆

سالواتور موندی اثری است که پادشاه لویی دوازدهم از فرانسه بیش از ۵۰۰ سال پیش سفارش آن را داد. در این تابلو، عیسی مسیح (ع) از تاریکی ظهور کرده است و در حالی که گویی شفاف در یک دست دارد، با دست دیگرش برای جهان طلب خیر و برکت می‌کند.

اولین بار روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد تابلو به بدر بن عبدالله شاهزاده سعودی و نماینده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان فروخته شده است. ریاض هرگز این گزارش را تائید یا تکذیب نکرد.

سرویس اصلی اطلاع رسانی بازار هنر موسوم به آرت پرایس اعلام کرد که شیوخ دانشگاه الازهر مصر به بن سلمان گفته اند تابلو به دلایل مذهبی نباید به نمایش عموم درآید. موزه لوور پاریس نیز موفق نشد سالواتور موندی را در نمایشگاه ۲۴ اکتبر ۲۰۱۹ (۲ آبان) به همراه آثار دیگر به نمایش درآورد.

داوینچی از بزرگترین هنرمندان دوره رنسانس بود که دستی در نوآوری، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، علم، موسیقی، ریاضیات، مهندسی، ادبیات، آناتومی، زمین شناسی، نجوم، گیاه شناسی، نویسندگی، تاریخ و نقشه نگاری داشت. همچنین طرح ساخت چتر نجات، بالگرد و تانک به وی نسبت داده شده است. داوینچی در سال ۱۴۵۲ در ایتالیا به دنیا آمد و در سن ۶۷ سالگی در فرانسه درگذشت. معروفترین آثار قابل تشخیص وی، مونا لیزا، شام آخر و مرد ویترووین است.

Visits: 16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا