اخبار گالری‌های هنریاخبار هنرهای تجسمینقد هنر

چرا گالری‌ها دستور‌العمل یکسانی در جنگ کرونا ندارند؟

چرا گالری‌ها دستور‌العمل یکسانی در جنگ کرونا ندارند؟ لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=11936 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
چرا گالری‌ها دستور‌العمل یکسانی در جنگ کرونا ندارند؟ | با وجود شیوع گسترده کرونا ویروس و اطلاعیه جسته‌گریخته وزارت ارشاد هنوز برخی گالری‌ها افتتاحیه برگزار می‌کنند.

چرا گالری‌ها دستور‌العمل یکسانی در جنگ کرونا ندارند؟ | به گزارش مجله اثرهنری حدود یک‌ هفته از شیوع ویروس کرونا به ایران می‌گذرد و اولین شهری که خبر آلودگی‌اش رسید قم بود.

اراک و تهران نیز بعد از قم درگیر کرونا شد. عدم تصمیم‌گیری مناسب، انتخابات و سیاست‌های اغلب اشتباه در ایران باعث شد ابتلا به این ویروس گسترش یابد. شاید مبتلایان به تعداد چین نرسد ولی قربانیان نسبت سایر کشور‌ها قابل تأمل است.

بارها و بارها شاهد این بوده‌ایم که مدیران مسئول از هر رده‌ای در تصمیم‌گیری، ابلاغیه و صدور اطلاعیه غفلت کرده و به اصطلاح غافلگیر شده‌اند و توان برخورد مناسب موضوع را نداشته‌اند. همه اینها باعث شده تا اقشار مختلف جامعه ما همیشه در معرض خطر قرارگیرد.

اما اینبار برخلاف سایر دفعات ویروس دامن مدیران و مسئولان را هم گرفته تا بیانگر غفلت و بی‌توجهی گسترده در جامعه باشیم.

در این میان هنر، به ویژه هنرهای تجسمی که معمولا اهمیت چندانی برای مسئولان ندارد نیز از بی‌برنامه بودن یا بهتر بگوییم «برخورد سلیقه‌ای» رنج برده و این موضوع در این بحران بیشتر خود را به نمایش گذاشته.

در صورتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص امور مربوط به فیلم و سینما و اکران‌های عمومی که غالبا در روزهای آخر سال و نزدیک عید بیشتر میشود دستور‌العمل قاطع مبنی بر تعطیلی آن صادر کرده ولی گالری‌ها و مراکز مربوط به هنرهای تجسمی هنوز با دستورالعملی قاطع روبرو نشده و تنها به توصیه‌هایی که اجرای آنها به مدیران آن مراکز مربوط می‌شود اکتفا شده.

در این که هر عقل سالمی در تشخیص اینکه حضور افراد متعدد در یک مراسم حتی با رعایت تمام نکات ایمنی و فاصله حتی بیش از ۲ متر احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهد و جان انسان بسیار ارزشمندتر از هر چیزیست، تردید نمی‌کند و نیازی به صدور دستورالعمل ندارد، ولی در ایران تا اجباری در کار نباشد اتفاقی که لازم به اجراست، اجرا نمی‌شود. البته که نباید وظیفه ارگان‌های مسئول نیز به فراموشی سپرده شود چرا که در این مواقع هست که باید حضور خود را بیشتر به رخ بکشند نه در مواقعی که نیاز به سانسور و ممیزی و چوب لای جرخ کردن.

انتظار داشتیم اداره کل هنرهای تجسمی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات ذیصلاح، دستورالعملی قاطع و مشخص در خصوص فعالیت همه مراکز هنری به ویژه گالری‌ها، نگارخانه‌ها، مؤسسه‌های فرهنگی و هنری، آموزشگاه‌ها و … صادر و مکلف به تعطیلی تا زمان رفع بحران صادر می‌کرد تا این مراکز که عمدتا خصوصی اداره می‌شوند، نگران ضرر و زیان مبنی بر تعطیلی یکطرفه که گاها مشمول پرداخت خسارت به طرف دوم می‌شود، نمی‌شدند.

در این میان برخی‌گالری‌ها بسیاری از افتتاحیه‌های نمایشگاه‌های هنری را لغو و بهتاریخ دیگری موکول کرده‌اند و برخی نیز تا پایان سال فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند که تصمیم ارزشمندی در این شرایط به حساب می‌آید.

هنوز همه گالری‌ها به این اقدام دست نزده و برخی همان نمایشگاه‌های قبلی را بدون برگزاری افتتاحیه نمایشگاه‌های جدید ادامه بدهند و برخی نیز طبق روال سابق به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش ایسنا گالری‌هایی همانند اُ، سایه و هفت‌ثمر که قرار بود این هفته میزبان افتتاحیه نمایشگاه‌های هنری جدید باشند، به دلیل رعایت نکات بهداشتی برنامه‌های خود را لغو کردند.

همچنین گالری‌هایی همچون اثر و ساربان نیز تصمیم دارند که تا پایان تعطیلات نوروزی نمایشگاه هنری برگزار نکنند.

گالری طراحان آزاد اما از جمله گالری‌هایی است که مراسم افتتاحیه خود را در روز جمعه (۹ اسفند ماه) برگزار و از نمایشگاه انفرادی نقاشی و ویدئو پرستو محقق با عنوان اندروای میزبانی می‌کند.

در هر صورت عقل حکم می‌کند که در شرایط بحرانی همه به فکر جامعه باشیم و ضرر و زیان مادی را به فراموشی بسپاریم. ولی اینجا ایران است و متأسفانه منافع افراد بیشتر از جامعه ارزشمند است.

مجموعه اثرهنری از همه هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر درخواست دارد در حضور در برنامه‌های هنری، افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها که الزام، اجبار و حیاتی محسوب نمی‌شود خودداری کنند تا در کنترل شیوع ویروس و ریشه کن‌ شدن هرچه سریعتر آن کمک بزرگی کرده باشید.

Visits: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا