اخبار گالری‌های هنریاخبار هنرهای تجسمی

تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان

تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=12491 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان | مهمان ناخوانده جهان برنامه‌های فرهنگی و هنری ایران و جهان را به تعطیلی کشاند. در این زمینه خارجی‌ها بیشتر از همتایان ایرانی خود ارزش جان مخاطبان خود را دانستند.

تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان | به گزارش مجله اثرهنری کرونا مهمانی بود که ناخوانده و بدون دعوت پا به دنیای ما گذاشت و تأثیرات شگرفی بر زندگی بشر گذاشت. به گونه‌ای که انسان معاصر که تا کنون به فناوری‌ها و تکنولوژی خود می‌بالید و علم را در تسخیر خود می‌دانست تا کنون نتوانسته این بیماری افسار گسیخته را درمان و یا حداقل راه حل مناسبی برای عدم انتشار آن پیدا کند.

این روزها که برنامه تمام انسان‌های زمین به ناچار قرنطینه بوده روال زندگی و برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان مدیران نیز تغییر کرده است. اما گاهی تا مدیران تصمیم بگیرند و واکنش مناسبی صورت گیرد کار از کار گذشته و انسان‌ها به چاه ندانم کاری آنها خواهند افتاد.

اتفاقی که همیشه در سیستم مدیریتی شاهد آن بوده‌ایم. این فرایند که تقریبا برای ایرانی‌ها شبیه عادت شده و نیازی به پیشگویی ندارد در سیستم مدیریت فرهنگی نیز به کرات رخ داده است. در روزهایی که صدای پای کرونا در ایران شنیده میشد و بیماران کرونایی شناسایی و حتی آمار مرگ و میر نیز ارائه شده بود هنوز تصمیم درستی در خصوص نحوه برگزاری یا تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری، آموزشگاه‌ها و مؤسسات اتخاذ نشده بود. وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای تجسمی و سایر ادارات مرتبط با هنر همچنان توصیه‌های بهداشتی ارائه می‌کردند.

اما ظاهرا باز هم مدیران ارشد فرهنگ و هنر در سایر کشورها و مخصوصات کشورهای توسعه‌ یافته درک درستی از وقایع داشته و تصمیمات درست را به مصلحت اندیشی ترجیح دادند.

در ایران موزه‌ها، گالری‌ها، کنسرت‌ها و سالن‌های تئاتر و … به زور برنامه‌های خود را تعطیل و لغو کردند فهم درستی از فاجعه نداشتند چرا که دوست داریم همیشه به نفع خودمان کار کنیم و از مخاطب بهره لازم را ببریم. درصورتی که مخاطب مریض و خدایی نکرده فوت شده دیگر به درد هیچ برنامه‌ای نمی‌خورد. و این یعنی مخاطب شناسی نادرست، بی‌ارزش شمردن سلامتی مخاطب، منفعت طلبی به هر شکل که در دراز مدت به ریزش مخاطب می‌انجامد.

در صورتی که حتی اگر مدیران فرهنگی کشورهای توسعه یافته را سودجو و منفعت طلب قلمداد کنیم، باید اعتراف کنیم که آنها ارزش مخاطب را بهتر از هر کسی می‌فهمند و برای آنها ارزش قائل هستند. فهم این مطلب چندان سخت نیست و از رفتارشناسی در شرایط بحران می‌توان به خوبی آنرا درک کرد. در این شرایط که آنها شدیدا به اقتصاد هنر اهمیت می‌دهند و قراردادهایشان کاملا معتبر است، ترجیح دادند تا برنامه‌های خود را لغو کنند تا جامعه سلامت خود را به خطر نیندازند. چرا که مخاطب سالم بیشتر از مخاطب مریض می‌تواند در برنامه‌ها شرکت کند و البته هزینه ضد عفونی کردن را هم به خود تحمیل نخواهند کرد. در نتیجه با حفظ ارزش مخاطب آنها را برای برنامه‌های بعدی حفظ می‌کنند.

برخلاف مدیران ما که رابطه با گالری‌دارها و برخی مؤسسات باعث مصلحت اندیشی و اجرای برنامه به هر شکلی شد تا بالاخره خرشان از پل گذشت و برنامه‌های نه چندان با اهمیت خود را با به خطر انداختن جان هنرمند و هنردوست به اجرا درآوردند تا با اطلاعیه‌های قطعی از طرف وزارت ارشاد مجبور به تعطیلی شدند.

ایران :

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایسنا وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی «پیرو اطلاعیه‌های قبلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به علت استمرار شرایط انتقال بیماری در کشور، بدینوسیله اعلام می‌شود با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و تاکید صنوف مرتبط، تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور تا پایان سال ادامه دارد.

همچنین طبق تصمیم سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری کلیه شوراهای پروانه ساخت تا اطلاع ثانوی تعطیل و پروانه ساختی برای آثار سینمایی و غیرسینمایی صادر نخواهد شد. ضمن اینکه «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» نیز تشکیل شده است.»

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سه نوبت با اطلاعیه‌هایی تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی را اطلاع‌رسانی کرده بود.

روند تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری در سایر کشورها زودتر اجرا شد که بدین شرح می‌باشد :

هلند :
تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=12491 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام : @AsarArtAtelier 👆

«موزه ملی آمستردام» و موزه‌ «ون‌گوگ» در پایتخت هلند اعلام کردند در راستای کمک به کنترل ویروس «کرونا» تعطیل می‌شوند و این روند را تا پایان ماه مارس ادامه خواهند داد.

فرانس۲۴ اعلام کرد، سایر مقاصد گردشگری هلند از جمله «خانه‌موزه آنه فرانک» در آمستردام و گالری‌های هنری واقع در «روتردام» و «لاهه» نیز از بستن درهای‌شان خبر دادند.

بیانیه این موزه‌ها و گالری‌های هنری که هر ساله میلیون‌ها بازدیدکننده دارند، درحالی منتشر شد که نخست‌وزیر هلند قوانین جدیدی از جمله منع اجتماعات بیش از ۱۰۰ نفر را اعلام کرد.

 در وب‌سایت رسمی «موزه ملی آمستردام» که خانه تابلوهای نقاشی مشهوری همچون «گشت شبانه» اثر «رامبراند» است، آمده: « در راستای قوانین ملی مرتبط با ویروس «کرونا»، موزه ملی آمستردام درهای خود را تا سی و یکم ماه مارس بسته نگه خواهد داشت.»

موزه «ون‌گوگ» نیز که خانه مجموعه بزرگی از «ونسان ون‌گوگ» هنرمند مشهور پست‌امپرسیونیست هلندی است، به همراه موزه «مائریتشویس» در «لاهه» جایی که تابلو نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» اثر «ورمیر» نگهداری می‌شود، در اقدامی مشابه در وب‌سایت رسمی خود از بسته شدن درهای‌شان خبر دادند.

تاکنون ۶۱۴ مورد ابتلا به ویروس «کرونا» و پنج مرگ در اثر ابتلا به این ویروس در «هلند» به ثبت رسیده است. (آمار دقیق نیست)

ایتالیا :
تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=12491 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام : @AsarArtAtelier 👆

مدیر یکی از موزه‌های ایتالیا که به دلیل شیوع ویروس «کرونا» تعطیل شده است، سعی دارد بازدید از نمایشگاه‌های لغو شده این موزه را به صورت مجازی امکان‌پذیر کند.

آرت‌نت اعلام کرد، موزه هنرهای معاصر«Castello di Rivoli»(قلعه ریولی) نزدیک شهر «تورین» یکی از چندین موزه ایتالیایی است که به دلیل شیوع ویروس «کرونا» ناچار به بستن درهایش شده است.

حالا «کریستو باکارگیو» مدیر این موزه در تلاش است تا مجموعه‌ای از تورهای مجازی را برای وب سایت این موزه آماده کند.

کمی پیش از دستور تعطیل شدن موزه‌ها، سه نمایشگاه ویژه در این موزه آغاز به کار کرده بود. حالا قرار است امکان بازدید از  تمامی این نمایشگاه‌ها به صورت تور مجازی برای علاقه‌مندان فراهم شود.

این موزه همچنین برنامه‌ای برای برگزاری تورهای مجازی مخصوص کودکانی که این روزها به دلیل تعطیل شدن مدارس به همراه والدینشان خانه‌نشین شده‌اند، ترتیب داده است.

در همین بین گالری «اوفیتزی» در تلاش است تا برای متصل نگه داشتن مردم به هنر، یک کمپین در شبکه‌های اجتماعی به راه بیاندازد. به این ترتیب صفحات توئیتر و اینستاگرام این گالری هنری در روزهای آینده با تصاویر و ویدئوهای مرتبط با مجموعه شاهکارهای «اوفیتزی» به روز رسانی خواهند شد. این گالری همچنین صفحه فیسبوک جدیدی را فقط به همین منظور راه‌اندازی کرده است.

مجموعه‌ای از تورهای مجازی از مجموعه‌های منتخب این گالری نیز در وبسایت رسمی «اوفیتزی» قرار خواهند گرفت.

مدیر گالری «اوفیتزی» بیان کرد:« اگرچه موزه‌ها ناچار به بستن درهایشان شدند اما هنر متوقف نخواهد شد.»

دو هفته پیش، موزه «Castello di Rivoli» به همراه سایر موزه‌های میلان و ونیز ناچار به تعطیلی شدند و پس از آن که هفته گذشته برای چند روزی اجازه بازگشایی پیدا کردند، دوباره روز یکشنبه ناچار به بستن درهایشان شدند.

اسپانیا :
تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=12491 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام : @AsarArtAtelier 👆

موزه «دل پرادو» یکی از مشهورترین موزه‌های جهان به همراه موزه هنر «تیسن بورنمیسا» و موزه «رینا سوفیا» در «مادرید» به دلیل شیوع ویروس «کرونا» تعطیل شدند. با این حال سخنگوی موزه هنرهای معاصر «بارسلون» اعلام کرد این موزه فعلا فعالیتش را ادامه می‌دهد.

آرت‌نیوزپیپر اعلام کرد، وزارت فرهنگ اسپانیا در قالب بیانیه‌ایی از تعطیلی موقت موزه‌های دولتی واقع در مادرید برای محافظت از مردم خبر داد. 

تعطیل شدن این موزه‎‌ها از دوازدهم مارس آغاز شده است و تا اطلاع ثانوی نیز ادامه خواهد داشت.

در شهر «بارسلون»، کلیسای «ساگرادا فامیلیا» که از جاذبه‌های گردشگری این شهر هم محسوب می‌شود نیز شمار بازدیدکنندگانش را به هزار نفر در هر بازدید کاهش خواهد داد.

در «بیلبائو» نیز، موزه «گوگنهایم» هنوز بسته نشده است. در وب‌سایت رسمی این موزه آمده است:

«درهای موزه «گوگنهایم بیلبائو» به روی بازدیدکنندگانی که می‌خواهند زمانشان را صرف هنر بکنند، همچنان باز است.»

با این حال سخنگوی موزه هنرهای معاصر «بارسلون» اعلام کرد این موزه فعلا فعالیتش را ادامه می‌دهد.

تا روز دوازدهم مارس بیش از ۲۷۷۰ نفر مبتلای به ویروس «کرونا» و ۶۴ مرگ در اثر ابتلای به این ویروس در اسپانیا گزارش شده است. (آمار دقیق نیست)

آمریکا (نیویورک) :
تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=12491 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆

موزه‌ها و گالری‌های هنری بزرگ و معتبر نیویورک روز پنجشنبه اعلام کردند به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور موقت بسته خواهند ماند.

نیویورک‌تایمز اعلام کرد، مراکز فرهنگی مهم نیویورک از جمله «موزه هنر متروپولیتن»، «موزه هنر مدرن»، «موزه هنر آمریکایی ویتنی»، سالن «اپرای متروپولیتن»، «سالن کارنگی» و «سالن فیلارمونیک نیویورک» روز پنجشنبه اعلام کردند در راستای کنترل شیوع ویروس «کرونا» درهای خود را به طور موقت به روی علاقه‌مندان بسته نگه خواهند داشت.

موزه «متروپولیتن» که یکی از بزرگترین موسسات هنری جهان محسوب می‌شود، بیانیه تعطیل شدندش را در حالی منتشر کرد که در آستانه جشن صد و پنجاهمین سالگرد تاسیسش است. در هفته جاری موزه «متروپولیتن» تصمیم گرفت نمایشگاه سالگرد این موزه با عنوان «خلق متروپولیتن ۲۰۲۰-۱۸۷۰» را به تعویق بیاندازد.

مدیر موزه «متروپولیتن» نیویورک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اولویت موزه «متروپولیتن» حفاظت و حمایت از کارکنان، داوطلبان و بازدیدکنندگان است.»

خبر تعطیل شدن این مراکز پس از آنکه شهرهایی در اروپا، در کنار «سانفرانسیسکو» و «سیاتل» از برگزاری رویدادهای مرتبط با اجتماعات بزرگ خودداری کردند، اعلام شد.

موزه‌های هنری مهم «بوستون» از جمله موزه‌های هنری «هاروارد»، «موسسه هنر معاصر» و موزه هنرهای زیبا این شهر نیز از تعطیلی موقت خود خبر دادند.

گالری ملی هنر «واشنگتن»، موزه هنر «های» در آتلانتا و موزه‌های «اسمیتسونین» در واشنگتن و نیویورک، موزه «بروکلین» و موزه آمریکایی تاریخ طبیعت نیز از جمله مراکزی هستند که برای مدت موقتی تعطیل خواهند ماند.

Visits: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا