اخبار گالری‌های هنریاخبار هنرهای تجسمی

موزه‌های شرق در حال بازگشایی، غرب همچنان تعطیل است

موزه‌های شرق در حال بازگشایی، غرب همچنان تعطیل است لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=12600 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
موزه‌های شرق در حال بازگشایی، غرب همچنان تعطیل است | مهمان ناخوانده جهان برنامه‌های فرهنگی و هنری ایران و جهان را به تعطیلی کشاند. موزه‌های شرقی در حال باز گشت به حالت طبیعی

موزه‌های شرق در حال بازگشایی، غرب همچنان تعطیل است | به گزارش مجله اثرهنری کرونا مهمانی بود که ناخوانده و بدون دعوت پا به دنیای ما گذاشت و تأثیرات شگرفی بر زندگی بشر گذاشت. به گونه‌ای که انسان معاصر که تا کنون به فناوری‌ها و تکنولوژی خود می‌بالید و علم را در تسخیر خود می‌دانست تا کنون نتوانسته این بیماری افسار گسیخته را درمان و یا حداقل راه حل مناسبی برای عدم انتشار آن پیدا کند.

دنیای هنر نیز متأثر از این روند، به گونه‌ای که هنرمندان در تکاپو برای تولید اثر هستند تا تأثیر اجتماعی هنر را در شرایط بحران به رخ بکشند و مراکز هنری به دلیل جلوگیری از گسترش بیماری و حفظ جان مخاطبان برنامه‌های خود را به تعطیلی کشانده‌اند.

اما این روند در شرق و غرب دنیا یکسان نیست. چین که اولین خانه ویروس کرونا بود بعد از مدت‌ها درگیری، و افول روند شیوع بیماری در حال برگشت به حالت طبیعی است و متأثر از آن کره و ژاپن نیز در حال بازگشایی موزه‌های خود هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آرت نیوزپیپر، موزه هنرهای معاصر «شانگهای» که بیشتر برای میزبانی «بینال شانگهای» شناخته می‌شود به همراه موزه «شانگهای» بازگشایی شد. هر دو این موزه‌ها از اواخر ماه ژانویه، زمانی که چین برای جلوگیری از شیوع ویروس «کرونا» قرنطینه شده بود، تعطیل شده بودند.

کره جنوبی :

در کره جنوبی نیز، موزه ملی هنرهای مدرن و معاصر (MMCA) قصد دارد تا پهار شعبه خود را در بیست و سوم مارس بازگاشیی کند.

موزه ملی هنرهای مدرن و معاصر سئول نیز رویه مشابه را در دستور کار خود قرار داده است.کره جنوبی یکی از نخستین کشورهایی بود که پس از چین با گسترش ویروس «کرونا» مواجه شد.

ژاپن :

موزه هنرهای معاصر توکیو نیز در سی و یکم مارس درهایش را به روی علاقه مندان باز خواهد کرد.

چین :

با توجه به بیانیه منتشرشده توسط موزه «شانگهای»، با توجه به این نکته که هر فرد می‌تواند فقط یک بلیت را خریداری کند، علاقمندان برای بازدید از این موزه باید بلیت را به صورت آنلاین خریداری کنند.

حداکثر افراد بازدیدکننده از این موزه در هر روز ۲۰۰۰ نفر  یا ۳۰۰ نفر در هر نوبت تعیین شده است. تب بازدیدکنندگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و هیچ یک از بازیدکنندگان نمی‌توانند بیش از ۲ ساعت در موزه حضور داشته باشند.

با این حال هنوز بسیاری از موزه‌ها و گالری‌های «شانگهای» هنوز تعطیل باقی مانده‌اند.

این درحالی است که موزه‌های جهان غرب در این هفته برنامه‌های خود را لغو و مشغول گذران دوره اوج ویروس هستند. هلند، اسپانیا، ایتالیا و آمریکا از جمله کشور‌هایی هستند که این روند را پیش گرفته‌اند. ایران نیز با تعلل فراوان بالاخره تصمیم قطعی خود را در هفته اخیر جهت تعطیلی تمام برنامه‌های فرهنگی و هنری اتخاذ کرد.

امروز شاهد تصمیم مشابه در کشور‌های عربی بودیم که مثل ایران کمی دیر دست به کار شده‌اند. در راستای اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس «کرونا»، تمامی مقاصد گردشگری «ابوظبی» از جمله  موزه «لوور ابوظبی» نیز از دیروز تا تاریخ ۳۱ مارس تعطیل شدند.

امارات(موزه لوور ابوظبی) :

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت «ابوظبی» در قالب بیانیه‌ای توئیت کرد: «در راستای اجرای اقدامات پیشگیرانه برای حفظ امنیت و سلامت بازیدیدکنندگان، مقاصد گردشگری مهم «ابوظبی»، پارک‌های موضوعی و مراکز فرهنگی آن به طور موقت و از پانزدهم تا سی و یکم مارس تعطیل خواهند بود تا به این وسیله تجمع‌ها به حداقل رسیده و از سلامت عمومی در مقابل ویروس کرونا محافظت شود.»

«لوور ابوظبی» برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۷ و با وجود ۶۰۰ اثر درهایش را به روی علاقه‌مندان گشود. در طول دو سال نخست افتتاح این موزه، حدود دو میلیون نفر از آن بازدید کردند.

فرانسه نیز تحت قراردادی ۳۰ ساله، کارشناسان هنری برای موزه «لوور ابوظبی» فراهم می‌کند، آثار هنری امانت می‌دهد و نمایشگاه‌های مختلفی ترتیب می‌دهد.

هفت شیخ‌نشین امارات متحده عربی که «ابوظبی» بزرگترین و ثروتمندترین آن‌ها محسوب می‌شود، تاکنون در مجموع ۸۵ مورد ابتلا به ویروس «کرونا» را گزارش کرده‌اند.

کشورهای بسیاری در سراسر جهان برای کاهش سرعت شیوع این ویروس، موزه‌ها را تعطیل و رویدادهای فرهنگی بزرگ را لغو کرده‌اند.

امروز یک کشور اروپایی نیز تصمیم مشابه همسایگان خود اتخاذ کرد.

آلمان :

به گزارش ایسنا و به گفته آرت نیوزپیپر، به گفته مقامات برلین، تمامی موسسات و موزهای دولتی برلین از جمله موزه‌های واقع در «جزیره موزه» به دلیل هشدارهای کارشناسان پزشکی و به منظور به حداقل رساندن تماس مردم با یکدیگر تعطیل خواهند شد.

پیش از این سالن‌های تئاتر و کنسرت با گنجایش بیش از ۵۰۰ نفر واقع در برلین برای جلوگیری از گسترش ویروس «کرونا» تعطیل شده بودند.

«مونیکا گروترس»- وزیر فرهنگ آلمان – پیشتر به موسسات فرهنگی و هنرمندانی که وضعیت معیشتشان به دلیل شیوع «کرونا» تهدید شده است، قول کمک مالی دولت را داده بود و شرایط کنونی را «باری سنگین» بر دوش حوزه هنر توصیف کرده بود.

تاکنون حدود ۲۰۰۰ نفر در آلمان به این ویروس مبتلا شده‌اند. (آمار دقیق نیست)

این درحالیست که کشورهایی مانند ایران، هلند، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا در روزهای گذشته دستور‌العمل خود مبنی بر تعطیلی و لغو برنامه‌های فرهنگی و هنری به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صدر کرده بودند.

ایران :

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایسنا وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی «پیرو اطلاعیه‌های قبلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به علت استمرار شرایط انتقال بیماری در کشور، بدینوسیله اعلام می‌شود با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و تاکید صنوف مرتبط، تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور تا پایان سال ادامه دارد.

همچنین طبق تصمیم سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری کلیه شوراهای پروانه ساخت تا اطلاع ثانوی تعطیل و پروانه ساختی برای آثار سینمایی و غیرسینمایی صادر نخواهد شد. ضمن اینکه «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» نیز تشکیل شده است.»

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سه نوبت با اطلاعیه‌هایی تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی را اطلاع‌رسانی کرده بود.

روند تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری در سایر کشورها زودتر اجرا شد که بدین شرح می‌باشد :

هلند :
تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=12491 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام : @AsarArtAtelier 👆

«موزه ملی آمستردام» و موزه‌ «ون‌گوگ» در پایتخت هلند اعلام کردند در راستای کمک به کنترل ویروس «کرونا» تعطیل می‌شوند و این روند را تا پایان ماه مارس ادامه خواهند داد.

فرانس۲۴ اعلام کرد، سایر مقاصد گردشگری هلند از جمله «خانه‌موزه آنه فرانک» در آمستردام و گالری‌های هنری واقع در «روتردام» و «لاهه» نیز از بستن درهای‌شان خبر دادند.

بیانیه این موزه‌ها و گالری‌های هنری که هر ساله میلیون‌ها بازدیدکننده دارند، درحالی منتشر شد که نخست‌وزیر هلند قوانین جدیدی از جمله منع اجتماعات بیش از ۱۰۰ نفر را اعلام کرد.

 در وب‌سایت رسمی «موزه ملی آمستردام» که خانه تابلوهای نقاشی مشهوری همچون «گشت شبانه» اثر «رامبراند» است، آمده: « در راستای قوانین ملی مرتبط با ویروس «کرونا»، موزه ملی آمستردام درهای خود را تا سی و یکم ماه مارس بسته نگه خواهد داشت.»

موزه «ون‌گوگ» نیز که خانه مجموعه بزرگی از «ونسان ون‌گوگ» هنرمند مشهور پست‌امپرسیونیست هلندی است، به همراه موزه «مائریتشویس» در «لاهه» جایی که تابلو نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» اثر «ورمیر» نگهداری می‌شود، در اقدامی مشابه در وب‌سایت رسمی خود از بسته شدن درهای‌شان خبر دادند.

تاکنون ۶۱۴ مورد ابتلا به ویروس «کرونا» و پنج مرگ در اثر ابتلا به این ویروس در «هلند» به ثبت رسیده است. (آمار دقیق نیست)

ایتالیا :
تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=12491 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام : @AsarArtAtelier 👆

مدیر یکی از موزه‌های ایتالیا که به دلیل شیوع ویروس «کرونا» تعطیل شده است، سعی دارد بازدید از نمایشگاه‌های لغو شده این موزه را به صورت مجازی امکان‌پذیر کند.

آرت‌نت اعلام کرد، موزه هنرهای معاصر«Castello di Rivoli»(قلعه ریولی) نزدیک شهر «تورین» یکی از چندین موزه ایتالیایی است که به دلیل شیوع ویروس «کرونا» ناچار به بستن درهایش شده است.

حالا «کریستو باکارگیو» مدیر این موزه در تلاش است تا مجموعه‌ای از تورهای مجازی را برای وب سایت این موزه آماده کند.

کمی پیش از دستور تعطیل شدن موزه‌ها، سه نمایشگاه ویژه در این موزه آغاز به کار کرده بود. حالا قرار است امکان بازدید از  تمامی این نمایشگاه‌ها به صورت تور مجازی برای علاقه‌مندان فراهم شود.

این موزه همچنین برنامه‌ای برای برگزاری تورهای مجازی مخصوص کودکانی که این روزها به دلیل تعطیل شدن مدارس به همراه والدینشان خانه‌نشین شده‌اند، ترتیب داده است.

در همین بین گالری «اوفیتزی» در تلاش است تا برای متصل نگه داشتن مردم به هنر، یک کمپین در شبکه‌های اجتماعی به راه بیاندازد. به این ترتیب صفحات توئیتر و اینستاگرام این گالری هنری در روزهای آینده با تصاویر و ویدئوهای مرتبط با مجموعه شاهکارهای «اوفیتزی» به روز رسانی خواهند شد. این گالری همچنین صفحه فیسبوک جدیدی را فقط به همین منظور راه‌اندازی کرده است.

مجموعه‌ای از تورهای مجازی از مجموعه‌های منتخب این گالری نیز در وبسایت رسمی «اوفیتزی» قرار خواهند گرفت.

مدیر گالری «اوفیتزی» بیان کرد:« اگرچه موزه‌ها ناچار به بستن درهایشان شدند اما هنر متوقف نخواهد شد.»

دو هفته پیش، موزه «Castello di Rivoli» به همراه سایر موزه‌های میلان و ونیز ناچار به تعطیلی شدند و پس از آن که هفته گذشته برای چند روزی اجازه بازگشایی پیدا کردند، دوباره روز یکشنبه ناچار به بستن درهایشان شدند.

اسپانیا :
تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=12491 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام : @AsarArtAtelier 👆

موزه «دل پرادو» یکی از مشهورترین موزه‌های جهان به همراه موزه هنر «تیسن بورنمیسا» و موزه «رینا سوفیا» در «مادرید» به دلیل شیوع ویروس «کرونا» تعطیل شدند. با این حال سخنگوی موزه هنرهای معاصر «بارسلون» اعلام کرد این موزه فعلا فعالیتش را ادامه می‌دهد.

آرت‌نیوزپیپر اعلام کرد، وزارت فرهنگ اسپانیا در قالب بیانیه‌ایی از تعطیلی موقت موزه‌های دولتی واقع در مادرید برای محافظت از مردم خبر داد. 

تعطیل شدن این موزه‎‌ها از دوازدهم مارس آغاز شده است و تا اطلاع ثانوی نیز ادامه خواهد داشت.

در شهر «بارسلون»، کلیسای «ساگرادا فامیلیا» که از جاذبه‌های گردشگری این شهر هم محسوب می‌شود نیز شمار بازدیدکنندگانش را به هزار نفر در هر بازدید کاهش خواهد داد.

در «بیلبائو» نیز، موزه «گوگنهایم» هنوز بسته نشده است. در وب‌سایت رسمی این موزه آمده است:

«درهای موزه «گوگنهایم بیلبائو» به روی بازدیدکنندگانی که می‌خواهند زمانشان را صرف هنر بکنند، همچنان باز است.»

با این حال سخنگوی موزه هنرهای معاصر «بارسلون» اعلام کرد این موزه فعلا فعالیتش را ادامه می‌دهد.

تا روز دوازدهم مارس بیش از ۲۷۷۰ نفر مبتلای به ویروس «کرونا» و ۶۴ مرگ در اثر ابتلای به این ویروس در اسپانیا گزارش شده است. (آمار دقیق نیست)

آمریکا (نیویورک) :
تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری در ایران و جهان لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=12491 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆

موزه‌ها و گالری‌های هنری بزرگ و معتبر نیویورک روز پنجشنبه اعلام کردند به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور موقت بسته خواهند ماند.

نیویورک‌تایمز اعلام کرد، مراکز فرهنگی مهم نیویورک از جمله «موزه هنر متروپولیتن»، «موزه هنر مدرن»، «موزه هنر آمریکایی ویتنی»، سالن «اپرای متروپولیتن»، «سالن کارنگی» و «سالن فیلارمونیک نیویورک» روز پنجشنبه اعلام کردند در راستای کنترل شیوع ویروس «کرونا» درهای خود را به طور موقت به روی علاقه‌مندان بسته نگه خواهند داشت.

موزه «متروپولیتن» که یکی از بزرگترین موسسات هنری جهان محسوب می‌شود، بیانیه تعطیل شدندش را در حالی منتشر کرد که در آستانه جشن صد و پنجاهمین سالگرد تاسیسش است. در هفته جاری موزه «متروپولیتن» تصمیم گرفت نمایشگاه سالگرد این موزه با عنوان «خلق متروپولیتن ۲۰۲۰-۱۸۷۰» را به تعویق بیاندازد.

مدیر موزه «متروپولیتن» نیویورک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اولویت موزه «متروپولیتن» حفاظت و حمایت از کارکنان، داوطلبان و بازدیدکنندگان است.»

خبر تعطیل شدن این مراکز پس از آنکه شهرهایی در اروپا، در کنار «سانفرانسیسکو» و «سیاتل» از برگزاری رویدادهای مرتبط با اجتماعات بزرگ خودداری کردند، اعلام شد.

موزه‌های هنری مهم «بوستون» از جمله موزه‌های هنری «هاروارد»، «موسسه هنر معاصر» و موزه هنرهای زیبا این شهر نیز از تعطیلی موقت خود خبر دادند.

گالری ملی هنر «واشنگتن»، موزه هنر «های» در آتلانتا و موزه‌های «اسمیتسونین» در واشنگتن و نیویورک، موزه «بروکلین» و موزه آمریکایی تاریخ طبیعت نیز از جمله مراکزی هستند که برای مدت موقتی تعطیل خواهند ماند.

Visits: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا