اطلاع‌رسانیفراخوان گرافیک

رویدادهای تجسمی تاثیر مثبتی نداشته‌اند

قباد شیوا معقد است: طی سال‌های گذشته نه تنها شاهد توسعه و رونق حوزه تجسمی نبودیم بلکه برگزاری جشنواره‌ها نیز تاثیری در بهبود روند نداشته‌است.

به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از خبرنگار ایلنا، سال‌هاست شاهد برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای متعدد در عرصه هنرهای تجسمی هستیم. از برگزاری جشنواره بین‌المللی فجر و جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان گرفته تا جشنواره هنر ایران و جشنواره هنرهای تجسمی نفس و… اما برگزاری این جشنواره‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند در توسعه و رونق هنرهای تجسمی موثر باشند؟ آیا پیشکسوتان عرصه هنرهای تجسمی معتقد هستند برگزاری این جشنواره‌ها تاثیر مثبت در رونق هنرهای تجسمی دارد؟

اگر برگزاری این جشنواره‌ها رویه درستی در پیش گرفته باشد قطعا طی سال‌های گذشته می‌توانستیم نتیجه آن را ببینیم این درحالی است که طی سال‌های گذشته نه تنها شاهد توسعه و رونق حوزه تجسمی نبودیم

قباد شیوا، طراح و پیشکسوت گرافیک با وجود آنکه می‌گوید در جریان برگزاری جشنواره‌های حوزه تجسمی قرار نمی‌گیرد اما معتقد است: اگر برگزاری این جشنواره‌ها رویه درستی در پیش گرفته باشد قطعا طی سال‌های گذشته می‌توانستیم نتیجه آن را ببینیم این درحالی است که طی سال‌های گذشته نه تنها شاهد توسعه و رونق حوزه تجسمی نبودیم بلکه برگزاری جشنواره‌ها نیز تاثیری در بهبود روند نداشتند.

او ادامه داد: گاهی اوقات شاهد تاثیر مثبت برگزاری رویدادها هستیم و گاهی شاهد تاثیر منفی آن هستیم. این درحالی است که طی سال‌های گذشته شاهد تاثیر مثبت برگزاری رویدادهای تجسمی در رونق این حوزه نبوده‌ایم. زمانی که تاثیر مثبت نباشد، لابد منفی است.

شیوا که از سوی انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک (AGI) او را به عنوان یکی از ۱۲ طراح گرافیک برتر جهان معرفی شده‌است با ارائه پیشنهادی برای بهبود شرایط حوزه تجسمی اظهار داشت: هنرهای تجسمی نیازمند مدیریتی است که دارای اهداف باشد تا بتواند براساس آن اهداف پیش رود. قطعا اگر هدفی برای پیشرفت وجود داشته باشد، چراکه نه! شاهد پیشرفت خواهیم بود.

با این وجود این هنرمند پیشکسوت عرصه تجسمی معتقد است: مدیریت هنرهای تجسمی دارای هدف نیست از این رو شاهد رسیدن این عرصه به این نقطه هستیم که پیشرفتی حاصل نشده‌است.

بنابراین گزارش، قباد شیوا دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا است و در سال ۱۳۴۵ فارغ‌التحصیل شد و پس از سال‌ها تجربه عملی در زمینه گرافیک فوق لیسانس خود را از انستیتو پرت، شهر نیویورک در سال ۱۳۵۹ اخذ کرد. او طی چندین دهه فعالیت هنری، با خلق آثار بدیع توانست به نوعی گرافیک با ویژگی ایرانی دست یابد و آن را به دنیا معرفی کند، به دلیل همین ویژگی برخی از آثارش در موزه‌های مختلف جهان و مجموعه‌داران بین‌المللی جای گرفته‌است.

از فعالیت‌های جنبی شیوا می‌توان به تأسیس بخش گرافیک در صدا و سیمای ایران در سال ۱۳۴۷، راه‌اندازی بخش گرافیک انتشارات سروش در سال ۱۳۵۰ اشاره کرد. او از مؤسسین انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، پایه‌گذار و برنامه‌ریز اولین دوسالانه پوستر تهران است. از دیگر فعالیت‌های او آموزش هنر گرافیک در دانشکده‌های معتبر تهران از سال ۱۳۵۵ تا به حال است.

Visits: 13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا