اخبار هنرهای تجسمیفراخوان خوشنویسی

کتاب آثار میرزا غلامرضا اصفهانی رونمایی و نمایشگاه برگزار خواهد شد

کتاب آثار میرزا غلامرضا اصفهانی رونمایی و نمایشگاه برگزار خواهد شد لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=9917 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
کتاب آثار میرزا غلامرضا اصفهانی رونمایی و نمایشگاه برگزار خواهد شد | در نشست خبری رونمایی از کتاب مجموعه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی در خانه همایش، عنوان شد که برخی از آثار این هنرمند از روز جمعه (۱۵ آذر ماه) در گالری آریانا به نمایش گذاشته می‌شود.

کتاب آثار میرزا غلامرضا اصفهانی رونمایی و نمایشگاه برگزار خواهد شد | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایسنا، در نشست خبری رونمایی از کتاب مجموعه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی، افرادی همچون محمدرضا اصلانی، صحرانورد (مدیر انتشارات کتاب‌سرای نیک)، عبداللهی (مدیریت گالری آریانا)، زروان بختیار حضور داشتند.

در این نشست محمدرضا اصلانی اظهار کرد: از سه منظر باید به این کتاب نگاه نکرد. یکی اهمیت هنر میرزا غلامرضا است، دوم اهمیت مولف آن مرحوم دکتر بختیار است و سوم کار ارزنده‌ای است که ناشر و تیم فنی کتاب برای چاپ آن انجام دادند.  دکتر بختیار از سال ۶۴ کار را شروع کرد. با توجه به اینکه از میرزا غلامرضا آثار غیر اصل بسیاری موجود هست، کارشناسی و دست‌یابی به نسخه‌ اصلی آثار ایشان کار سخت و زمان‌بر و حساسی بود که دکتر بختیار با ظرافت و دقت بسیاری انجام دادند.  

او ادامه داد: دکتر بختیار کار پژوهشی عظیمی را انجام داد و تمام سعیشان این بود که این آثار اصیل باشد و کپی نباشد. او از نظر کارشناسی افراد دیگری همانند آقای عتیقی و کارشناسان دیگر هم استفاده می‌کردند تا از اصالت آثار مطمئن باشند. این‌ها را به انضمام زندگی نامه میرزا غلامرضا در این کتاب داریم. آنچه در این کتاب داریم حاصل تلاش و پژوهش عظیم دکتر بختیار است. او این پژوهش را دقیقا از ۶۴ شروع کردند و تا پایان حیانشان یعنی سال ۹۴ مشغول جمع‌آوری و پژوهش بودند؛ دقیقا ۳۰ سال تلاش ایشان را ما در این کتاب داریم. اگرچه ۱۰ سال پایانی عمرشان سرعت کار به دلیل بیماری کم شده بود اما همچنان مشغول بودند.  

اصلانی خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از کار را ما لیتوگرافی و عکاسی کرده بودیم، اما در ۱۰ سال بعد از شروع کار، دیگر آن تصاویر خیلی به کار نیامد، زیرا ابزارهای جدید و تکنولوژی جدید دیجیتال آمده بود. بر همین اساس دکتر بختیار باتوجه به وسواس کاری شدیدی که داشتند گفتند که مجدد عکاسی بشود و از آن لیتوگرافی اولیه استفاده نکردند. در همین میان بود که ما کار را به انتشارات کتاب‌سرای نیک سپردیم که گشاده‌رویی قبول کردند.
 
او همچنین با اشاره به شخصیت و زندگی حرفه‌ای میرزا غلامرضا، اظهار کرد: در طول تاریخ خوشنویسان بسیار بزرگی داشته‌ایم و تنها خوشنویسانی که در دنیا می‌توان با خوشنویسان ایرانی مقایسه کرد، خوشنویسان چینی هستند که آثارشان فقط تکنیک ندارد.

اصلانی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های میرزا غلامرضا با خوشنویسان قبلی در کرسی‌بندی نستعلیق است. او پس از میرعماد سبک کاملا متمایزی ایجاد کرد. همچنین یک کار شاخص دیگری که میرزا غلامرضا کرده بود، تبدیل سیاه مشق به یک هنر بود و با خوشنویسی سیاه مشق، سیاه مشق را به عنوان هنری مجزا معرفی و آن را به هنری اصیل تبدیل کرد. در این هنر دیگر مضمون خط در سیاه مشق مطرح نیست حروف نقش بنیادین پیدا کرده، ناقل زیبایی‌شناسی شده‌اند و در ذات خودشان مطرح شده‌اند و نه در معنایی که به ذهن متبادر می‌کنند. این کار را بعدها در کار هنرمندان اروپایی دیدیم.
 
عبداللهی نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه به بهانه‌ رونمایی از کتاب میرزا غلامرضا، ۸ تابلو از این هنرمند نیز به نمایش در می‌آید که فکر می‌کنم اولین بار است نمایش عمومی داده می‌شوند. همچنین سه کتیبه از میرزا غلامرضا نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

او یادآور شد: در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در روز جمعه (۱۵ آذرماه) که به مدت پنج روز دایر خواهد بود، آقایان احصایی، اصلانی و عتیقی مقدم سخنرانی می‌کنند.  تابلوهایی که در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود علاوه‌بر مجموعه‌ی دکتر بختیار از مجموعه‌ی آقای عتیقی نیط گرفته شده. همچنین نسخه‌ اصل تابلوی نادعلی هم که در اختیار پدر بنده بود را در این نمایشگاه خواهیم داشت.

Visits: 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا