آموزشیاخبارفراخوان عکاسی

عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال

عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=6771 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆

عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال

عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال | آتلیه اثرهنری به نقل از نوریاتو : خیلی از شما ممکن است حتی یکبار هم به فیلم عکاسی دست نزده باشید، مخصوصا اگر زیر ۳۵ سال سن داشته باشید. اگر هم سن شما بیش از ۳۵ سال باشد، حداقل طی یک دهه گذشته هیچ فیلمی از نزدیک ندیده‌اید. همه می‌دانیم که عکاسی با عکس‌های سیاه و سفید آغاز شده است. به تصاویر روزنامه‌های دهه ۵۰ و دوربین‌های خبری بزرگ و فلاش‌های آن‌ها فکر کنید. یا فراتر بروید و به عکاس‌های پرتره‌ی اوایل قرن ۱۹ و دوربین‌های ۱۰۰ پوندی و پودرهای فلاش خطرناک آن‌ها فکر کنید اما عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال خیلی راحت‌تر است.

امروزه و در عصر دیجیتال شما می‌توانید در عرض تقریبا چند ثانیه یک عکس سیاه و سفید بگیرید، آن را ویرایش کنید و در سراسر دنیا این عکس را به نمایش بگذارید.

در گذشته، عکاس‌های سیاه و سفید باید از یک فیلم مخصوص، مواد شیمیایی مخصوص و دو فاز آبکشی-شستشو-خشک کردن استفاده می‌کردند. این پروسه حداقل چندین ساعت و برخی اوقات چند روز طول می‌کشید.

عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال چه مزایایی دارد؟

“زمان!” امروزه و در عصر دیجیتال شما می‌توانید در عرض تقریبا چند ثانیه یک عکس سیاه و سفید بگیرید، آن را ویرایش کنید و در سراسر دنیا این عکس را به نمایش بگذارید. اما نکته همینجاست:

عکس سیاه و سفید

استفاده از فیلم‌های آنالوگ نیاز به دانش و تخصص زیادی داشت و همین موضوع در اکثر اوقات منجر می‌شد عکس‌های سیاه و سفید با کیفیت فوق‌العاده‌ای خلق شوند. امروزه گرفتن عکس‌های سیاه و سفید کار آسانی است و اکثر آن‌ها کیفیت قابل قبولی هم دارند اما برای اینکه عکس‌های سیاه و سفید در عصر دیجیتال هم کیفیت فوق‌العاده‌ای داشته باشند باید چکار کرد؟

امروزه شما می‌توانید در عرض تقریبا چند ثانیه یک عکس سیاه و سفید بگیرید، آن را ویرایش کنید و در سراسر دنیا این عکس را به نمایش بگذارید.

۱) عجله نکنید. به پروسه و وسایلی که در اختیار دارید فکر کنید. یک عکس سیاه و سفید فوق‌العاده به ذهنیت متفاوت‌تری نسبت به عکاسی سیاه و سفید نیاز دارد.

۲) تنظیمات ایزو را پائین نگه دارید. برخی اوقات عکاس‌ها فکر می‌کنند نویز دیجیتال تاثیر خلاقانه‌ای روی یک عکس سیاه و سفید دارد و آن را با گرین عکس‌های قدیمی مقایسه می‌کنند. این ایده خیلی درست نیست و دلیل آن نیز این است که ساختار گرین فیلم‌های آنالوگ روی محدوده طیفال عکس نهایی اعمال خواهد شد. اما نویز به صورت تصادفی روی بعضی قسمت‌ها اعمال خواهد شد و این قسمت‌ها نیز فقط قسمت سایه مقیاس هیستوگرام می‌باشند. همین رندوم بودن است که باعث شده است مقایسه نویز دیجیتال با تاثیر گرین کار اشتباهی باشد.

عکاسی دیجیتال

۳) هایلایت‌های خودتان را نسوزانید و سایه‌ها را بلاک نکنید. بروز این اتفاق خیلی آسان است و علاوه بر اینکه هنگام عکاسی رخ می‌دهد ممکن است در مرحله پردازش نهایی نیز رخ دهد. همیشه به این موضوع فکر کنید: چیزی که چشمانم آن را می‌بیند، در عکس سیاه و سفید چطور نمایش داده خواهد شد؟ سپس براساس پاسخ خودتان عکس را ویرایش کنید.

۴) علاوه بر این شما باید از فرمت Raw نیز برای عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال استفاده کنید. حتی برخی از تلفن‌های همراه نیز با فرمت Raw عکاسی می‌کنند. اما چرا فرمت Raw تا این اندازه مهم است؟ برای اینکه پاسخ این سوال را پیدا کنید، باید راجع به محدوده داینامیک اطلاعات داشته باشید. محدوده داینامیک توانایی تولید یک محدوده طیف و روشنایی از سایه تا هایلایت است. برای مدت زیادی از عصر عکاسی دیجیتال محدوده داینامیک دوربین‌های دیجیتال خیلی کمتر از فیلم‌های نگاتیو سیاه و سفید بود. اما این موضوع درحال بهبود است و فایل‌های Raw بیشترین مقدار محدوده داینامیک را در اختیار شما می‌گذارد. این یکی از دلایلی است که فرمت Raw برتر از فرمت JPEG می‌باشد.

عکاسی دیجیتال سیاه و سفید

۵) طیف‌های مختلف را یاد بگیرید. عکاسی سیاه و سفید در مورد تبدیل رنگ‌ها به طیف‌های خاکستری می‎باشد. عکاس‌های سنتی باید مهارتی را فرا می‌گرفتند که هنگام عکاسی می‌دانستند هر رنگ به چه طیفی از رنگ خاکستری تبدیل خواهد شد. اما در عصر دیجیتال، خیلی از ما عکس‌های رنگی می‌گیریم و هنگام ویرایش عکس به این فکر می‌کنیم که هرکدام از رنگ‌ها به چه طیفی تبدیل خواهند شد. اما اگر زودتر به پروسه تبدیل فکر کنید می‌توانید عکاسی سیاه و سفید را بهتر انجام دهید و نسبت به عکاس‌های دیگر عکس‌های بهتری بگیرید.

۶) اما چطور می‌توانید هنگام عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال روی رنگ‌ها تاثیر بگذارید؟ شما یک ابزار مهم دارید: نور. نور می‌تواند نحوه تغییر رنگ‌ها به طیف خاکستری را از طریق میزان روشنایی تغییر دهد. اگر صحنه شما دارای چندین رنگ با طیف یا اشباع یکسان می‌باشد، احتمالا تمام آن‌ها به یک طیف خاص از رنگ خاکستری تبدیل خواهند شد. اما با تغییر میزان نور روی رنگ‌های یکسان می‌توانید میزان روشنایی آن‌ها را تغییر دهید و از همین طریق به یک محدوده تونال دلپذیرتر برسید.

۷) از تنظیمات و اکشن‌های سیاه و سفید پیشفرض استفاده نکنید. بهترین ابزار شما بهترین ابزار شما برای عکاسی سیاه و سفید چشم‌های شما و هیستوگرام است.

Visits: 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا