معرفی هنرمندهنرمندان حجم و مجسمه

معرفی و آثار بهداد لاهوتی

معرفی و آثار بهداد لاهوتی لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=16964 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine کانال تلگرام : t.me/AsarArtMagazine 👆

معرفی و آثار بهداد لاهوتی | به گزارش مجله اثرهنری بهداد لاهوتی، هنرمند مجسمه ساز با بیان اینکه به عنوان یک هنرمند جنبه زیبایی‌شناسی و مفهوم برایش اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: دوست ندارم مجسمه‌های تلخ و سیاه بسازم. هر چند مجسمه‌هایم قابلیت این را دارند که مخاطب را به فکر وا دارند. (۲)

بهداد لاهوتی متولد ١٣۵۵ تهران است. او عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ایران دوره ششم و هشتم بوده است. لاهوتی عضویت در شورای سیاست‌گذاری و دبیر اجرایی بینال هفتم مجسمه‌سازی تهران ١٣٩۶ و عضو شورای سیاست‌گذاری وانتخاب آثار سمپوزیوم هشتم تهران ١٣٩۵، دبیرسمپوزیوم پدیده مشهد ١٣٩٣، عضو شورای دبیران بینال ششم مجسمه‌سازی تهران ١٣٩١ و دبیر اکسپوی مجسمه ١٣٩٠  را در کارنامه کاری خود دارد و تاکنون شش نمایشگاه انفرادی در گالری‌های «اران»، «سرو» و «ابن سینا» برپا کرده است. (۳)

من در دوران مدرسه اصلا دانش‌آموز درس‌خوانی نبودم و در دبیرستان سه بار تغییر رشته دادم؛ ریاضی، تجربی و در نهایت علوم انسانی و در ۱۷ سالگی هم مدرسه را رها کردم و پس از تجربیات مختلف بلاخره ۹ سال بعد دیپلم گرفتم. (۲)

زمانی که ۱۷ ساله بودم پدرم که دکتری ادبیات فارسی داشت، پس از سال‌ها دوری به ایران بازگشت و در تهران و چند شهر دیگر ایران فروشگاه آباژورفروشی راه اندخت و در این فروشگاه بود که من با پول درآوردن آشنا شدم و آن جا بود که برای نخستین بار با آثار هنرمندان تجسمی نقاشان و به ویژه سفالگران آشنا شدم. در آن مقطع تاریخی به شکل امروزی گالری‌ها در تهران فعال نبودند و اطلاعات هم نسلان من با هنرهای تجسمی بسیار کم بود و به همین خاطر هرگز تصور نمی‌کردم روزی مجسمه‌ساز شوم.

خیلی اتفاقی با یک استاد کار نجار به اسم انوش علیزاده که اتفاقا در آمریکا مجسمه‌سازی خوانده بود، آشنا شدم و مسیر زندگی‌ام تغییر کرد. در کارگاه او بود که نجاری یاد گرفتم و به مجسمه‌سازی روی آوردم و نخستین کارگاهم را در سال ۱۳۷۵ در شهرزیبا راه‌اندازی کردم. پس از آن چند سال در سولقان کارگاه و سپس مدتی در خیابان انقلاب کارگاه داشتم و سال‌هاست که در شهرک صنعتی چهاردانگه کارگاه دارم.در واقع می‌توان گفت که با عوض کردن هر کارگاه مسیر کاری‌ام نیز عوض شد.

ارتباطات در دنیای کنونی حرف اول را می‌زند.

بهداد لاهوتی

نخستین بینالی که در آن شرکت کردم بینال چهارم بود و اثرم به بینال راه پیدا نکرد که از این بابت بسیار خوشحال هستم. درآن زمان آقایان آذری، شیخ الحکمایی و قشقایی اعضای کمیته رفاهی انجمن مجسمه‌سازان بودند و تصمیم گرفتند که نمایشگاه مردوین بینال را برپا کنند. در همین راستا به من پیشنهاد دادند که برای برپایی نمایشگاه به آنها کمک کنم که پذیرفتم و این گونه شد که سال ها با انجمن مجسمه سازان همکاری ام تداوم پیدا کرد. شرکت در این نمایشگاه و همکاری با کمیته نمایشگاهی موجب شد که خیلی زود با کارهای اجرایی نیز آشنا شوم.

با توجه به این که من دانشگاه نرفته بودم باخبر شدم که آقای تناولی در موسسه ماه مهر کلاس مجسمه برپا کرده‌اند؛ من نیز ثبت‌نام کردم و شرکت در این دوره یکی از شانس‌های بزرگ زندگی ام بود. بیشتر کسانی که در این دوره شرکت کرده بودند مجسمه‌سازی نخوانده بودند و تجربه ساختن حجم نداشتند. از هم دوره‌هایم در این کارگاه می‌توانم به حامد رشتیان، نسترن صفایی، مونا پاد، امیرعلی موسوی‌زاده اشاره کنم.

من با متریال و تکنیک‌های مختلفی کار کرده‌ام و یکی از نقدهایی که برخی به من می‌کنند این است که هر مجموعه‌ با مجموعه قبلی‌ام تفاوت دارد، اما خط اتصالی میان این مجموعه‌ها وجود دارد که از نگاه منتقدان و پژوهشگران دور نمانده است.

من در این کارگاه کار کردن با برنز را یاد گرفتم و پس از گذشتن ۱۰ جلسه توانستم چند کار برنزی بسازم. آقای تناولی از مجسمه‌هایی که در این کارگاه خلق شد نمایشگاه ۴۰ سال، ۴۰ هنرمند را در گالری اثر برپا کرد که در نوع خودش اتفاق عجیب و مهمی بود.(۲)

اتفاقات، تفکرات و حواشى زندگی خودم و جامعه معمولاً موضوعات کارى من هستند و دوست دارم آثارم برای مخاطب سوال به وجود آورند و آنها را به تفکر وا دارد. بی‌شک اتفاقاتی که در جهان و خاورمیانه رخ میدهد؛ جنگها، اخبار و اتفاقاتی که در زندگی خانواده و دوستانم رخ میدهد من را متاثر میکنند و این موضوع به نوعی هنگام خلق اثر ذهن مرا درگیر خود میکنند. (۳)

دوست ندارم مجسمه‌های تلخ و سیاه بسازم. هر چند مجسمه‌هایم قابلیت این را دارند که مخاطب را به فکر وا دارند.

بهداد لاهوتی

بیوگرافی بهداد لاهوتی :

عضو انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران

فعالیت حرفه ای مجسمه سازی از ١٣٧۵ 

عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ایران دوره هفتم ( ١٣٨٩-١٣٩١) و نهم( ١٣٩٣-١٣٩۵)

عضو شوراى سیاست گزارى وانتخاب اثار سمپوزیوم هشتم تهران ١٣٩۵

دبیر سمپوزیوم پدیده مشهد ١٣٩٣

عضو شوراى دبیران بینال ششم مجسمه سازى تهران ١٣٩١

دبیر اکسپوى مجسمه ١٣٩٠

عضویت در کارگروه نظارت فنى و تخصصى اثار حجمى سازمان زیباسازى تهران (١٣٩٢-١٣٩٣)

مسىولیت برگزارى نمایشهاى گروهى و دوره اى انجمن مجسمه سازان از سال (١٣٨٧-١٣٩٢) شامل برگزاری:  ۵ دوره نمایش مجسمه هاى کوچک ٣ دوره نمایشگاه چهار سوى خیال ٢دوره مجسمه سازان زیر ٣۵ سال و نمایشهایى از قبیل فیگوراتیو و رویداد هنری درختستان

عضویت در شورای انتخاب اثار بهارستان ٩۵

عضویت در شوراى انتخاب اثار هفتمین سمپوزیوم بین المللى مجسمه سازى تهران  ١٣٩۴

عضویت در شورای داورى جشنواره رضوى دوره دوازدهم ١٣٩٣

عضویت در شورای داورى سالانه هنرمندان زیر٣۵ سال ١٣٩٣ 

نمایشگاه های انفرادی : 

گالری آران 

نمایشگاه با عنوان پاییز است ۱۳۹۵گالری آران 

نمایشگاه با عنوان چنگگ ۱۳۹۲گالری آران

نمایشگاه با عنوان بامیه ۱۳۸۹گالری آران 

نمایشگاه با عنوان چاهنچاه ۱۳۸۷گالری سرو ،۱۳۸۱گالری قانون ،۱۳۸۳ 

 برخی از نمایشگاهای گروهی :

نمایشگاه چهره/تصویری از خود، در گالری او به انتخاب فریدون آو- ۱۳۹۵

باغهای ایرانی، در گالری پروژه های آران بهار ۱۳۹۵

نمایشگاه بنیاد فرجام . دوبی. ۱۳۸۹ 

نمایشگاه ” ایران سیاه یا سفید ؟‌ ” گالری ورسو . تورین ایتالیا.  1388

نمایشگاه موزه چلسی نیویورک با عنوان “ایران از درون و بیرون” . ۱۳۸۸

نمایشگاه گروهی “بذرهای بائوباب” گالری آران تهران ۱۳۸۸ 

نمایشگاه  هنرمندان مجسمه ساز زیر ۳۵ سال – خانه هنرمندان ۱۳۸۸

نمایشگاه گروهی “گروه جنگل ” گالری شیرین تهران ۱۳۸۸

نمایشگاه گروهی “گروه معکوس ” گالری ۱۰ تهران ۱۳۸۸

نمایشگاه گروهی “گروه جنگل”  باغ موزه ۱۳۸۸ تهران

نمایشگاه  هنر محیطی . توچال ۱۳۸۷

بینال ازمیر ترکیه ۱۳۸۶

شرکت در بینال پنجم مجسمه سازی و دریافت لوح تقدیر فرهنگستان هنر موزه هنرهاى معاصر تهران ١٣٨۶ (۱)

تحلیل اینستالیشن «دستگاه»:

من آدم تجربه‌گرایی هستم و هنگام خلق اثرم همواره متاثر از تفکرات و اتفاقات متعددی هستم. فرش جنگ، تنها برای خاورمیانه پهن نشده است و همه مردم دنیا تنها یک قدم با این فرش فاصله دارند.

معرفی و آثار بهداد لاهوتی لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=16964 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine کانال تلگرام : t.me/AsarArtMagazine 👆

انسان امروزی جنگ را هرلحظه تجربه می‌کند او در حالی که روی مبل راحتی خانه‌اش نشسته و پایش را روی پایش انداخته با روشن کردن تلویزیون، فجایعی را ببیند که کیلومترها با او فاصله دارد و گاه حتی با جای متاثر شدن از تماشای صحنه جنگ لذت می‌برد. رسانه‌ها با انسان امروزی کاری کرده‌اند که نسبت به وقوع جنگ‌ها و فجایعی که به بار می‌آورند بی‌تفاوت شده‌اند.

اینستالیشن “دستگاه” از ۱۳۹۷ قطعه پرینت سه بعدی از دست و پای زنان که قربانیان اصلی جنگ‌ها هستند، تشکیل شده است. قطعه‌هایی که پس از انفجار کنار همدیگر گذاشته شده‌اند. این قطعات به شکل فرشی درابعاد ۶ در ۴ مترمربع چیدمان شده و چیدمان این پروژه ۱۲ روز طول کشیده است.

پروژه دستگاه متشکل از یک چیدمان به همراه صدا و متن کناری است. صدای این اثر حاصل شمارش رج‌ها و برخورد قطعات در هنگام نصب به همراه صداى ماشین فرش‌بافى است. متن مانند فرش و صدا گذارى هویتى مستقل دارند و هر یک تلاش می‌کنند تا ابعاد مختلفى از اثر را براى مخاطب به نمایش بگذارند. (۳)

گالری آثار بهداد لاهوتی :

منابع :

۱ـ انجمن مجسمه‌سازان ایران
۲ـ خبرگزاری ایسنا
۳ـ سایت هنرگردی
۴ـ سایت درز
۵ ـ سایت آیرون

Visits: 195

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا