معرفی هنرمندهنرمندان تصویرسازی

معرفی و آثار مرحوم سعید خضایی، تصویرگر شاهنامه شکار دیو تاج‌دار

معرفی و آثار مرحوم سعید خضایی، تصویرگر شاهنامه شکار دیو تاج‌دار لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=17726 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

معرفی و آثار مرحوم سعید خضایی، توصیف‌گر شاهنامه شکار دیو تاج‌دار | به گزارش مجله اثرهنری سعید خضایی متولد ۱۳۵۸ مرگ ۴ مرداد ۹۹ (بر اثر کرونا) و کارشناس گرافیک خود را از دانشگاه هنرهای زیبای تهران و کارشناس ارشد تصویرسازی خود را از دانشگاه هنر و معماری تهران مرکز دریافت کرده است . وی تا کنون در نمایشگاه های گروهی متعددی درهمدان و نگارخانه لاله وگالری سیحون و گالری هلند داشته است. (حوزه هنری)

وی در خانواد‌ه‌ای که پنج نسل سابقه نقاشی داشتند به دنیا آمد و در طول عمر خود آثار متنوعی به وجود آورد که از مهم‌ترین آنها بازآفرینی داستان‌های شاهنامه بود. او چند جلد کتاب را با این موضوع برای کودکان و نوجوانان تولید و به بازار کتاب عرضه کرد.

این هنرمند همدانی تجربه‌های موفقی در زمینه تصویرسازی دارد و کارهای مشترکی با «محمدرضا یوسفی» نویسنده شناخته شده کودک و نوجوان خلق کرده‌ است. او علاقه زیادی به متون حماسی و کهن ایرانی و به ویژه شاهنامه فردوسی داشت و رد پای شاهنامه در بیشتر آثارش دیده می‌شود.

نقاشی ایرانی مثل یک گنجینه بصری است که بسیار جای کار دارد و آنقدر غنی هستند که چیزی کم از آثار مدرن ندارند. شخصیت‌پردازی، فضاسازی، ترکیب‌بندی، چرخش رنگ و… در نقاشی ایرانی اصلا کمتر از آثار آبستره یا مدرن نیست. با وجود اینکه امروزه عده‌ای از هنرمندان ایرانی هم در این فضا کار می‌کنند اما بسیاری از نقاشان ایران از آن چیزی که دارند دور می‌شوند و قدر آن را نمی‌دانند. در صورتی که می‌توانیم این داشته‌ها را به روز کرده و به صورت مدرن ارائه کنیم.

سعید خضایی (هنر آنلاین)

سعید خضایی کارشناس ارشد تصویرسازی و برگزیده بوک شاپ بارسلونا اسپانیا بود. آخرین نمایشگاه او سال ۹۷ با عنوان “هفت‌خوان رستم” در گالری سیحون برگزار شد.

« در تصویرسازی برای اثری مانند داستانهای شاهنامه باید به این موضوع توجه کرد که فضای تصاویر ایرانی باشند. از طرفی سعی کرده ام فضاهای ایجاد شده بکر و جدید باشند که این اصلی ترین چالش برایم بود. برای یک تصویرگر اهمیت زیادی دارد که فضای تصویری کارش از تکرار بپرهیزد. با تنوع رنگ ها توانستم به فضای جذابی برسم از این جهت در این تصاویر رنگ نقش بسیار مهمی داشته است.

در مواجه با یک سفارش جدید تنها نکته مهم برای تصویرگر این است که بتواند برای آن موضوع، تصویر مناسب خودش را خلق کند. به بیان دیگر کار تصویرگر بسیار شبیه کار یک مترجم است. همانطور که یک مترجم تلاش می کند ترجمه اش به متن اصلی وفادار باشد تصویرگر هم تلاش می کند تصویرش به فضای متن بیشترین نزدیکی را داشته باشد. می توانم تصویرگری را این گونه تعریف کنم؛ تصویرگری در واقع ترجمه متن است به زبان تصویر. همانطور که ترجمه های مختلفی از یک متن ممکن است وجود داشته باشد تصویرسازی های مختلف هم می توانند برای یک داستان واحد خلق شوند.» (مصاحبه با خبرگزاری)

سعید خضایی هنرمند جوان همدانی ۴ مرداد ماه بر اثر بیماری کرونا درگذشت.

گالری آثار مرحوم سعید خضایی :

Visits: 511

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا