اخباراخبار هنرهای تجسمی

خالق «قرآن مصور» به دیار باقی شتافت

خالق «قرآن مصور» به دیار باقی شتافت لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=19304 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

خالق «قرآن مصور» به دیار باقی شتافت | هنرمند پیشکسوت و چیره دست قرآنی و خالق نخستین «قرآن مصور» در جهان در سن ۷۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایسنا استاد سهم‌الدین زمانی، هنرمند پیشکسوت و چیره دست قرآنی و خالق نخستین «قرآن مصور» در جهان در سن ۷۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در پی درگذشت این هنرمند برجسته هنرهای تجسمی، پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام فیروز فاضلی به شرح ذیل است:

بازگشت همه به سوی اوست

مرگ پایان زندگی نیست، بلکه آغازی است برای پرواز مرغ جان بر گستره ملکوت و رجعتی به محضر حضرت دوست؛ به ویژه مرگ آنان که در زندگانی، گام‌های بلندی برداشته و در خدمت به دیگران کوشیده‌اند. بار دیگر گلچین روزگار، یکی از گل‌های بوستان فرهنگ و هنر غنی این سرزمین را برچید و بلبلان و شیفتگان این باغ را در غمی بزرگ وا نهاد.

خبر درگذشت استاد سهم‌الدین زمانی، آن هم در سکوت رسانه‌ای؛ ضایعه‌ای است که نه تنها اصحاب فرهنگ و هنر گیلان، بلکه کشور را به سوگ نشاند. بی‌تردید، این هنرمند فرهیخته و پرتلاس در زمره بزرگانی قرار دارد که آثارش برای همیشه ماندگار خواهد ماند.

بنده ضمن ابراز تاسف از درگذشت این بزرگمرد آسمانی و اعلام همدردی با خانواده محترم و بازماندگان ایشان، بدین وسیله فقدان این فخر هنر قرآنی را به اصحاب فرهیخته فرهنگ و هنر استان تسلیت گفته و از آستان کبرایی حضرت احدیت برای آن مرحوم علو درجات و برای تمامی بازماندگان شکیبایی و طول عمر باعزت مسألت می‌نمایم.

به گزارش ایسنا، سهم‌الدین زمانی، ۱۴ اسفند ۱۳۲۵ در خانواده ای مذهبی و در تهران به دنیا آمد. در مصاحبه‌ای از کودکی‌اش از علاقه‌اش به نقاشی، از دیدارش با امام، از شروع انقلاب، از نبردهای تن به تن، از اینکه مغازه و ماشین و زندگی‌اش را پای انقلاب گذاشت، از اینکه بعد از انقلاب و در دوران دفاع مقدس به نبرد با دشمن حتی تا لبنان رفته است و از اینکه همرزم حاج «احمد متوسلیان» و «چمران» بود، حرف زد.

وی هنرمند و نقاش تصویرگر سوره‌های قرآن و پدیدآورنده نخستین قرآن مصور جهان است که حاصل حدود ۵۰ سال زحمت وی خلق ۱۱۴ طرح رنگی با گل برای ۱۱۴ سوره قرآن است که هیچ‌یک از طرح‌ها، گل‌ها و رنگ‌ها تکراری نیستند. فعالیت هنری خود را از کودکی آغاز کرده و در نوجوانی شاگرد استاد طلای از بازماندگان شاگردان استاد کمال الملک بود که فعالیت خود را از سبک رئالیسم و کلاسیک آغاز کرده و بیش از ۳۷۰ تابلو در این بخش دارد و آثارش در بیش از ۹۰ نمایشگاه داخلی و خارجی به تماشا گذاشته شده است.

استاد سهم الدین زمانی که سال‌ها ساکن شهرستان فومن بود، اواخر مردادماه در رشت بستری شد و به خاطر وخامت حالش به تهران اعزامش کردند و ۱۵ روز در بیمارستان تهران به علت نارسایی کلیه و کم‌خونی شدید بستری بود تا اینکه سرانجام دعوت حق را لبیک گفت.

Visits: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا