معرفی هنرمندهنرمندان حجم و مجسمه

معرفی و آثار مرحومه استاد ناهید سالیانی

معرفی و آثار مرحومه استاد ناهید سالیانی لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=19497 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

معرفی و آثار مرحومه استاد ناهید سالیانی | مجسمه ساز قدیمی و استاد اسبق دانشکده هنرهای زیبا در دهه ۸۰ از زندگی خود، به دلیل شکستگی دست و عفونت ریه دار فانی را وداع گفت.

به گزارش مجله اثرهنری ناهید سالیانی ۱۳۱۵-۱۳۹۹ ـ بندرانزلی بعد از اتمام دوران تحصیل مقدماتی راهی تهران شد تا در هنرستان هنرهای زیبای دخترانه به تحصیل بپردازد. وی در دانشگاه هنرهای زیبا در رشته مجسمه‌سازی تحصیلات آمادمیک خود را آغاز کرد و با به دست آوردن مقام اول و دریافت مدال درجه یک فرهنگی در سال ۱۳۳۸ تحصیلات خود را پایان داد.

سالیانی بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه تهران دوره یک‌ساله مجسمه‌سازی در فرانسه گذراند. بعد به ایران بازگشت و در دانشکده هنرهای زیبا به تدریس مشغول شد. وی همزمان با تدریس در ایران، در نمایشگاه‌های گروهی دانشجویان آکادمی شهرهای رم، فلورانس و ناپل (ایتالیا) شرکت کرد.

او همچنین در نمایشگاه گروهی بانوان هنرمند در پاریس نیز شرکت کرد و در نمایشگاه آثار هنرمندان معاصر ایران از طریق وزارت فرهنگ و هنر، و در نمایشگاه بین‌المللی تهران از طرف انجمن فرهنگی ایران و فرانسه هم مشارکت داشت و آثار و مجسمه‌هایش مورد توجه منتقدان قرار گرفت. ناهید سالیانی داوری بسیاری از بینال‌ها و سمپوزیوم‌ها را به عهده داشت.

ناهید سالیانی، استاد اسبق دانشکده هنرهای زیبا، عضو شورای هنری سازمان زیباسازی شهر تهران و داور بسیاری از فراخوان ها و رویدادهای مجسمه سازی کشور از جمله دوسالانه مجسمه های شهری تهران و سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران بود.

او که سال‌ها پیش تدریس در دانشکده را رها کرده بود، اما همچنان حضور، کلام و رفتارش به خصوص برای جوانان و خود من آموزنده بود.

عشق به جوانان هنرمند، علاقه وافر به مجسمه سازی، امید و انگیزه سرشار و شوق زندگی همواره در گفتار و رفتارش نمود داشت.

او در چندسال اخیر به محل تولدش بندرانزلی برگشته بود و از معاشرت با هنرمندان گیلان خوشحال بود و با شوق از آن ها صحبت می کرد. از جمله این هنرمندان، آقای آلادینی ساکن بندر انزلی است که با مهر فراوان به امور بیمارستان و مداوای ایشان طی این روزهای بیماری رسیدگی کرد.

از استاد سالیانی در مراسم پایانی ششمین دوسالانه مجسمه سازی تهران در فرهنگستان هنر به همراه خانم لیلیت تریان با حضور شهردار تهران تجلیل به عمل آمد.

ناهید سالیانی بر اثرشکستگی دست و عفونت ریه در سن ۸۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

روحش شاد، یادش گرامی

نمایشگاه‌های ناهید سالیانی :

۱۹۶۳ نمایشگاه دانشجویان آکادمی‌های رم، فلورانس، ناپل
۱۹۶۴ نمایشگاه گروهی در پالاتسو ماسیمو در شهر رم
۱۳۵۳ نمایشگاه آثار هنرمندان معاصر ایران به مناسبت بازی‌های آسیایی در تهران
۱۳۵۳ شرکت در نمایشگاه بین‌المللی تهران با شرکت و همکاری گالری پاییز پاریس
۱۳۵۳ نمایشگاه آثار هنرمندان معاثر ایران به مناسبت هشتمین جشن فرهنگ و هنر تهران
۱۳۵۴ نمایشگاه زن و هنر تهران
۱۳۵۴ نمایشگاه آثار هنرمندان در نگارخانه تخت جمشید تهران
۱۳۵۵ نمایشگاه دو نفره مجسمه‌سازی و نقاشی در گالری مهرشاه تهران
۱۳۵۶ نمایشگاه انفرادی در نگارخانه کرته تهران
۱۹۷۸ شرکت در بینال بال در سوییس
۱۹۸۲ نمایشگاه Basele ـ نمایشگاه در شهر بوستون تگزاس آمریکا
۱۹۸۸-۹۹ شرکت در نمایشگاه متعدد و فعالیت‌های گروهی به هنگام تدریس در کالج به اتفاق همکاران دانشگاهی هنرمندان در شهر بوستون ماسوچست آمریکا

معرفی و آثار مرحومه استاد ناهید سالیانی :

منبع :

ایسنا
گالری لیلیت

Visits: 206

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا