اخباراخبار معماریپژوهشمعرفی کتاب

معماری ایران زیر ذره‌بین دوموس

معماری ایران زیر ذره‌بین دوموس لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=19986 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

معماری ایران زیر ذره‌بین دوموس | مجموعه مستند ۱۰ قسمتی «نگاه دوموس به ایران» مستندنگاری گزارش‌هایی است که طی بیش از هشت دهه مجله ایتالیایی «دوموس» در مورد معماری مدرن ایران تالیف و منتشر کرده است.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایرنا، دوموس/Domus یک مجله معتبر ایتالیایی در زمینه معماری، هنر و طراحی است که در سال ۱۹۲۸ توسط جیو پونتی /Gio Ponti طراح، نویسنده و مدرس ایتالیایی پایه‌گذاری شد و توسط هیئت‌تحریریه‌ای متشکل از طراحان مطرح هر سال ۱۱ شماره از آن به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی منتشر و در سراسر جهان توزیع می‌شود. 
این مجله از ابتدا حوزه تمرکز خود را هنر و معماری دوران مدرن  و بعدها پست‌مدرن در مناطق شهری،

روستایی و حومه شهر اعلام کرد و بررسی معماری و طراحی داخلی ایتالیا با توجه به هنرهایی چون خانه‌آرایی، گل‌کاری و حتی آشپزی از دیگر ماموریت‌های این نشریه بود. 
این مجله البته در تمام دوران انتشار خود به معماری مدرن در دیگر کشورها نیز پرداخته و گزارش‌های مختلفی در مورد معماران مطرح کشورهای مختلف منتشر کرده است. سنت توجه به معماری جهان دوموس حتی در دوران حکومت فاشیست‌ها در ایتالیا با وجود موانع مختلف ادامه داشت.

توجه دوموس به معماری ایران از دهه ۵۰ میلادی

دوموس از اواسط دهه ۵۰ میلادی گزارش‌هایی را از آثار معماران ایرانی تولید و منتشر کرد که تعدادی از آنها بسیار شاخص هستند. با توجه به این سابقه سفارت ایتالیا در ایران مجموعه‌ای مستند در مورد این گزارش‌ها با همکاری هیئت‌تحریریه دوموس ساخته که اولین قسمت آن امروز (شنبه، ۱۲ مهر) در حساب‌های کاربری سفارت ایتالیا در ایران در توئیتر، اینستاگرام و یوتیوب منتشر خواهد شد.

معماری ایران زیر ذره‌بین دوموس لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=19986 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام : t.me/AsarArtMagazine 👆

این مجموعه که نگاه دوموس به ایران/ Domus’ Eyes on Iran نام دارد شامل ۱۰ قسمت مستند است که مراحل اصلی توجه مجله دوموس به اجرای پروژه‌های معماران و طراحان ایرانی و ایتالیایی در ایران همچنین نشان دادن نقش پررنگ و برجسته ایران در تاریخ معماری و طراحی مدرن و ارتباط پیوسته و بارور آن با عرصه معماری و طراحی ایتالیا را نشان می‌دهد.  


هر قسمت از این مستندها که حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هستند، به یکی از مقالات دوموس اختصاص دارد که به اثری تحقق یافته در ایران پرداخته و با تعمق در محتوای آنها مراحل بالندگی و رشد آنها را دنبال کرده است.
قسمت اول با دنبال کردن ویلای برادر بزرگ‌تر اثر علیرضا تغابنی، معمار معاصر ایرانی متولد ۱۳۵۶،  در منطقه مسکونی لواسان آغاز می شود. قسمت های بعدی، روی آثار معماران ایرانی تمرکز نموده که در صفحات دوموس جاودان گردیده‌اند.

همکاری هنرمندان ایرانی و ایتالیایی نتایجی استثنایی داشته

جوزپه پرونی/  Giuseppe Perrone سفیر ایتالیا در ایران در مراسم رونمایی از تیزر این مجموعه روز جمعه (۱۱ مهر) با تاکید بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا و برگزاری این مراسم با تعداد مهمانان معدود گفت: مجله دوموس نقش تاریخی به عنوان گردآورنده بهترین تجارب بین‌المللی در حوزه معماری و طراحی دارد.
وی افزود: مدیران مجله دوموس به دلیل همه‌گیری کرونا نتوانستند به ایران سفر کرده و در این برنامه شرکت کنند ولی در تولید این مجموعه مستند کمک‌های زیادی به سفارت ایتالیا در ایران کردند.

معماری ایران زیر ذره‌بین دوموس لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=19986 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام : t.me/AsarArtMagazine 👆

گزارش‌های مجله دوموس از معماری مدرن ایران که از دهه ۵۰ میلادی شروع شد، نشان‌دهنده همکاری میان ایتالیا و ایران در این حوزه‌هاست که همواره نتایجی استثنایی در سطح هنری پدید آورده است.

پرونه گفت: این گزارش‌ها نشان‌دهنده غنای معماری ایران است و از آنجا که مدت زیادی از بعضی از آنها گذشته تاثیر معماری ایرانی را بر معماری کلی جهان به خوبی نشان می‌دهند.

قسمت‌های مختلف این مجموعه مستند ۱۰ قسمتی که به انگلیسی روایت‌خوانی‌ و به فارسی زیرنویس شده‌اند، به‌تدریج و در فاصله حدود یک‌ماهه در حساب‌های کاربری سفارت ایتالیا در ایران در دسترس خواهند بود.  

Visits: 64

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا