اخباراخبار موسیقی

استاد محمدرضا شجریان با بدرقه یاران راهی مشهد شد

استاد محمدرضا شجریان با بدرقه یاران راهی مشهد شد لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=20249 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

استاد محمدرضا شجریان با بدرقه یاران راهی مشهد شد | مراسم تطهیر و اقامه نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان، از ساعت ۶ صبح در بهشت زهرا تهران (س) انجام شد تا طبق برنامه ریزی انجام شده، پیکر این هنرمند از آنجا به فرودگاه مهرآباد و سپس جهت خاکسپاری در شهر توس، به مشهد منتقل شود.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از خبرگزاری‌های رسمی کشور، پیکر استاد محمدرضا شجریان پس از اقامه نماز در بهشت زهرا تهران برای خاکسپاری با هواپیما به مشهد منتقل شد و حدود ساعت ۱۱:۰۰ هواپیمای حامل ایشان به زمین نشست.

بنابر اعلام همایون شجریان و برخی مسئولان قرار است پیکر مرحوم شجریان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مشهد تشییع و جوار مقبره فردوسی و آرامگاه مهدی اخوان‌ثالث به خاک سپرده شود.

مراسم خاکسپاری استاد آواز ایران صبح فردا (۱۹ مهرماه) برگزار خواهد شد.

بسیاری از مردم به صورت خودجوش از دقایق اولیه صبح و حوالی ساعت پنج صبح برای شرکت در مراسم تغسیل و اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم شجریان خود را به بهشت زهرای تهران رسانده بودند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار این ویروس، آیین اقامه نماز میت به صورت محدود با حضور مسئولان فرهنگ و هنر، اهالی موسیقی ایران و خانواده وی همچون سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمجتبی حسینی (معاون هنری)، محمد الهیاری (مدیر کل مرکز موسیقی)، علی مرادخانی (مدیرعامل موزه موسیقی)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) و همچنین هنرمندانی از جمله حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، داوود گنجه ای، فردین خلعتبری، تهمورس پورناظری، وحید تاج، شهرام صارمی، علی سرابی،  زیدالله طلوعی و … در مصلای اصلی بهشت زهرا به امامت حجت الاسلام سیدمحمود دعایی مدیرمسوول روزنامه اطلاعات برگزار شد.


همایون شجریان، فرزند محمدرضا شجریان طی سخنان کوتاهی در بهشت زهرا، گفت: «اگر بخواهم در یک جمله محمدرضا شجریان را توصیف کنم، آدم‌های بزرگی مثل ایشان در طول تاریخ به این کره خاکی می‌آیند تا پیامی را با خودشان بیاورند و خوشا به حال کسانی که این پیام دریافت کردند.»


محمدرضا شجریان نماد ادبیات و موسیقی ایران بود

سید عباس صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در حاشیه مراسم تشییع پیکر استاد محمدرضا شجریان درباره این شخصیت موسیقی‌دان ایرانی گفت: استاد شجریان در تاریخ هنر و موسیقی ایران جایگاه خاصی داشته و دارد، یکی از ویژگی‌های عمده ایشان این بود که حلاوت ادبیات را با شیرینی موسیقی ترکیب کرده بود.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از ماندگاری ادبیات ایران، ادبیات کلاسیک و معاصر با موسیقی استاد شجریان در جان مردم جای گرفت، مردم ایران از دو گوش صدای استاد شجریان را می‌شنیدند، هم از طریق آوای موسیقی ایشان و هم حلاوتی که زبان شعر و ادبیات ایران داشت.

صالحی تاکید کرد: انتخاب‌های ایشان و ‌فرصت‌هایی که برای ارتباط مردم با پیام‌ها و نکات محتوایی و حکمت ادبی ایران وجود داشت از طریق آواز و موسیقی او در دل مردم راه پیدا می‌کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدرضا شجریان را نماد ادبیات و موسیقی ایران خواند.


در ابتدای این مراسم حسین علیزاده استاد موسیقی ایران نیز در سخنان کوتاهی از خصایص استاد موسیقی ایران برشمرد و نبود وی را نقصانی برای جامعه موسیقی دانست.


پیرنیاکان: آن‌ها که می‌خواستند شجریان را حذف کنند، به راه باطل رفتند

داریوش پیرنیاکان از استاد موسیقی ایران نیز در این مراسم گفت: همیشه آرزویم این بوده که وقتی می میرم شجریان بر من نماز بخواند اما اینگونه نشد.

وی شجریان را بخشی از تاریخ ایران دانست و اظهار داشت: آنها که می خواستند شجریان را حذف کنند به راه باطل رفتند.


داود گنجه ای:  عزت دست خداست نه دست وزیر ارشاد و رییس جمهور 

استاد داود گنجه ای از دیگر اساتید موسیقی کشورمان نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز خوشحالم که در چهلمین روز شهادت بزرگمرد تاریخ امام حسین (ع) شجریان دار فانی را وداع گفت اما شجریان را هرکسی بر اساس سلیقه خود تفسیر می کند و امیدوارم با رفتن شجریان عدالت دوباره نهادینه شود.

وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: باید به موسیقی ایران احترام گذاشت. عزت دست خداست و دست وزیر ارشاد و رییس جمهور نیست زیرا ما درس عشق خوانده ایم.

وی گفت: خانه موسیقی خانه عشق است و هیچ کس چشم دیدن پیشرفت این خانه را ندارد هر کس که دلش با خدا باشد از هیچ کس نمی ترسد .

گنجه ای تصریح کرد: شجریان فردی سیاسی بود و در اواخر عمر در عین سیاست همه را به وحدت دعوت می کرد.


تصاویری از مراسم جمعه ۱۸ مهر ۹۹ :

Visits: 82

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا