اخباراطلاع‌رسانیفلسفه هنرنقد هنر

بیانیه برلین، با تأکید بر آزادی هنر

«بیانیه برلین»، با تأکید بر آزادی هنر لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=20369 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

بیانیه برلین، با تأکید بر آزادی هنر | چند نهاد و موسسه فرهنگی و هنری در اروپا «بیانیه برلین» را با تاکید بر لزوم آزادی هنر از قید و بندهای ملی و سیاسی منتشر کردند.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایرنا از روزنامه هنر، شصت آکادمی هنری و موسسه فرهنگی از کشورهای اتحادیه اروپا، انگلیس و نروژ برای محافظت از آزادی هنر در اروپا متحد شده و بیانیه‌ای در این خصوص صادر کردند. در این بیانیه که بیانیه برلین نام دارد، آمده است: استقلال دیدگاه‌ها و موسسات هنری از تجویزهای سیاسی و ملی، پایه و اساس دمکراسی است.

به نقل از این اعلامیه، در حال حاضر در برخی از کشورهای اروپایی با آن دست از سیاست‌های فرهنگی روبه‌رو هستیم که هنر و فرهنگ را فقط در سطح ملی درک کرده و روزبه‌روز بیشتر در مسیر اعمال مقررات و قاعده‌مند کردن این حوزه پیش‌روی می‌کنند. استقلال بسیاری از آکادمی‌های هنری، موزه‌ها و موسسات فرهنگی در معرض خطر است.

آکادمی فرانسه، آکادمی هنرهای برلین، شورای هنر انگلیس و آکادمی هنر نقاشی ایتالیا از جمله امضاکنندگان بیانیه برلین، با تأکید بر آزادی هنر هستند. آکادمی هنر و ادبیات سچینی (Széchenyi) و انجمن نویسندگان مجارستان که اعضایشان با محدودیت‌های دولتی مواجه شده‌اند نیز به این فراخوان پیوستند.  

در بخشی از بیانیه برلین آمده است: ما از آزادی هنر به عنوان پیش شرطی برای زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود حمایت می‌کنیم و خواستار همبستگی یکپارچه بین موسسات فرهنگی و هنری در اروپا هستیم.

این بیانیه در کنفرانسی منتشر شد که از ۸ تا ۱۰ اکتبر (۱۷ تا ۱۹ مهر) به میزبانی آکادمی هنرهای برلین برگزار می‌شد. گروهی از هنرمندان مشهور از جمله فیلمسازانی چون ویم وندرس و کن لوچ و ای.ال کِنِدی نویسنده سرشناس اسکاتلندی نیز پشتیبانی خود را از این بیانیه اعلام کرده‌اند.

Visits: 53

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا