اخبار هنرهای تجسمی

فرانسه با دو نمایش در جشنواره عروسکی حاضر است/«هدیه اسرارآمیز» به کودکان

فرانسه با دو نمایش در جشنواره عروسکی حاضر است/«هدیه اسرارآمیز» به کودکان | سایت : AsarArt.ir/Atelier | کانال رسمی باشگاه‌های تخصصی اثرهنری(آتلیه اثرهنری) ـ @AsarArtAtelier
فرانسه با دو نمایش در جشنواره عروسکی حاضر است/«هدیه اسرارآمیز» به کودکان | اجرای دو اثر از کشور فرانسه با عنوان «پادشاه سرگردان» و «کوچک‌ترین نمایش از انتهای دنیا» و همچنین نمایشی ایرانی با عنوان «هدیه اسرارآمیز» دو خبر از هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک است.

فرانسه با دو نمایش در جشنواره عروسکی حاضر است/«هدیه اسرارآمیز» به کودکان | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایلنا، کشور فرانسه با دو نمایش «پادشاه سرگردان» و «کوچک‌ترین نمایش از انتهای دنیا» در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک حضور دارد.

نمایش « پادشاه سرگردان» به نویسندگی و کارگردانی ژان باپتیست پوش، کاری از گروه XouY است که خلاصه داستان آن آمده است: «پادشاه زیباترین کشور دنیا یک سال برای پاسخ به پرسش «زن‌ها بیش از هرچه در دنیا چه می‌خواهند؟»  فرصت دارد. چنانچه نتواند پس از یک سال به این پرسش پاسخ دهد خود و کشورش نابود می‌شوند.»

این نمایش ویژه مخاطبان بالای شش سال و با تکنیک میکرو-تئاتر به صحنه می‌رود و مدت زمان اجرای آن ۴۵ دقیقه است.
عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند: گروه طراحی: رابرت هتیسی، ژان ـ باپتیست پوش، لوک پاژ، بازی‌دهندگان: رابرت هتیسی، اروان کورتوا، بازیگران: اروان کورتوا، آهنگساز: پاتریس رابیه.

همچنین دیگر نمایش این کشور، « کوچک‌ترین نمایش از انتهای دنیا» نام دارد. این نمایش نوشته مشترک لارن کاییون، ازکیل گارسیا-رومئو نوشته است که با کارگردانی ازکیل گارسیا-رومئو به صحنه می‌رود.  

در خلاصه داستان این نمایش که محصولی از کمپانی Théâtre de la Massue, Cie Ezéquiel Garcia-Romeu است، آمده: «در این نمایش نگاهی دوباره به تمدن­‌مان داریم که در آن زندگی تنها به پول وابسته است. جهانی پوچ، جایی که انسان‌ها زمان‌شان را در ارزش‌های مادی از دست می­‌دهند و بدون یافتن شرافت‌شان در آن سرگردانند.»

این اثر نمایشی که مدت زمان آن ۵۰ دقیقه است، ویژه مخاطبان بالای ۱۲ سال اجرا می‌شود و عوامل اجرایی آن به شرح زیر هستند:
طراح: ازکیل گارسیا-رومئو، بازی‌دهندگان: ایسام کادیچی، تیری هِت، آهنگساز: ساموئل سراندور.

«هدیه اسرارآمیز» جشنواره تئاتر عروسکی به کودکان

نمایش « هدیه اسرارآمیز» نوشته آتسا شاملو به کارگردانی میثم یوسفی در جشنواره تئاتر عروسکی میزبان مخاطبان کودک و نوجوان می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در شب تولد شاهزاده‌ای، جارچیان در شهر جار می‌زنند هر فردی که بتواند در شب یلدا، گل پامچال بهاری برای شاهزاده بیاورد یک سبد طلا جایزه می‌گیرد. نامادری بهار، او را مجبور می‌کند در سرمای زمستان به جنگل برود و گل پامچال بچیند.
«هدیه اسرارآمیز» اقتباسی از نمایش‌نامه «دوازده ماه» ساموئل مارشاک است که توسط آتسا شاملو نوشته شده.

به گفته کارگردان، در متن مارشاک به ۱۲ماه سال پرداخته شده، اما در این اثر فقط دو فصل و چهار ماه را می‌بینیم. همچنین کریسمس و مناسبات فرهنگی مرتبط با جامعه مارشاک بومی شده و با رسوم فرهنگی ایرانی هم‌چون شب یلدا مطابقت پیدا کرده و ننه سرما نیز به آن افزوده شده است.

یوسفی، تقدیر و سرنوشت، آغاز سفر و تجربیات آن، مبارزه انسان با طبیعت و آشنایی با ماه و فصل‌ را از ویژگی‌های این اثر نمایشی دانست.

نمایش «هدیه اسرارآمیز» با ترکیب تکنیک‌های تاپ تیبل، عروسک سایه، بونراکو و با حضور بازیگر اجرا می‌شود.
اشعار این نمایش توسط آزاده فرهنگیان سروده شده و مریم آشوری، علی باروتی، عاطفه بحرالعلوم‌طباطبایی، مریم خاکسارتهرانی، هدیه حاج‌طاهری و هانی حسینی، صداپیشگان و بازی‌دهندگان این نمایش هستند.

طراحی صحنه را سینا ییلاق‌بیگی، طراحی عروسک را علی پاکدست و مریم اقبالی انجام داده‌اند. آهنگسازی این اثر کاری از رامین کهن است.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور برگزار خواهد شد.
همچنین سایت جشنواره نمایش عروسکی به نشانی اینترنتی در بردارنده جزییات برگزاری این رویداد هنری است.

Visits: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا