معرفی هنرمندهنرمندان نقاشی

معرفی و آثار محمد ملحی، نقاش موج های رنگی با موج کرونا رفت

نقاش موج های رنگی با موج کرونا رفت لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=20962 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام : t.me/AsarArtMagazine 👆

معرفی و آثار محمد ملحی، نقاش موج های رنگی با موج کرونا رفت | «محمد ملحی» نقاش مشهور مراکشی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

به گزارش مجله اثرهنری «محمد ملحی» (Mohamed Melehi) که از برجسته‌ترین نقاشان نوگرا مراکش شناخته می‌شود چندی پیش به ویروس کرونا مبتلا شد و در نهایت پس از انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در پاریس، در سن ۸۴  سالگی درگذشت.

این هنرمند در شهر «اصیله» متولد شد و برای تحصیل در رشته هنرهای زیبا در سن ۱۹ سالگی به اسپانیا مهاجرت کرد؛ پس از مدتی به ایتالیا و درنهایت به نیویورک نقل مکان کرد. او در دوران کاری‌اش که بیش از نیم قرن را دربرگرفت به عنوان نقاش، عکاس، طراح گرافیکی، ناشر و معلم فعالیت داشت.

محمد ملهی در سال ۱۹۵۵ از دانشکده هنرهای زیبا ، تتوان ، مراکش فارغ التحصیل شد. وی تحصیلات خود را در خارج از کشور ادامه داد ، هنرهای زیبا را در سویل و مادرید ، مجسمه سازی در رم و حکاکی در پاریس آموخت.

در اوایل دهه شصت ، او به ایالات متحده سفر کرد ، و در آنجا به مدت دو سال در دانشگاه کلمبیا (با بورسیه بنیاد راکفلر) تحصیل کرد و سپس در سال ۱۹۶۴ به مراکش بازگشت. در این زمان بود که ملحی شروع به کشف میراث فرهنگی خود کرد به عنوان منبع اصلی الهام بخش و شروع به استفاده از یک پالت رنگ جسورتر و درخشان تر کرد.

در ۱۹۶۹ ، ملحی اولین نمایشگاه گروهی در فضای باز را ترتیب داد که در میدان جاما الفنا در مدینه مراکش در مراکش برگزار شد. این نمایشگاه با استقبال گسترده مردم و منتقدان هنری ، صحنه هنر معاصر کشور را رادیکال کرد.

ملحی از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹ استاد نقاشی ، مجسمه سازی و عکاسی در دانشکده هنرهای زیبا کازابلانکا بود. در سال ۱۹۷۸ ، ملحی و محمد بنایسا انجمن فرهنگی آل موحیت را ایجاد کردند ، یک سازمان غیرسیاسی با اهداف کاملاً فرهنگی. نتیجه این سرمایه گذاری Asilah Cultural Moussem است ، جشنواره ای سالانه که هر تابستان برگزار می شود.

از نکات قابل توجه جشنواره ، رویداد نقاشی دیواری است که برای اولین بار در آوریل ۱۹۷۸ برگزار شد ، پروژه ای که باعث خراب شدن ظاهر ویرانه قبلی زادگاه هنرمند شده است. Asilah اکنون به دلیل نقاشی های دیواری با رنگی روشن که بسیاری از آنها توسط ملهی خلق شده اند ، جشن گرفته می شود.

ملحی همچنین رئیس انجمن هنرهای پلاستیکی مراکش است و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۲ مدیر هنری وزارت فرهنگ بود و از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ نیز مشاور فرهنگی وزارت امور خارجه و تعاون بود. وی نمایشگاه های انفرادی متعددی از جمله گذشته نگر در انستیتو مونده آرابه ، پاریس ، ۱۹۹۵ و موزه هنرهای برانکس ، نیویورک ، ۱۹۸۴ برگزار کرده است.

وی در نمایش های گروهی در کازابلانکا ، تانژیر ، رباط ، مراکش ، بغداد شرکت کرده است. ، الجزیره ، لندن ، پاریس ، رم ، زوریخ ، نیویورک ، شیکاگو و مونترال. کارهای او در مجموعه های موزه های بین المللی مانند مرکز ژرژ پمپیدو ، بوبورگ ، پاریس ، انستیتو دو موند عرب ، پاریس ، موما ، نیویورک و ماتاف: موزه هنرهای مدرن عرب در دوحه برگزار می شود. (۱)

«موج» از نشانه های اصلی نقاشی‌های این هنرمند مراکشی است که آثارش در نمایشگاه‌های متعدد و در کشورهای مختلف جهان به نمایش گذاشته شدند. (۲)

در سال ۱۹۶۳ «ملحی» به نخستین هنرمند آفریقای شمالی تبدیل شد که آثارش در قالب یک نمایشگاه گروهی در موزه هنر مدرن به نمایش گذاشته شده است.

با اعلام خبر درگذشت «ملحی» هنرمندان و چهره‌های شناخته شده بسیاری با انتشار پیام‌هایی در فضای مجازی به این هنرمند ادای احترام کردند.

گالری آثار :

منابع :

۱ ـ سایت MEEM GALLERY
۲ـ نشنال

Visits: 59

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا