اخباراخبار هنرهای تجسمی

۱۶ تابلو نقاشی‌ از لطفعلی صورتگر، ثبت ملی شد

16 تابلو نقاشی‌ از لطفعلی صورتگر، ثبت ملی شد لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=21292 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

۱۶ تابلو نقاشی‌ از لطفعلی صورتگر، ثبت ملی شد | ۱۶ تابلو آقا لطفعلی صورتگر از نقاشان به نام سده سیزدهم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از هنرآنلاین: آقا لطفعلی شیرازی نقاش صاحب سبک سده سیزدهم ه‍.ق در شیراز بود که در زمینه نقاشی به‌ویژه گل و بوته‌سازی تبحر و شیوه خاص خود را داشت. از این هنرمند به نام، آثار متعددی به جا مانده است که در موزه‌های پاریس، لنینگراد، بروکلی، موزه رضا عباسی، موزه پارس و… نگهداری می‌شود.

بر همین اساس وزارت میراث فرهنگی به تازگی ثبت ملی ۱۶ تابلو از این هنرمند را ابلاغ کرده است. لطفعلی شیرازی نقاش دوره قاجار بود و به تأیید فرصت شیرازی در کتاب “آثار عجم” در سال ۱۲۸۸ ه‍.ق در شیراز فوت و در دارالسلام شیراز دفن شد.

آقا لطفعلی شیرازی از هنرمندان به نام عصر خود بود که هنر را در خانواده خود به میراث گذاشت و فرزندش میرزا محمدعلی‌خان (مسعود الملک) نیز از خوشنویسان نامدار شیراز است. نوه او نیز دکتر لطفعلی صورتگر استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی است.

آقا لطفعلی شیرازی با خلق مرقع‌ها و جلدهای قرآن و قلمدان و تابلوهای زیبا به‌ویژه گل و بوته‌هایی بی‌نظیر و نیز تابلوهای مربوط به داستان‌های شاهنامه فردوسی شیوه‌ای خاص از نگارگری ایران را به نام خود ثبت کرده ‌است.

اغلب نقاشی‌های زمینه سقف ایوان باغ نارنجستان قوام از ساختمان‌های دوره قاجار در شیراز توسط آقا لطفعلی شیرازی انجام شده ‌است. همچنین از ۶۸ تصویر شاهنامه داوری که در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود، تعداد ۵۵ تصویر به آقا لطفعلی شیرازی اختصاص دارد.

آقا لطفعلی شیرازی علاوه بر نقاشی به ساخت آثار لاکی اعم از جلد و قلمدان و قاب آیینه علاقه بسیار داشت و آثار متعددی در این هنر به یادگار گذاشته که در موزه‌های مختلف کشور از جمله موزه کاخ گلستان، موزه ملک، کتابخانه ملی و…. نگهداری می‌شوند.

علاوه بر ۱۶ تابلو از آقا لطفعلی شیرازی، دو تابلو نقاشی از محمدحسین شیرازی دیگر نقاش عصر ناصری نیز توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شده است. محمدحسین شیرازی نیز در چهره‌پردازی و شبیه‌سازی از هنرمندان دقیق‌نگار عصر قاجار به شمار می‌آمد.

 مراتب ثبت این آثار منقول فرهنگی‌تاریخی که در موزه پارس شیراز نگهداری می‌شوند به تازگی در نامه‌ای‌ از سوی دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس ابلاغ شده است.

Visits: 51

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا