مصاحبه هنرمندان

فرهاد فخریان : کاملا معلوم است کرونا چه بلایی سرمان آورد!

فرهاد فخریان : کاملا معلوم است کرونا چه بلایی سرمان آورد! لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=23260👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆
فرهاد فخریان : کاملا معلوم است کرونا چه بلایی سرمان آورد!

فرهاد فخریان : کاملا معلوم است کرونا چه بلایی سرمان آورد! | یک هنرمند عکاس و داور سیزدهمین جشواره تجسمی فجر، اعتقاد ندارد که کرونا باعث پیشرفت شده و فرصت‌آفرین بوده است و در این زمینه توضیح می دهد: کرونا استرسی از خود به جای گذاشت که حتما تاثیراتش را می‌توان در میان آثار عکس‌های به نمایش گذاشته در جشنواره مشاهده کرد.

به گزارش مجله اثرهنری فرهاد فخریان در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تاثیر کرونا بر آثار به نمایش گذاشته شده در جشنواره تجسمی امسال، اظهار کرد: تاثیر کرونا بر آثار هنری را نمی‌توان به صورت مستقیم مورد بررسی قرار داد؛ چراکه این تاثیر به صورت ناخودآگاه است، اما قطعا می‌توان گفت که تاثیرگذار بوده است.

او ادامه داد: امیدوار بودم که کرونا وجود نداشت تا می‌توانستیم این جشنواره را با فراغ بال برگزار کنیم. من خیلی اعتقاد ندارم که کرونا باعث پیشرفت شده باشد؛ چراکه استرسی از خود به جای گذاشت که حتما تاثیراتش را می‌توان در میان عکس‌های به نمایش گذاشته در جشنواره مشاهده کرد. از نحوه قرار گرفتن صندلی‌ها تا ماسک‌هایی که به صورت زده‌ایم همگی بیانگر این است که کرونا چه بلایی بر سر ما آورده است. این بخش روبنایی ماجرا است و قطعا تاثیرات بسیار بیشتری از خود به جا خواهد گذاشت.

این هنرمند عکاس همچنین درباره علت‌ کم‌رونق بودن جشنواره تجسمی نسبت به سایر جشنواره‌های فجر، خاطرنشان کرد: جشنواره‌های فیلم و موسیقی مخاطب عام‌تری را در برمی‌گیرند و طبیعی است که بازدید بیشتری هم داشته باشند؛ به همین خاطر هم سرمایه‌گذاری‌های بیشتری روی آنها انجام می‌شود. جشنواره تجسمی هم در نوع خودش با اقبال مواجه است، اما به هر حال هنرهای تجسمی مخاطب عام کمتری دارد و خیلی دور از ذهن نیست که جشنواره با استقبال زیادی هم مواجه نشود.

فخریان در پاسخ به این پرسش که آیا عام‌کردن هنرهای تجسمی به منظور جذب مخاطب بیشتر، این هنر را از ذات اصلی خود دور می‌کند؟ گفت: این موضوع نیاز به تفکر و پژوهش دارد، اما به شخصه فکر می‌کنم که اگر هنرهای تجسمی بخواهد شکل بازاری پیدا کند تا عامه مردم آن را بیشتر بپسندند، آنگاه از ماهیت و ذات خود تا اندازه‌ای دور می‌شود و به نظرم نباید این اتفاق بیفتد.

نمایشگاه طوبای زرین و بخش های مختلف سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه به کار خود پایان داد و مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان روز پنجشنبه ۷ اسفند در تالار وحدت با حضور محدود هنرمندان برگزار می شود.

بیوگرافی فرهاد فخریان (۲)

فرهاد فخریان : کاملا معلوم است کرونا چه بلایی سرمان آورد! لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=23260👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام : t.me/AsarArtMagazine 👆

فرهاد فخریان

۱۳۴۱، آبادان، عکاس و مدرس
فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی از دانشگاه هنر تهران، دکترای هنرهای زیبا از دانشگاه یو‌ اس‌ ام مالزی

او به دلیل علاقه به مسائل فنی در پنج سالگی با دوربین عکاسی و در دوازده سالگی با تاریکخانه آشنا شد. سال ۱۳۵۹ از انستیتو تکنولوژی اصفهان دیپلم اتومکانیک گرفت و در بهمن ۱۳۶۲ از اولین پذیرفته‌شدگان رشته عکاسی دانشگاه هنر بود. به عکاسی تبلیغاتی و صنعتی روی آورد و سال ۱۳۶۶ با دعوت دانشگاه هنر، تدریس عکاسی را برای رشته‌های غیرعکاسی آغاز کرد. سال ۱۳۶۸ در مقطع کارشناسی عکاسی فارغ‌التحصیل شد و به عنوان آموزگار با گروه عکاسی دانشگاه هنر شروع به همکاری کرد.

سال ۱۳۷۱ حائز رتبه‌ی اول کنکور اعزام به خارج کارشناسی ارشد عکاسی شد که به بهانه‌ی عدم صلاحیت اخلاقی او را مردود اعلام کردند. سال ۱۳۷۲ دوباره رتبه‌ی اول کنکور را به دست آورد و سال ۱۳۷۳ جزو نخستین ورودی‌های کارشناسی ارشد عکاسی دانشگاه هنر بود و پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان عضو هیئت‌علمی گروه عکاسی دانشگاه آزاد مشغول به کار شد. سال ۱۳۹۰ در رشته‌ی هنرهای زیبا با گرایش عکاسی دانشگاه یو اس ام مالزی در مقطع دکترای پژوهشی آغاز به تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی به مدت دو سال استادیار گروه هنرهای زیبای دانشکده هنر این دانشگاه بوده است.

فخریان مقالاتی درباره‌ی عکاسی به فارسی و انگلیسی در مجلات و ژورنال‌های داخلی و بین‌المللی منتشر کرده و در نمایشگاه‌های پرشمار انفرادی و گروهی داخلی و بین‌المللی حضور یافته است. او همچنین داوری بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقات عکاسی داخلی و بین‌المللی را برعهده داشته است.

Visits: 58

از طريق
بیوگرافی : سالانه عکس دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا