اخباراخبار هنرهای تجسمی

اختتامیه ششمین سمپوزیوم مجسمه‌های سنگی کیش

اختتامیه ششمین سمپوزیوم مجسمه‌های سنگی کیش لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=23641👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

اختتامیه ششمین سمپوزیوم مجسمه‌های سنگی کیش | مراسم اختتامیه ششمین سمپوزیوم مجسمه‌های سنگی کیش با حضور هنرمندانی از سراسر کشور برگزار شد و از هنرمندان برتر شرکت‌کننده در این سمپوزیوم تقدیر به عمل آمد.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایسنا به نقل از ستاد خبری ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش، هدایت صحرایی دبیر اجرایی و هنری سمپوزیوم، در مراسم اختتامیه ششمین نسخه سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش گفت: برای این سمپوزیوم حدود ۲۴۰ هنرمند ثبت نام کردند. حدود ۱۲۳ هنرمند برای اجرای آثارشان و ۱۱۶ نفر هنرمند دستیار که از این تعداد ۱۰ هنرمند به انتخاب هیات محترم داوران برای اجرا برگزیده شدند و از دو هنرمند هم به عنوان مدعو، برای حضور در سمپوزیوم و اجرای آثار دعوت به عمل آمد. ضمن اینکه ۱۲ هنرمند دستیار نیز انتخاب شدند که در کنار هنرمندانشان، به سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش رونق خوبی بخشیدند.

خلق آثاری ارزشمند که همیشه ماندگار خواهند ماند

طاهر شیخ‌الحکمایی، یکی از داوران این سمپوزیوم، با بیان اینکه داوران تنها یک بخش کوچک را در سمپوزیوم به عهده داشتند، گفت: تصمیم برای برگزاری سمپوزیوم کیش به جا و به موقع بوده و اینکه این گردهمایی رقم خورده جای بسی خوشحالی است. بعد از اعلام فراخوان سمپوزیوم کیش و ارسال آثار، تعدادی اثر برای اجرا در سمپوزیوم کیش انتخاب شد، اما آن آثاری که انتخاب نشدند به این معنا نیست که قابل اجرا نبودند یا کیفیت لازم را نداشتند. شرایط برای اجرای آن همه کار فراهم نبود.

وی افزود: ای کاش زمانی پیش می‌آمد که می‌توانستیم ۵۰ درصد این آثار را به اجرا دربیاوریم. هر کدام از این کارها وقتی ساخته می‌شود ارزش افزوده‌ای ایجاد می‌کند که بسیار گرانبهاست. ما در ایران ۷۰۰ نوع سنگ داریم و اگر مدیریت آنها را بر عهده بگیریم و با دادن آن به هنرمندان جوان و صاحب امضایمان، به خلق آثار بپردازیم، می‌توانیم جزیره کیش را در دنیا معرفی کنیم. اینگونه است که هنرمندان و علاقمندان به هنر از سراسر دنیا می‌آیند تا آثار هنری را ببینند.

شیخ‌الحکمایی درباره اهمیت مجسمه‌های سنگی نیز چنین گفت: اگر یک مترمکعب سنگ را از معدن بیاوریم و آن را برش بزنیم و در نمای ساختمان از آن استفاده کنیم، گرچه زیبایی زیادی دارد اما متاسفانه در ایران نهایتا ۳۰ تا ۴۰ سال بعد می‌گویند ساختمان‌ کلنگی شده و آن را تخریب می‌کنند. در نتیجه همه هزینه‌هایی که در طی سال‌ها شده تبدیل به خاکستر می‌شود اما وقتی یک سنگ یک متری به هنرمند تحویل داده می‌شود از آن اثری ماندگار خلق می‌شود و ممکن است چند صد سال دوام پیدا کند. شاید نام هنرمند بعد از چند قرن باقی نماند اما اثری که ساخته همیشه ارزشمند خواهد بود.

نگاه متفاوت به الاهیات از دریچه هنر و مجسمه‌سازی

سعید رضادوست سرپرست دفتر تهران و رییس حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش سخنران بعدی این مراسم بود. وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته پنج سمپوزیوم در کیش برگزار شد درباره اهمیت هنر گفت: اگر از دریچه هنر به مقوله الاهیات نگاه کنیم، گفتگوی عمیق‌تری برقرار می‌شود. مهمترین منبع دین اسلام، قرآن مبین، همواره از جنبه هنری هم قابل توجه بوده، چه از لحاظ فرم، چه معنا. بیاییم گفتگوی میان اهالی دین، دنیا، دانش و بینش و هر آن‌کس که بهره‌ای از معرفت برده را با پبوند هنر برقرار کنیم. در دو مولفه‌ای که در ظاهر حتی متضاد هستند، هنر است که می‌تواند میانجیگری ‌کند.
این نویسنده و شاعر با تاکید بر اینکه در سمپوزیوم کیش پیوندی مبارک بین فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلامی برقرار شده است، اظهار کرد: عشق گوهر گم شده میان زمانه پرغوغای ماست. عشق می‌تواند حد وسط میان تمام مفاهیم را بگیرد و همه را به یک نتیجه مبارک برساند. در زمانه و جغرافیایی ما نزاع‌های مختلف هست و گاه به نام دین خشونت ورزیده می‌شود. به گمانم این کار یک پاسخ رساست که نشان می‌دهد نه تنها خشونتی در دل این معرفت قدسی نهفته نیست، بلکه بستر مناسبی برای پاسخ دادن به چالش‌های پیش روی ماست. امیدوارم این راه پر رهروتر باشد.

پتانسیل کیش برای تبدیل شدن به نمایشگاه فرهنگ و هنر ایران

احسان گرایلی، دبیر سمپوزیوم نیز در این مراسم سخنان کوتاهی در باب اهمیت فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی و هنری داشت.

وی با اشاره به مفهوم «ایران هم‌کیش» درباره آن گفت: این مفهوم بدان معناست که اگر درمورد جغرافیایی مثل ایران یا در مورد اقلیمی خاص صحبت می‌کنیم که در نقشه جغرافیا، مختصاتی برایش تعریف شده است، فارغ از این خطوط، آنچه باعث می‌شود تحت عنوان هم کیش و هم وطن کنار هم قرار یگیریم، فرهنگ ماست.

وی جزیره کیش را گزیده‌ای از ایران معرفی کرد و گفت: کیش می‌تواند نمایشگاهی ارزشمند برای ارائه فرهنگ و هنر ایران باشد. در اینجا می‌توان الحان متفاوت، فضاهای فرهنگی متفاوت و ظرفیت‌های فرهنگی متفاوتی را به نمایش گذاشت. در ششمین رویداد مجسمه‌سازی کیش هم آثار بسیار جذاب و زیبای هنرمندان به اتمام رسید و شک ندارم مخاطبان ما سال‌ها و قرن‌ها از مشاهده آن‌ها لذت ببرند.

ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش با متریال سنگ با همت شرکت عمران، آب و خدمات کیش از ۲۵ بهمن تا ۲۰ اسفند ۹۹ برگزار شد. در این سمپوزیوم ۱۲ سنگ توسط ۱۲ هنرمند و ۱۲ هنرمند دستیار ساخته و اجرا شد.

ابوالفضل طیبی، رئیس سمپوزیوم، احسان گرایلی دبیر سمپوزیوم، هدایت صحرایی دبیر اجرایی و هنری سمپوزیوم، مجید ملانوروزی، غفار آقازاده، شهرام زمانی، احسان گرایلی، هدایت صحرایی شورای سیاست گذاری سمپوزیوم بودند.

همچنین طاهر شیخ‌الحکمایی، حمید شانس، سیدمجتبی موسوی، احسان گرایلی، هدایت صحرایی به عنوان هیأت داوری انتخاب آثار حضور داشتند.

Visits: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا