اخباراخبار حراجی‌های هنری

نقاشی ۲۰۰ ساله دوران فتحعلی‌شاه در حراج کریستیز چکش خورد

نقاشی 200 ساله دوران فتحعلی‌شاه در حراج کریستیز چکش خورد لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=23772👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine فیسبوک : facebook.com/AsarArtMagazine 👆

نقاشی ۲۰۰ ساله دوران فتحعلی‌شاه در حراج کریستیز چکش خورد | یکی از نقاشی‌های تازه کشف‌شده بازمانده از دوران فتحعلی‌شاه قاجار روز اول آوریل در حراجی کریستیز لندن به بهای پایه یک تا ۱.۵ میلیون پوند چکش می‌خورد.

به گزارش مجله اثرهنری این تابلو موسوم به «صف سلام» درونمایه نوروزی دارد و مربوط به یکی از رسم‌های روز اول سال است که در آن فرزندان و نوادگان شاه قاجار برای دادن سلام عیدانه در صف می‌ایستادند. این نقاشی را گروهی از هنرمندان اوایل قرن ۱۹ زیر نظر عبدالله‌خان نقاش‌باشی به سفارش فتحعلی‌شاه قاجار کشیدند و کامل کردند. ضمن اینکه «صف سلام» با اندازه‌های ۲۵۶.۵ در ۴۴۲ سانتیمتر بزرگ‌ترین تابلو با موضوع مشابه در نوع خود به شمار می‌رود.

این نخستین بار در بیش از ۱۰۰ سال اخیر است که یک تابلو نقاشی در این ابعاد و اهمیت از دوران قاجار کشف شده و معرض بازدید و فروش قرار گرفته است. «صف سلام» را هنرمند و مجموعه‌داری به نام فردریک کلی بارتلت در اوایل دهه ۱۹۲۰ در آمریکا خرید و آن را در استودیو خود در فلوریدا کنار دیگر تابلوهای ارزشمندش به دیوار زد. خاندان بارتلت از مهم‌ترین مجموعه‌داران آثار امپرسیونیست فرانسه و هنر مدرن بودند.

پیش از این فقط یک نقاشی مشابه دیگر در دنیا چکش خورده که البته اندکی کوچک‌تر از «صف سلام» عبدالله خان بود و سال ۱۹۷۵ به فروش رسید. بهای یک تا یک و نیم میلیون پوند می‌تواند یک رکورد تازه در حوزه دنیاهای هنر اسلامی و هنر هندی باشد که روز اول آوریل در کریستیز لندن برگزار می‌شود.

عبدالله‌خان نقاش‌باشی و شاگردانش این تابلو را حوالی سال ۱۸۱۹ در یکی از کاخ‌های قجری تهران کشیدند و در آن سه ردیف هشت‌نفری از فرزندان و نوادگان فتحعلی‌شاه به ترتیب اهمیت و اعتبار ایستاده‌اند. این تابلو آخرین بار در ۱۹۲۱ فروخته شده بود و حالا درست ۱۰۰ سال بعد باز هم چوب حراج می‌خورد.

Visits: 14

منبع
هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا