اخباراخبار هنرهای تجسمیفراخوان

کشف اتفاقی نقاشی اونوره فراگونار پس از ۲۰۰ سال

کشف اتفاقی نقاشی اونوره فراگونار پس از ۲۰۰ سال لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=23787👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine فیسبوک : facebook.com/AsarArtMagazine 👆

کشف اتفاقی نقاشی اونوره فراگونار پس از ۲۰۰ سال | تابلو نقاشی که توسط نقاش چیره‌دست فرانسوی بیش از دو قرن از نظرها پنهان مانده بود در فرانسه کشف شد.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از ایسنا و به نقل از فرانس ۲۴، تابلو نقاشی از «ژان اونوره فراگونار» نقاش چیره دست سبک «روکوکو» که بیش از دو قرن مفقود شده بود در شرق فرانسه کشف شد و حالا قرار است در ماه ژوئن در یک حراجی به مزایده گذاشته شود.

یک کارشناس، این پرتره کوچک بیضی شکل که تصویر یک فیلسوف در حال مطالعه را نشان می‌دهد بر روی دیوار خانه‌ای کشف کرده است. 

خانواده‌ای که این نقاشی را بر دیوار خانه‌شان آویخته بودند در طول سال‌ها هیچ توجهی به نقاشی نشان نداده بودند اما این کارشناس متوجه نوشته‌های تاحدودی ناخوانا در پشت قاب این نقاشی شد که درحقیقت نام این هنرمند بودند.

کشف اتفاقی نقاشی اونوره فراگونار پس از ۲۰۰ سال لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=23787👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام : t.me/AsarArtMagazine فیسبوک : facebook.com/AsarArtMagazine 👆
کشف اتفاقی نقاشی اونوره فراگونار پس از ۲۰۰ سال

این تابلو نقاشی یکی از معدود آثاری از «فراگونار» است که در آن یک مرد سالخورده به تصویر کشیده شده است. این اثر هنری به فاصله بین ۱۷۶۸ تا ۱۷۷۰ زمانی که این نقاش به خلق نقاشی‌های با موضوعات مربوط به تفکر و تعمق روی آورده بود تعلق دارد.

کارشناسان ارزش تخمینی این اثر را بین ۱.۵ الی ۲ میلیون یورو برآرود کرده‌اند. (۳)

بیوگرافی و آثار ژان انوره فراگونار :

ژان اونوره فراگونار متولد سال ۱۷۳۲ و متوفی به سال ۱۸۰۶ میلادی است. آثار او را عمدتا ذیل بوطیقای سبک روکوکو بررسی می‌کنند؛ سبکی که با رشد طبقه متوسط و بورژوای اروپا به وجود آمد و خاستگاه آن فرانسه بود. (۱)

فراگونار یکی از برجسته‌ترین نقاشان مکتب هنری روکوکو است که در قرن هجدهم زندگی می‌کرد. وی حدود ۵۰۰ نقاشی رنگ روغن و نیز هزاران اثر طراحی و چاپی آفرید. او برای مدتی مدیر موزه لوور نیز بود.

این سبک در ادامه باروک و در واقع به عنوان واکنشی علیه شکوه و جلال افراطی آن در کاخ‌ها پدید آمد. از نخستین نتایج آن ساختن خانه‌های شهری کوچک و راحت با تزئینات و ریزه‌کاری فراوان در فضاهای داخلی بود. هنر روکوکو باطراوت و مملو از سرزندگی است. در تزئینات آن از خطوط منحنی اشکال صدفی رنگ‌های صورتی آبی و سبز روشن به وفور استفاده می‌شود. در زمینه نقاشی شیوه‌های گوناگونی در این دوران پدید آمد. نقاشان به شیوه‌های فردی گرایش پیدا کردند و دست به آزمون‌های تازه‌ای زدند که به رومانتیسیسم منتهی شد. (۱)

از مهمترین نقاشان این دوره می‌توان به واتئو، شاردن، فراگونار و بوشه در فرانسه، تیه پولو در ایتالیا و گینز بارو در انگلستان اشاره کرد. (۱)

فراگونار در هجده سالگی به شاگردی نقاش بزرگ روکوکو، فرانسوا بوشه درآمد و نزد وی نقاشی را آموخت. بوشه پس از مدتی، فراگونار را نزد نقاش معروف معاصر، ژان-باتیست-سیمون شاردن فرستاد تا فراگونار نزد این استاد نیز تجربه بیاندوزد. آثار شاردن بیشتر در سبک آکادمیک بود. (۲)

در سال ۱۸۵۲ فراگونار با نقاشی «یربعام گاو طلایی را قربانی می‌کند» برنده‌ی جایزه‌ای با عنوان «جایزه‌ی رم» شد و این بدان معنا بود که وی می‌تواند برای پیشرفت در نقاشی، مدتی را در آکادمی فرانسه در شهر رم ایتالیا بگذراند. او در سال ۱۸۵۶ راهی رم شد و در این شهر به طراحی از مناظر آنجا پرداخت و با هنرمندان دیگر از جمله منظره‌نگار فرانسوی، هوبرت روبرت آشنا شد. فراگونار در سال ۱۸۶۰ به پاریس بازگشت. (۲)

فراگونار در سال ۱۷۶۹ با زنی به نام ماری-آن جرارد که یک هنرمند مینیاتوریست بود ازدواج کرد. این دو صاحب یک فرزند پسر به نام الکساندر-اواریست و یک دختر به نام روزالی شدند. الکساندر-اواریست همچون پدر، حرفه‌ی هنر را در پیش گرفت و نقاش شد. روزالی هنرمند نشد اما به عنوان مدل برای نقاشی‌های پدر معروف خود قرار می‌گرفت و به این ترتیب نام و چهره‌اش در تاریخ هنر ماندگار شده است.

نقاشی «تاب خوردن» The Swing با عنوان اصلی «اتفاقات شاد تاب‌بازی» The Happy Accidents of the Swing معروف‌ترین نقاشی فرانگونار شناخته محسوب می‌شود. این اثر توسط شخصی اشرافی به نام لویی-گیومه بِیله دو سن-ژولین در سال ۱۷۶۷ به فراگونار سفارش داده شد. فراگونار از چهره‌ی معشوقه‌ی سفارش‌دهنده‌ی اثر به عنوان شخصیت اصلی نقاشی خود استفاده کرد. با کمی دقت در این اثر می‌توانیم به داستان آن پی ببریم؛ معشوقه در حال تاب خوردن است، شوهر ِ پا به سن گذاشته‌اش او را با طناب، از پشت تاب می‌دهد و مرد جوان عاشق در مقابل زن زیر بوته‌ها پنهان شده و معشوقه‌ی خود را تماشا می‌کند. جنبه‌ی اروتیک این نقاشی فضای جالب توجهی به این اثر داده است. نقاشی «تاب خوردن» از مهم‌ترین نقاشی‌های مکتب روکوکو به شمار می‌رود. (۲)

فراگونار با وجود این که از دوران خونین انقلاب فرانسه جان سالم به در برد، اما جریان انقلاب در هنر او تاثیری مستقیم داشت. بسیاری از حامیان ثروتمند او در جریان انقلاب و پس از آن، اعلام یا تبعید شدند. فراگونار که زندگی خود را از طریق دریافت و انجام سفارش‌های شخصی پیش برده بود، با از دست دادن حامیان خود تصمیم گرفت پاریس را ترک کند. اوبه شهر گرس در جنوب فرانسه رفت و نزد یکی از بستگان خود به نام الکساندر موبر ساکن شد. (۲)

سالهای قبل گالری ملی هنر آمریکا از ژان انوره فراگونار آثاری در «سبک ژانر» به نمایش گذاشت. نقاشی ژانر، نوعی نقاشی است که هنرمند در آن به رویدادهای معمول روزمره یا رفتارهای معمول مردم در فضاهای خانگی توجه می‌کند. نقاشی “دختر کتاب‌خوان” فاگونار که نخستین تصویر از آثار این نقاش در این مطلب است، از زمره این آثار به حساب می‌آید. (۱)

گالری آثار ژان اونوره فراگونار :

منابع :

۱ـ هنر آنلاین
۲ـ اپلی.پلاس
۳ـ ایسنا (فرانس ۲۴)

Visits: 303

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا