اخباراخبار هنرهای تجسمی

‌پوستر بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو از زبان طراحان

‌پوستر بازی‌های المپیک 2020 توکیو از زبان طراحان  مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

‌پوستر بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو از زبان طراحان | اختصاصی مجله اثرهنری : پوستر بازی‌‌‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو چندی پیش رونمایی شد. این پوستر‌ها که توسط دو گروه از هنرمندان ژاپنی اجرا شده با حال و هوایی متفاوت و با دیدگاهی متمایز، با توجه به سنت‌های ژاپنی و جنبه ورزشی المپیک توکیو خلق شده و در تبلیغات مربوط به این رویداد مهم ورزشی استفاده خواهد شد.

این پوستر‌ها که برای بازی‌های المپیک و پارا المپیک به صورت جداگانه طراحی شده توسط کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و کمیته بین‌المللی پارا المپیک (IPC) انتخاب شده است.

تنوع ، شادی و همبستگی پیام اصلی پوستر‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ است که به عنوان نماد و ترویج بازی های المپیک و پارالمپیک در سال ۲۰۲۱ انتخاب شده اند.

آسائو توکولو (TOKOLO Asao) یکی از طراحانی است که مسئولیت طراحی پوستر را بر عهده داشته است. وی لوگو و نماد المپیک را بر اساس الگوی شطرنجی که یک از سنت‌های ژاپنی نیز به شمار می‌رود در زمینه آبی با استفاده از تکنیک دستی (مداد) ایجاد کرده است

توکولو با استفاده از مداد و یک خط کش پوستر خود را با دست طراحی کرده است تا الگوی سنتی موچوی ichimatsu ژاپنی را که نشان آرم توکیو ۲۰۲۰ است، منعکس کند. وی رنگ نیلی را که نشان دهنده «رنگ پیروزی» در سنت جنگ سالارانه ژاپن در دوره سنگوکو (حدود ۱۵۰۰میلادی)است، استفاده کرده است. این رنگ در لباس اداری (دوره ۱۶۰۳میلادی) و همچنین در لباس کارگران استفاده می شده است.

‌پوستر بازی‌های المپیک 2020 توکیو از زبان طراحان مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

توکولو در خصوص روند شکل‌گیری اثرش گفت :
پوستر من بر اساس آرم و نشان بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ طراحی شده و از ۴۵ مستطیل با سه اندازه مختلف تشکیل شده است. با ترکیب مستطیل‌ها در سه اندازه مختلف، «تنوع و هماهنگی» انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن ملیت، فرهنگ و ایدئولوژی به نمایش گذاشته و به هم پیوند داده ام. هدف من در طراحی نشان بازی‌ها با استفاده از یک ساختار یکسان، برابری و یکسانی در بین انسان‌ها بود.

هر قطعه به تنهایی یک مستطیل معمولی است، اما اگر آنها را طبق یک قانون خاص ترکیب کنید، آنها به گروه مستطیل‌هایی تبدیل می‌شوند که یک نماد را می‌سازند. این ویژگی در همه ورزش‌ها چه گروهی و چه انفرادی به وضوح دیده می‌شود. در واقع همان قوانین هستند که باعث ایجاد عمق در ورزش و جذابیت آنها می‌شود.

اگر قطعات آرم را از نو تنظیم کنیم، بیش از ۵۰۰۰۰۰ ترکیب مختلف به دست می‌آید. واحد‌هایی که گرد هم تشکیل شده و معنا و به هم معنا داده و تشکیل جامعه را داده‌اند. شاید با نگاه‌کردن به این مجموعه اشکال مختلفی به ذهن متبادر شود مانند گل یا … که این خود برای من نیز جذاب است چرا که هر شخصی می‌تواند با توجه به دیدگاه و تجربه بصری خود نکته جدیدی از آن استخراج کند.

‌پوستر بازی‌های المپیک 2020 توکیو از زبان طراحان مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

با توجه به اینکه ورزشکاران با بدن خود و قابلیت‌های جسمانی که دارند به مدارج بالا دست پیدا می‌کنند،‌ من هم به این فکر افتادم که با استفاده از تکنیک‌های دستی و با استفاده از نشان المپیک، به سراغ طراحی پوستر رفته و در واقع همان کار ورزشکارانه را در روند طراحی پوستر انجام دهم.

هر خط با مداد و با استفاده از مربع و مستطیل‌های به هم پیوسته و خط کش ایجاد شد، هر خطایی را می‌توان با پاک‌کن پاک کرد، عرقم را دیدم که روی کاغذ تأثیر می‌گذاشت، احساس خستگی چشم و … همانطور که خطوط را می‌کشدم به این فکر می‌کردم،‌ «چند بار در زندگی‌ام با این دستس خط می‌کشم». این یک فرایند خام بود که به من امکان می‌داد سختی و شادی را تجربه کنم که متفاوت از اجرای اثر توسط رایانه است.

در خصوص استفاده از رنگ نیز باید بگویم که یک اثر در موزه هنرهای آسایایی برلین وجود دارد که منطقه Edo Nihonbashi را به عنوان «Kidai Shoran» نشان می‌دهد که در آن پرده (به نام noren) خارج از مغازه به رنگ نیلی و سفید آویزان است که مرا تحت تأثیر قرار داد. عبارت «jigoku-date» ( رنگ آمیزی با آبی نیلی را که یکی از دشوارترین مراحل رنگرزی در جهان را بیان می‌کند) نشان می‌دهد. فرهنگی که ادو (نام سابق توکیو) را به این رنگ نشان می‌دهد را در خود حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه : رنگ نیلی به تدریج در سراسر ژاپن گسترش یافت و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم ژاپن پیدا کرده است. هر چند که در سایر کشور‌ها و فرهنگ‌ها هم استفاده می‌شود.

آنجلیتا تئو مدیر بنیاد فرهنگی و میراث المپیک گفت: «ما خوشحالیم که هنرمندان برجسته ای از ژاپن و سراسر جهان گرد هم آمده اند تا این پوسترهای هنری رسمی را برای بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ ایجاد کنند. پوستر انتخاب شده تنوع و همبستگی را بیان می‌کند. پیامهای اصلی که بازیهای المپیک همیشه در تلاش برای ایجاد جهانی است که مردم به طور ذاتی با یکدیگر در ارتباط باشند.»

‌پوستر بازی‌های المپیک 2020 توکیو از زبان طراحان  مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

پوستر پارا المپیک :

پوستر دیگری که در این راستا طراحی شده توسط سه هنرمند ژاپنی که تحت عنوان گروه GOO CHOKI PAR فعالیت می‌کنند طراحی شده و اختصاص به بازی‌های پارا المپیک دارد. ساختار و ایده‌پردازی این پوستر با اثر قبلی تفاوت زیادی دارد. در این اثر تحرک و جنب و جوش حرف اول را می‌زند که کاملا با موضوع و هدف بازی‌های المپیک سازگار است.

استفاده از رنگ‌های متنوع و ترکیب هیجانی و استفاده مناسب از عکس‌، مثلث‌ها و خطوط درهم تنیده و ترکیب آنها با نوشتار از ویژگی‌های ساختاری این پوستر به شمار می‌رود. شاید بتوان از ساختار ناآرام و پر جنب و جوش پوستر و مثلث‌های در هم تنیده و رنگ‌های پر تحرک، سبک اثر را به کوبیسم نزدیک دانست.

‌پوستر بازی‌های المپیک 2020 توکیو از زبان طراحان مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

GOO CHOKI PAR از سه طراح گرافیک تشکیل شده است، یعنی ISHII Rei (36 ساله)، IITAKA Kent (36 ساله) و ASABA Q (35 ساله) که تاکنون جوایز بزرگی، از جمله One Show Design Gold را برای کار خود دریافت کرده‌اند.

آنها در بیانیه‌ای گفتند:
«ما عزم راسخ ورزشکاران پارا را که با خوش بینی ادامه می دهند ابراز کردیم. نمی توان جلوی اشتیاق را گرفت. شور امید انسانیت است که همیشه در طول اعصار منتقل شده است. خوشحال خواهیم شد اگر پوستر پارالمپیک که برای بازیهای توکیو ۲۰۲۰ طراحی کردیم ، باعث تحریک و ایجاد انگیزه در ورزشکاران امروز و همچنین در زمان های آینده شود.»

‌پوستر بازی‌های المپیک 2020 توکیو از زبان طراحان مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

این اولین باری است که از یک پوستر جداگانه برای نماد پارالمپیک استفاده می شود. آثار هنری موجود در هر دو پوستر در کالاهای رسمی دارای مجوز توکیو ۲۰۲۰ استفاده می شود که به زودی فروش می رود. همچنین هر ۲۰ پوستر هنری تا ۵ سپتامبر در موزه المپیک ژاپن در توکیو به نمایش در خواهد آمد.

اندرو پارسونز ، رئیس IPC بیان کرد که انتخاب یک پوستر از میان نوشته های قابل توجه چقدر دشوار است: «به طور کلی‌، بسیار خارق العاده بود که ببینیم بسیاری از طراحان بزرگ دیدگاه خود را از بازی های توکیو ۲۰۲۰ ارائه دهند. اثر خلق شده توسط گروه GOO CHOKI PAR نشان دهنده تنوع و شادی در پارالمپیک است که با ارائه یک پوستر تماشایی ، جهان را از طریق ورزش تغییر می‌دهد.»

‌پوستر بازی‌های المپیک 2020 توکیو از زبان طراحان مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

گزارش تصویری آثار :

منبع

Visits: 74

منبع
سایت المپیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا