اخباراخبار هنرهای تجسمیاطلاع‌رسانی

زبده‌الکُتاب، پیشکسوت خوشنویسی درگذشت

زبده‌الکُتاب، پیشکسوت خوشنویسی درگذشت لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=24488👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

زبده‌الکُتاب، پیشکسوت خوشنویسی درگذشت | استاد علی راهجیری، خوشنویس پیشکسوت در ۸۳ سالگی درگذشت.

به گزارش مجله اثرهنری به نقل از هنرآنلاین: استاد علی راهجیری خوشنویس پیشکسوت ٢١ اردیبهشت ١۴٠٠ درگذشت.

استاد راهجیری مشهور به «زبده‌الکتاب» فرزند سرهنگ ابوطالب راهجیری در سال ۱۳۱۷ در محله سبزه میدان رشت دیده به جهان گشود و در مکتب استادان بزرگ خوشنویسی همچون زرین‌خط، محمّد فرزیب، ابوالفضل موسوی کجوری، حسن و حسین میرخانی و علی ­اکبر کاوه پرورش یافت. او سالیان متمادی در انجمن خوشنویسان ایران به تعلیم هنرجویان پرداخت و خوشنویسان فراوانی از آموزه‌های این استاد بهره بردند.

راهجیری علاوه بر مهارت در خوشنویسی، در زمینه تحقیق و پژوهش نیز فعال بود و از آثار پژوهشی او می‌توان کتاب‌های «تذکره خوشنویسان معاصر»، «تاریخ مختصر خط»، «سیر خوشنویسی در ایران»، «زندگانی و آثار عمادالکتّاب» و «تذکره خوشنویسان ایران» را  نام برد. او کتاب‌های دیگری نیز نوشته بود که فرصتی برای انتشار نیافته بودند، از جمله  کتاب «ادب‌التعلیم» که به گفته خود استاد انتشار آن می‌تواند نمونه‌ای بی‌نظیر از نکات خوشنویسی نستعلیق در اختیار مخاطبان قرار دهد زیرا شامل نکاتی است که از هشت استاد بزرگ خود فراگرفته ‌است و تجربیات خود را نیز به آن افزوده‌ است.

استاد راهجیری در چندین دهه فعالیت هنری خود به کتابت پانزده جلد کتاب به خط نستعلیق و شکسته نستعلیق پرداخت که برخی آثار کتابتی او عبارت‌اند از مناجات پیر هرات، صد پند لقمان، کتاب ملستان اثر میرزا ابراهیم مدایح نگار و…

استاد علی‌اکبر کاوه پس از دیدن چند صفحه از مثنوی لیلی و مجنونِ مکتبی شیرازی به قلم کتابت علی راهجیری، در ذیل آن مرقومه‌ لقب زبده‌الکُتاب را به او اعطا کرد.

دانش و اطلاعات استاد راهجیری درباره تعلیم نستعلیق و شناخت ابزار خوشنویسی به گونه‌ای بود که از او با عنوان دانشنامه خوشنویسی یاد می‌کردند.

مردادماه ۱۳۹۸ مراسم نکوداشت استاد علی راهجیری به پاس چند دهه آموزش و پژوهش در عرصه خوشنویسی، در موزه خوشنویسی ایران برگزار شده بود.

Visits: 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا