اخباراخبار هنرهای تجسمی

دیوارهای شهر ناپل هم به صدا درآمد

دیوارهای شهر ناپل هم به صدا درآمد لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=24492👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

دیوارهای شهر ناپل هم به صدا درآمد | یک عکاس سینما و تلویزیون در ایتالیا در واکنش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین همبستگی خود را با مردم مظلوم غزه با کشیدن نقاشی‌های اعتراضی روی دیوارهای ناپل به نمایش گذاشت.

به گزارش مجله اثرهنری روز اول آوریل یک نقاشی روی یکی از دیوارهای ناپل پدیدار شد که کارگران فلسطینی را در صف انتظار یک پاسگاه نظامی رژیم اشغالگر قدس در شهر بیت‌لحم در کرانه باختری نشان می‌داد. این نقاشی دیواری «به بیت‌لحم خوش آمدید» نام گرفت و خیلی زود در ناپل و شبکه‌های اجتماعی محبوب شد؛ اثری از ادواردو کاستالدو، هنرمند و عکاس نامدار ایتالیایی.

کاستالدو عکاس سینما و تلویزیون است اما بخشی از وقت و توان خود را صرف به تصویر کشیدن چالش‌های حقوق بشری، برابری و عدالت به ویژه در فلسطین و خاورمیانه کرده است. او اهل شهر ناپل در جنوب ایتالیاست؛ جایی که روابط عمیق تاریخی و فرهنگی با فلسطین و جهان عرب دارد. به همان اندازه که فرهنگ ایتالیا بر اعراب تاثیر گذاشته، بخش‌هایی از فرهنگ عربی در ناپل دیده می‌شود؛ از گویش ناپلی تا موسیقی و غذا و شبیه آن.

علاوه بر آن، خود ناپل نماد جنبش مقاومت مردم ایتالیا در جریان جنگ جهانی دوم بود. شورش سپتامبر ۱۹۴۳ موسوم به چهار روز در ناپل نقطه عطف در تاریخ این شهر جنوبی بود و آن را از اشغال آلمان نازی رها کرد. نقاشی دیواری کاستالدو از کارگران فلسطینی «به بیت‌لحم خوش آمدید» تنها کار او درباره فلسطین و خاورمیانه نیست و این هنرمند ایتالیایی سال‌ها یعنی از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ در فلسطین کار عکاسی خبری کرده است.

ادواردو سال‌های حضور در فلسطین اشغالی و بیت‌لحم را از تلخ‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین تجربه‌های خود در کار حرفه‌ای و زندگی می‌داند و می‌گوید: «من هر روز آن قفس انسانی را می‌دیدم. کارگران ۳۰ تا ۷۰ ساله هر روز از ساعت چهار تا هشت صبح آنجا جمع می‌شدند و ساعت‌ها منتظر می‌ماندند تا برای کار کردن وارد بیت‌المقدس شوند. این شرایط غیر انسانی در پاسگاه مرزی بیت‌لحم هر روز و هر روز ادامه داشت و یک رنج همیشگی بود.»

یکی از تازه‌ترین نقاشی‌هایی که روی دیواری در شهر ناپل پدیدار شده، دو سرباز صهیونیست را هنگام بالا رفتن از دیوار یک خانه نشان می‌دهد. از آن بالا یک شهروند ناپلی که زنی خانه‌دار است دارد روی اشغالگران آب می‌ریزد تا دورشان کند و نگذارد وارد حریم خانه شوند. کاستالدو می‌گوید: «آب ریختن روی مزاحم‌ها کاری است مردم ناپل معمولا انجام می‌دهند. مثلا می‌خواهند به کودکانی که سر و صدا می‌کنند، می‌گویند بروند پی کارشان.»

این هنرمند تحسین‌شده و برنده جایزه نقاشی دیواری آب ریختن روی سر اشغالگران را هم از روی یکی از عکس‌های خودش در جریان عملیات نظامی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بازسازی و خلق کرده است. ادواردو می‌گوید: «من با نشان دادن این واکنش یک زن ناپلی تلاش کردم همبستگی مردم خودمان را با فلسطینی‌ها به تصویر بکشم. به نظرم این کار نماد و نشانه ناپل ضد صهیونیسم است.»

او این نقاشی دیواری را علاوه بر مردم مظلوم فلسطین، به یک شهروند فلسطینی-ایتالیایی هم تقدیم کرده است؛ علی قرنی یک فعال مدنی بود که از دهه هشتاد میلادی در ناپل زندگی می‌کرد و چند ماه پیش به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفت. علی نقشی اساسی در کشاندن مقاومت مردم فلسطین به ناپل و سراسر ایتالیا داشت و نقاشی دیواری کاستالدو ادای دین به این چهره مبارز است.

کاستالدو می‌داند که شاید نتواند با هنرش از درد و رنج مردم مظلوم فلسطین بکاهد اما در عین حال می‌تواند توجه مردم دنیا را به این نقطه بحرانی جلب کند. او می‌کوشد راوی آینده‌ای روشن و سرشار از امید و غرور باشد.

Visits: 4

منبع
هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا