اخباراخبار حراجی‌های هنری

۱۲ میلیون دلار برای سر خرس داوینچی

12 میلیون دلار برای سر خرس داوینچی  مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری
۱۲ میلیون دلار برای سر خرس داوینچی

۱۲ میلیون دلار برای سر خرس داوینچی | طراحی «سر خرس» منسوب به لئوناردو داوینچی با شکستن رکورد ۱۱ میلیون دلاری «اسب و سوار» او روز پنجشنبه به مبلغ ۱۲.۲ میلیون دلار در کریستیز لندن چکش خورد.

به گزارش مجله اثرهنری «سر خرس» در اندازه‌های هفت در هفت سانتیمتر گرچه بسیار کوچک است اما با داشتن قدمت بیش از ۵۰۰ سال از انگشت‌شمار طراحی‌های داوینچی در دست مالکان خصوصی بود که سرانجام وارد حراجی‌ها شد و رکورد شکست. گران‌ترین طراحی کارنامه استاد نامدار دوره رنسانس ایتالیا «اسب و سوار» بود که سال ۲۰۰۱ با رقم حدود ۱۱ میلیون دلار فروخته شده بود.

اندازه این نقاشی که با نام «سر خرس» شناخته می‌شود، حدود ۸ در ۸ سانتی‌متر است و گمان می‌رود حوالی ۱۴۸۰ میلادی خلق شده باشد.

پیش از این کارشناسان ارزش تقریبی این اثر را بین ۱۱ الی ۱۶.۵ میلیون دلار تخمین‌زده بودند. طراحی دیگری از «داوینچی» به نام «اسب و سوارکار» در سال ۲۰۰۱ به قیمت ۱۱.۵ دلار فروخته شده بود و در آن زمان رکورد گرانترین طراحی این هنرمند شکسته شد اما با به فروش رسیدن طراحی خرس به قیمت ۱۲.۲ میلیون دلار، رکورد طراحی‌های این هنرمند بار دیگر شکسته شد.

داوینچی این شیوه طراحی را از استادش آندریا دل‌وروچو آموخته بود و «سر خرس» یکی از تقریبا ۱۰ طراحی مانده از داوینچی از ۵۰۰ سال پیش تا امروز است. این طراحی بسیار کوچک پیش از آمدن به کریستیز لندن بارها دست به دست شده بود؛ از جمله زمانی که در اختیار سر تامس لارنس، نقاش و مجموعه‌دار انگلیسی بود و در ۱۸۶۰ هم در کریستیز ۲.۵ پوند چکش خورده بود. بعد هم به کاپیتان نورمن رابرت کالویل، مجموعه‌دار آثار هنری رسید.

با اینکه لنوناردو را استاد بی‌بدیل نقاشی رنگ روغن می‌دانند اما طراحی‌های او هم فراوان مشتری دارد و ارزشمند است. کارهای کوچک او به ویژه از حیوان‌ها در سال‌های ۱۴۰۰ کشیده شده‌اند. بسیاری از مردم جهان به ویژه هنردوستان داوینچی را با اثر ماندگاری و بی‌نظیر «مونا لیزا» به یاد می‌آورند و می‌شناسند.

«ژان لوک بارونی» که یک فروشنده آثار هنری استادان قدیم نقاشی است درمورد فروش این طراحی بیان کرد: «این رقم‌ها نامعقول هستند … خریداران برای نام داوینچی هزینه می‌کنند و خرید این آثار ربطی به علاقه به طراحی‌ها ندارد.»

«بارونی» با بیان اینکه اگر از او بخواهند بر روی طراحی خرس «داوینچی» قیمت‌گذاری کند او ارزش این نقاشی را حدود ۲ میلیون دلار تعیین می‌کرد درخصوص فروش این طراحی اظهار کرد :«قبول، این طراحی یکی از آثار «داوینچی» است. اما این طراحی بسیار کوچک است. این اثر مثل یک تمبر پستی است.»

داوینچی با نقاشی ۴۵۰ میلیون دلاری «سالواتور موندی» تا امروز گران‌ترین نقاش و هنرمند تاریخ و البته استادان دوران قدیم است. گران‌ترین هنرمند و اثر استادان رنسانس هم تابلویی کوچک از ساندرو بوتیچلی است که ژانویه ۲۰۲۱ در ساثبیز ۹۲ میلیون دلار چکش خورد.

از دیگر رویدادهای مهم حراجی روز پنجشنبه کریستیز در لندن می‌توان به فروش سه میلیون دلاری نسخه‌ای دستنویس با امضای سر ایزاک نیوتن، دانشمند و ریاضیدان نامدار انگلیسی اشاره کرد. گفته می‌شود خریدار طراحی داوینچی هم یک زن و مرد ناشناس بودند که رقیب هم نداشتند.

Visits: 6

منبع
هنر آنلاینایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا