اخباراخبار هنرهای تجسمیاطلاع‌رسانی

یک هفته غم‌انگیز برای هنرهای تجسمی

یک هفته غم‌انگیز برای هنرهای تجسمی  مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

یک هفته غم‌انگیز برای هنرهای تجسمی | به گزارش مجله اثرهنری هفته‌ای که گذشت روزهای تلخی برای هنرهای تجسمی همراه داشت، اساتید و بزرگانی در رشته‌های نگارگری، عکاسی، نقاشی و مجسمه‌سازی بنا به دلایل مختلف در بیمارستان بستری شدند یا متأسفانه در سوگشان نشستیم.

نمی‌دانم اگر کرونا نبود این روزها را تجربه می‌کردیم یا نه! اما بدون شک یکی از دلایل مهم این وقایع تلخ همان فلفل ریزی‌ست که یک کره از منظومه شمسی را درنوردیده و موجودات دوپا را به کام خود می‌کشد.

همه انسانها آرزوی روزهای خوشی را دارند که دو سال پیش با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند، شرایط خوبی نبود آما بهتر از این بود که هر روز در غم از دست دادن انسان‌های با ارزش زانوی غم بغل کنیم و کاری از دستمان بر نیاید.

نمی‌دانم اگر واکسیناسیون به درستی اجرا می‌شد، خارجی‌های بدقول خوش معامله به تعهداتشان عمل می‌کردند، ما از لحاظ سیاسی قوی بودیم، دیپلماسی قوی‌تری داشتیم، اقتصاد پویاتری داشتیم و یا اعتماد بیشتری برای مردم ایجاد می‌کردیم تا حداقل دستاوردهای علمی و پزشکی را باور می‌کردند؛‌ امروز این متن نوشته می‌شد یا خیر، اما این را میدانم که هیچ کدام به درستی اجرا نشد و امروز اساتید با ارزشی از جامعه هنرهای تجسمی از بین ما رفتند.

روحشان شاد و یادشان گرامی.

در هفته گذشته ویروس کرونا جان اساتید گرانقدری چون همایون ثابتی (مجسمه‌ساز و نقاش)، کاوه فرزانه (عکاس و پژوهشگر) را گرفت و خانم مهرزمان فخارمنفرد(نگارگر) را راهی بیمارستان کرد و در نهایت به دلیل شدت گرفتن بیماری در ICU بستری شد و آقایان محمدرضا قادری (نقاش) و علی قائمی(نقاشی) نیز به دلیل سکته قلبی به دیدار حق شتافتند.


مهرزمان فخارمنفرد :

یک هفته غم‌انگیز برای هنرهای تجسمی مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

خانم مهرزمان فخارمنفرد هنرمند پیشکسوت عرصه نگارگری بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و وخامت حال عمومی‌شان در ICU بستری شدند، فعلا خبر دقیقی از وضعیت عمومی ایشان در درسترس نیست، امیدواریم به زودی خبر بهبودی ایشان نیز منتشر شود.

مهرزمان فخار منفرد سال ۱۳۳۲ در شهرری متولد شد. نگارگری را نزد اساتیدی چون سوسن آبادی، علی اشراقی، علی مطیع  فرا گرفت و رشته‌های تذهیب، گل و مرغ، هنرهای لاکی، نقاشی روی چوب، نقاشی روی شیشه و پشت شیشه و آب رنگ‌پرداز را نزد استاد بیوک احمری آموخته است. 

فخار منفرد مدرک درجه یک هنری دارد و از اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت است. 


یک هفته غم‌انگیز برای هنرهای تجسمی مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

استاد همایون ثابتی‌مطلق :

یکی دیگر از هنرمندانی که بر اثر ابتلا به کرونا از دستشان دادیم استا همایون ثابتی‌مطلق هنرمند مجسمه‌ساز و نقاش بودند که در تاریخ ۲۵ تیرماه، بعد از سه هفته درگیری و بستری شدن در بیمارستان جان به جان‌آفرین تسلیک کردند. روحشان شاد.


کاوه فرزانه :

یک هفته غم‌انگیز برای هنرهای تجسمی مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

اما در این جریان همایون ثابتی مطلق تنها موردی نبود که با ویروس کرونا از بین‌ ما رفت، استاد «کاوه فرزانه» عکاس طبیعت و حیات وحش و پزوهشگر، نیز یکی دیگر از استادان مطرح عکاسی و پژوهش بود هفته گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

آقای فرزانه ۲۳ تیرماه پس از ابتلا به کرونا بر اثر ایست قلبی در منزل به دیار باقی شتافت و مراسم تشییع این استاد گرامی نیز ۲۴ تیرماه در امامزاده مهرشهر انجام شد. متأسفانه نوع ابتلای ایشان از نوع خانوادگی گزارش شده که مراسم را نیز تحت تأثیر قرار داد.

فرزانه متولد مهاباد بود و نزدیک به ۳ دهه سابقه عکاسی داشت. او علاوه بر برپایی نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی، سابقه داوری جشنواره‌های مختلف عکاسی از جمله: دومین و سومین دوره مسابقه عکاسی از پدیده‌های فیزیکی، چهارمین جشنواره عکس عاشورایی، اولین دوسالانه عکس نور و نگاه، مسابقه سراسری عکس آب، نخستین جشنواره ملی عکس ویرا و اولین جشنواره ملی عکس حیران را بر عهده داشت.

زنده روح کرمانی درباره کاوه فرزانه فقید گفت:
«آقای فرزانه شاگردان زیادی را در عرصه عکاسی تربیت کردند و در یک سال و نیم گذشته کلاس‌های آنلاین خود را با جدیت ادامه دادند. تنها می‌توانم بگویم یکی دیگر از سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست دادیم. این افراد مدام همانند برگ درخت می‌ریزند و باید کاری کرد.»

«عکاسی ماکروگرافی و کلوزآپ»، «از آشوب ادراک تا ستایش تصویر (ترنگا ترنگ اندیشه)»، «واکاوی ساختارهای اسطوره و کهن الگو (نقد اسطوره ای – کهن الگویی عکس)»،‌« رویاهای مشترک خدایان» و «آئینه مهر آئین» از جمله تألیفات زنده‌یاد فرزانه است.


محمدرضا قادری :

یک هفته غم‌انگیز برای هنرهای تجسمی مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری
یک هفته غم‌انگیز برای هنرهای تجسمی

آقای محمدرضا قادری که به عنوان یکی از فعالان نقاشی‌های دیواری پس از انقلاب اسلامی شناخته می‌شود بر اثر عارضه قلبی سن ۶۲ سالگی درگذشت.


علی قائمی :

یک هفته غم‌انگیز برای هنرهای تجسمی مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری
یک هفته غم‌انگیز برای هنرهای تجسمی

علی قائمی، از هنرمند نقاش برجسته کشور، هفته گذشته (۲۸ تیرماه) بر اثر سکته قلبی در ۵۱ سالگی درگذشت.

قائمی متولد ۱۳۴۹ تهران و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنر معماری دانشگاه آزاد تهران بود. او سابقه عضویت در هیئت‌مدیره انجمن هنرمندان نقاشان ایران و تدریس در دانشگاه‌های هنری را داشت.

قائمی در سال‌های فعالیت هنری خود بیشتر به نقاشی شهری پرداخت و از دوران دانشجویی تلاش کرد موضوعی را که آن زمان کمتر کسی به سراغش می‌رفت بسط دهد. او با دیدن تخریب خانه‌های قدیمی و تغییر فضای صمیمی محله‌های شهر، به سمت نقاشی از ساختمان‌ها و بناهای شهری رفت و کم‌کم به عنوان نقاش شهری شناخته شد.

Visits: 20

از طريق
ایسناهنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا