مصاحبه هنرمندان

هدف از ایجاد جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشف استعدادها بود

هدف از ایجاد جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشف استعدادها بود  |  مجله اثرهنری، بخش هنری، خبری و تحلیلی مجموعه اثرهنری | مجله اثر هنری  ـ «اثرگذارتر باشید»
هدف از ایجاد جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشف استعدادها بود

هدف از ایجاد جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشف استعدادها بود | ابوالقاسم خوشرو گفت: از دل جشنواره هنرهای تجسمی جوانان استعدادهای خوبی کشف شد و این رویداد حرکت خوبی بود که تا به حال پیش رفته است.

به گزارش مجله اثرهنری، ابوالقاسم خوشرو که سی سال پیش سمت معاون امور هنری را بر عهده داشته و جشنواره جوان در دوره او پایه‌گذاری شد، ضمن بازدید از بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در موزه هنرهای معاصر، درباره شکل‌گیری این جشنواره گفت: سال ۶۹  برنامه‌ای تحت عنوان «تحول و توسعه» در رشته‌های تئاتر، تجسمی و موسیقی داشتیم که ذیل این برنامه بینالهای تهران شکل گرفت. پس از آن با توجه به اینکه برای جوانان هیچ رویدادی وجود نداشت تصمیم گرفته شد جشنواره‌ای برای جوانان شکل گیرد. آقای لاهوتی که از مشاوران در معاونت هنری بود مسئول این کار شد و تلاش‌های زیادی کرد تا این جشنواره شکل بگیرد. خانم صدفی هم زحمت زیادی برای این جشنواره کشید. دبیرخانه کوچک و چابکی این جشنواره را شکل داده بود که در کنار مسئولیت‌های دیگر خود کارهای این جشنواره را نیز انجام می‌داد.

خوشرو ادامه داد: نکته مهم این بود که استعدادها کشف شوند و پس از آن جشنواره هر سال برگزار شد و اساتید به نام کشور در ورکشاپ ها حضور داشتند. از همان زمان این جشنواره به شکل کلاس، کار کردن در ورکشاپ و در نهایت ارزیابی آثار انجام می‌شد و جوایزی به برگزیدگان تعلق می‌گرفت. از همان زمان جشنواره هر سال در یک استان برگزار می‌شد و اساتید از تهران به آن شهرها می‌رفتند و اساتید آن استان‌ها نیز گاه نقش مهمی در جشنواره داشتند. از دل این جشنواره استعدادهای خوبی کشف شد و با وجود این که این رویداد بودجه و امکانات زیادی نداشت اما حرکت خوبی بود که تا به حال پیش رفته است.

او درباره دلیل برگزاری این جشنواره در شهرهای مختلف گفت: با توجه به این که دوسالانه‌ها در تهران برگزار می‌شدند تصمیم گرفته شد که به استان‌ها توجه شود و جشنواره جوان خارج از تهران باشد. این جزء سیاست‌های ما بود که تمرکززدایی شود. می‌خواستیم هنرمندان جوان به شهرهای دیگر بروند تا مناطق مختلف ایران را ببینند و با سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند. استان‌هایی که امکانات بیشتری داشتند برای این کار پیش‌قدم می‌شدند و یک رقابت سازنده هم میان استان‌ها شکل می‌گرفت. آن زمان با توجه به اینکه پس از جنگ وسایل هنری بسیار کم بود به برگزیدگان جشنواره لوازم هنری خوب اهدا می‌شد و جوایز بیش از آنکه جنبه مالی داشته باشند جنبه سمبولیک داشتند.

خوشرو درباره تداوم این جشنواره گفت: تا زمانی که من در معاونت هنری حضور داشتم این جشنواره به شکل مرتب و سالانه برگزار می‌شد، اما در دولت‌های مختلف گاه این اتفاق رخ نداد. فکر می‌کنم اگر دولت‌ها تغییر می‌کنند نباید تغییری در تقویم فرهنگی هنری کشور بدهند و باید به میثاقی که بین دولت و جامعه هنری برقرار است متعهد باشند. اگر محدودیتی وجود دارد شاید بتوانند این رویدادهای هنری را به انجمن‌ها و صنف‌ها واگذار کنند، اما این نهادها هم برای برگزاری این رویدادها نیاز به حمایت مالی دارند. به نظر من این جشنواره‌ها باید ساختار محکمی پیدا کند که خودش را در رفت و آمدهای سیاسی حفظ کند.

خوشرو درباره تطابق رویدادهای هنری با زمان گفت: به نظر من در شرایط فعلی با پیشرفت‌های فراوانی که به وجود آمده است به رشته‌های جدیدتری مانند هنرهای جدید و دیجیتال باید بیشتر توجه شود. پیشنهاد می‌کنم NFT ها که آثار هنری دیجیتال هستند به رویدادهای هنری اضافه شوند، زیرا هنرمندان ما که حرف زیادی در عرصه هنر دارند ممکن است استعداد زیادی در این زمینه داشته باشند و بتوانند پرش چشمگیری در عرصه هنرهای جدید در جهان داشته باشند.

Visits: 24

منبع
هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا