اخباراخبار هنرهای تجسمی

طراحی تندیس جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با نگاهی نو به مفرغ‌های لرستان

طراحی تندیس جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با نگاهی نو به مفرغ‌های لرستان  |  مجله اثرهنری، بخش هنری، خبری و تحلیلی مجموعه اثرهنری | مجله اثر هنری  ـ «اثرگذارتر باشید»

طراحی تندیس جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با نگاهی نو به مفرغ‌های لرستان | فرزاد ادیبی تندیس جدید جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را طراحی کرد.

به گزارش مجله اثرهنری، فرزاد ادیبی تندیس جدیدی را برای جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران طراحی کرده است. او درباره دلیل تغییر و به روز شدن تندیس جشنواره گفت: در فرم به موضوعاتی مانند نو بودن بر پایه‌ فرهنگ ایرانی و ریشه‌دار بودن آن توجه داشتم و در محتوا به عمیق بودن و داشتن وجوه و مفاهیم مرتبط با جشنواره توجه کردم.

ادیبی با بیان اینکه فرم و محتوا در این کار با هم درآمیخته‌اند، درباره فرم‌های موجود در این تندیس گفت:  فرم کلى اثر برگرفته از الفباى فارسى و تایپوگرافى واژه جوان است و با نگاهى به مفرغ‌های لرستان سامان یافته است. از جنبه مفهومی، در نگاه نخست کسى را می‌بینیم که دستانش را بالا برده که تداعى آیین‌هاى شکرگزارى در شرق و به ویژه اسلام است. این حرکت همچنین نشانه‌ پیروزى است ، همچنان که در رقابت‌ها‌ى معمول، مثل مسابقات ورزشى دست برنده بالا می‌رود.

ادیبی ادامه داد: این پیکرک بر روى دایره، مثلث و مربع ایستاده که سه فرم اصلى و پایه‌ای هنرهاى تجسمى‌اند. مربعى که۴۵ درجه چرخیده و لوزى شده، نقطه (ج) است و بخشى از مثلث (ج) را تشکیل داده که در ترکیب با (و) مثلث کامل شده و سر (و) دایره را ساخته است. قامت تندیس (الف) را تشکیل داده و دست‌های او (ن) را که نقطه‌ (ن) سر تندیس شده است.

او با اشاره به این که سن مخاطب جوان براى طراحى  فرم این اثر در نظر گرفته شده است، درباره متریال آن گفت: تندیس با آلیاژ برنج ساخته شد که لازم است اینجا از زحمات دوست خوبم محمد مروستى براى ساخت آن تشکر کنم. بافت روى کار و ملموس بودن یک تندیس نشان از تبحر سازنده آن دارد. در نهایت، هنرمند مجسمه‌ساز است که لحن و لهجه‌ کار را با بافت و پرداخت آن رقم می‌زند.

این طراح گرافیک درباره ویژگی‌های کلی تندیس‌هایی که برای رویدادهای هنری طراحی می‌شوند گفت: هر تندیس بهتر است ضمن اینکه اصالت فرهنگى و تاریخى داشته باشد، به روز بوده و زیبا نیز باشد. با موضوع مورد نظر ارتباطى عاطفى و همچنین منطقى داشته باشد. با مخاطب کلى آن رویداد و موضوع ارتباط برقرار کند و برایش سمبل باشد و براى مخاطب خاص‌اش که آن تندیس را تصاحب می‌کند، حس افتخار و دل‌بستگی بیافریند. تندیسى که براى رویداد هنرى طراحى و ساخته می‌شود باید هنرمندانه باشد یعنى از ایده، مفهوم و فرم طراحى گرفته تا نوع و مواد ساخت، لازم است که جوهره هنرى خوبى داشته باشد.

Visits: 5

منبع
هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا