معرفی هنرمندهنرمندان نقاشی

معرفی و آثار ایران درّودی، انگیزه زندگی‌ام لیاقت داشتن اسم «ایران»

معرفی و آثار ایران درّودی، انگیزه زندگی‌ام لیاقت داشتن اسم «ایران»  |  مجله اثرهنری، بخش هنری، خبری و تحلیلی مجموعه اثرهنری | مجله اثر هنری ـ «اثرگذارتر باشید»

معرفی و آثار ایران درّودی، انگیزه زندگی‌ام لیاقت داشتن اسم «ایران» | به گزارش مجله اثرهنری ایران درّودی نقاش، کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد برجسته دانشگاه است و بدون شک یکی از بزرگترین هنرمندان معاصر ایران به شمار می‌رود. درّودی عاشقانه به هنر می‌پردازد و آثارش رنگ عشق به مردم و ایران را در خود دارد.

در خصوص توانایی‌ها و تأثیر این هنرمند نامدار عرصه نقاشی می‌توان به نقد‌ها و نظرات بزرگان هنر جهان اشاره کرد که یکی از آنها قطعه شعری از احمد شاملو به نام «اشارتی» است که به ایران درّودی اهدا و در کتاب ابراهیم در آتش نیز منتشر شده است. درّودی این شعر را در مقدمه یکی کتاب‌های او نیز قرار گرفته است.

شاملو در بخش پایانی شعر می‌سراید:
تمامی الفاظ جهان را در اختیار داشتیم
و آن نگفتیم
که به کار آید،
چرا که تنها یک سخن
یک سخن در میانه نبود:
آزادی!
ما نگفتیم
تو تصویرش کن!

در سال ۱۳۸۴ نیز فیلم «چه شگفت است عشق که هم زخم است و هم مرهم» به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی دربارهٔ «ایران درودی» ساخته شده‌است. در این فیلم شعر اشارتی شاملو با صدای مهتاج نجومی و بقیه گفتار فیلم با صدای آتنه فقیه‌نصیری خوانده می‌شود.

مهمترین انگیزه زندگی‌ام نیز این است که بتوانم روزی لیاقت داشتن اسم «ایران» را به دست بیاورم.

ایران درّودی

بیوگرافی ایران درّودی :

او در سال ۱۳۱۵ در خراسان و در خانواده‌ای سرشناس به دنیا آمد. خاندان پدری از بازرگانان صاحب نام خراسان، و خانواده­ ى مادری از بازرگانان قفقازبودند که پس از انقلاب شوروی به ایران مهاجرت کرده و در مشهد اقامت گزیده بودند.

درّودی با علاقه‌ای که از کودکی به نقاشی داشت‌ پس از اتمام تحصیلات متوسطه، راهی فرانسه شد و تحصیلات خود را در دانشکده­ ی عالی هنرهای زیبای پاریس بوزار به پایان رساند. او در بروکسل برای شفاف کردن رنگ‌های نقاشی دوره­ ی ویترای را درآکادمی سلطنتی بروکسل گذراند و تاریخ هنر را در مدرسه لوور پاریس فراگرفت.

درسال ۱۳۴۷ به سفارش شرکت آی.تی.تی که لوله کشی نفت آبادان به ماهشهر را انجام داده بود تابلوی نفت ایران را خلق کرد. تابلویی که تصویر آن با تیراژى چند میلیونی در مطبوعات مهم امریکا از قبیل لایف، تایمز، نیوزویک به چاپ رسید و احمد شاملو نام رگ های زمین، رگ های ما را بر این شاهکار نهاد.

ایران درّودی در دهه ی ۴۰ پس از نمایش آثارش در گالری­ های مختلف، برای آموختن کارگردانی و تولید برنامه­ های تلویزیونی به انستیتو آر.سی.ال نیویورک رفت. در نیویورک با پرویز مقدّسی که در رشته­ ی کارگردانی سینما و تلویزیون تحصیل می­ کرد آشنا شد و با او ازدواج کرد. چندى بعد درّودی به همراه همسرش به ایران بازگشت و در سازمان تازه تاسیس تلویزیون در سمت تهیه کننده و کارگردان برای مدت ۶ سال به فعالیت پرداخت. حاصل این فعالیت تهیه و کارگردانی بیش از ۸۰ فیلم مستند تلویزیونی موفق از هنرمندان ایران و جهان بود که سبب شد دانشگاه صنعتی شریف از او دعوت به عمل آورد تا به عنوان استاد افتخاری، تدریس تاریخ و شناسایی هنر را در این دانشگاه برعهده گیرد.

برگزاری ۶۴ نمایشگاه انفرادی و شرکت در بیش از۲۵۰ نمایشگاه گروهی در کشورهای اروپایی، ایران، مکزیک، ژاپن وآمریکا است. انتشار مقالات و نقدهای تحقیقی و هنری در مطبوعات ایران، ایراد سخنرانی در مراکز فرهنگی و هنری دنیا، تهیه و کارگردانی بیش از ۸۰ فیلم مستند تلویزیونی از هنرمندان ایران و جهان، نگارش و انتشار کتاب زندگینامه خودنوشت «در فاصله‌ی دو نقطه…!» حاصل بیش از۶٠ سال فعالیت همه جانبه ­ی او در عرصه ­ی هنر معاصر ایران است که تا امروز ادامه دارد. فعالیت‌‎هایی که در کنار نشست و برخاست با بزرگانی چون آندره مالرو ، سالوادور دالی، ژان کوکتو، آنتونیو رودریگز، احمد شاملو و… و بیان منحصر به فرد وی در نقاشی، او را به یکی از مهم‌ترین نقاشان ایران و جهان بدل کرده است.

موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای زیبای کرمان، کاخ موزه سعد آباد، کاخ صاحبقرانیه، موزه ایکسل بلژیک و موزه هنرهای معاصر نیویورک از جمله مکان‌هایی‌ هستند که در کنار مجموعه داران سرشناس، آثار ایران درّودی را در گنجینه خود دارند.

ایران درّودی در آخرین فعالیتش، بعد از تاسیس بنیادی در سال ۱۳۹۰، ۱۹۵اثر برگزیده­ ى خویش را که  طى ۴٧ سال با هدف ارائه در موزه ­­ی شخصی خود حفظ کرده بود، به صورت محضری به این بنیاد و مردم ایران بخشید، وهزینه ی ساخت موزه را از محل فروش منزلش در پاریس تامین کرد.

در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ شهردارى تهران قطعه زمینى واقع در خیابان سید جمال الدین اسد ابادى، جهت بهره بردارى موزه‌ی اثار نقاشی ایران درّودی در نظر گرفت. متاسفانه مراحل ادارى ان بیش از انتظار به طول انجامید، سرانجام در خردادماه ۱۳۹۷ شوراى اسلامی شهر تهران بهره بردارى از زمین مذکور را پس از دوسال وچهار ماه با اکثریت آراء تصویب کرد. اکنون  بنیاد بی ­صبرانه منتظر ابلاغ رسمى آن است تا کار ساختمان موزه شروع شود. 

نمایشگاه­ها و فعالیت­های هنری

ایران درّودی
متولد شهریور ۱۳۱۵، مشهد.

تحصیلات:

  • «دانشکده ی عالی هنرهای زیبای» پاریس ( بوزار) رشته­ ی نقاشی.
  • «مدرسه­ ی لوور» پاریس، رشته­ ی تاریخ هنر.
  • «دانشکده­ ی سلطنتی» بروکسل، رشته­ ی ویترای.
  • «انستیتو آر. سی. آ.» نیویورک، رشته­ ی تهیه و کارگردانی سینما و برنامه­ های تلویزیونی.

نمایشگاه­ های فردی:

  • ۱۳۳۷ (۱۹۵۸)- «مرکز هنرهای میامی بیچ».
  • ۱۳۳۷ (۱۹۵۸)- دانشگاه کلمبیا، آمریکا.
  • ۱۳۳۸ (۱۹۵۹)- هتل «هیلتون»، تهران.
  • ۱۳۳۸ (۱۹۵۹)- «تالار فرهنگ»، تهران.
  • ۱۳۳۸ (۱۹۶۱)- «انجمن ایران و امریکا»، تهران.
  • ۱۳۴۰ (۱۹۶۱)- «تالار فرهنگ»، ایران.
  • ۱۳۴۲ (۱۹۶۳)- موزه­ ی «ایکسل»، بروکسل.
  • ۱۳۴۳ (۱۹۶۴)- گالری «سنتاماریا پیزا»، میلان.
  • ۱۳۴۳ (۱۹۶۴)- گالری «بورخس»، تهران.
  • ۱۳۴۴ (۱۹۶۵)- «انجمن ایران و آمریکا»، تهران.
  • ۱۳۴۸ (۱۹۶۹)- گالری «نگار»، تهران.
  • ۱۳۴۹ (۱۹۷۰)- هتل «هیلتون»، تهران.
  • ۱۳۴۹ (۱۹۷۰)- دانشگاه «صنعتی شریف»، تهران.
  • ۱۳۵۱ (۱۹۷۲)- انستیتو «گوته»، تهران.
  • ۱۳۵۲ (۱۹۷۳)- گالری «اسپس ۲۰۰۰ » نیویورک.
  • ۱۳۵۲ (۱۹۷۳)- انستیتو «گوته»، آبادان، شیراز، مشهد، اصفهان.
  • ۱۳۵۲ (۱۹۷۳)- گالری «دروآن»، پاریس.
  • ۱۳۵۲ (۱۹۷۳)- گالری «آرتیوم آرتیست»، ژنو.
  • ۱۳۵۳ (۱۹۷۴)- گالری «۲۱»، زوریخ.
  • ۱۳۵۳ (۱۹۷۴)- «شرکت ملی نفت ایران»، آبادان.
  • ۱۳۵۳ (۱۹۷۴)- دانشگاه «فردوسی» مشهد.
  • ۱۳۵۴ (۱۹۷۵)- گالری «دروّدی»، تهران.
  • ۱۳۵۴ (۱۹۷۵)- گالری «دروآن»،توکیو.
  • ۱۳۵۴ (۱۹۷۵)- گالری «لاگالریا»، مکزیکوسیتی.
  • ۱۳۵۵ (۱۹۷۶)- گالری «اریتاژ»، تورنتو.
  • ۱۳۵۵ (۱۹۷۶)- موزه­ ی «هنرهای زیبا»، مکزیکوسیتی.
  • ۱۳۵۵ (۱۹۷۶)- دانشگاه «فردوسی» مشهد.
  • ۱۳۵۵ (۱۹۷۶)- دانشگاه اصفهان.
  • ۱۳۵۵ (۱۹۷۶)- «شرکت ملی نفت ایران»، آبادان.
  • ۱۳۵۵ (۱۹۷۶)- «تلویزیون ملی ایران»، شیراز.
  • ۱۳۵۵ (۱۹۷۶)- گالری «الکساندر»، تهران.
  • ۱۳۵۷ (۱۹۷۸)- «باشگاه نخست وزیری» تهران.
  • ۱۳۵۷ (۱۹۷۸)- هتل «انترکنتیناتال»، ژنو.
  • ۱۳۶۱ (۱۹۸۲)- گالری «موت»، ژنو.
  • ۱۳۶۶ (۱۹۸۷)- گالری «بایول»، پاریس.
  • ۱۳۶۷ (۱۹۸۸)- سالن «رولان گاروس»، «پاله دوشایو»، پاریس.
  • ۱۳۶۷ (۱۹۸۸)- استودیو «کیو»، نیوجرسی.
  • ۱۳۶۷ (۱۹۸۸)- گالری «آرت دکور»، واشنگتن دی. سی.
  • ۱۳۶۸ (۱۹۸۹)- «فرست کردیت بانک»، لوس آنجلس.
  • ۱۳۷۰ (۱۹۹۱)- مرکز فرهنگی «M.O.R.C. A» پاریس.
  • ۱۳۷۰ (۱۹۹۱)- «بنیاد فرهنگی ایران»، دوسلدرف.
  • ۱۳۷۱ (۱۹۹۲)- «مجموعه ­ی فرهنگی آزادی»، تهران.
  • ۱۳۷۱ (۱۹۹۲)- گالری «سپهری»،تهران.
  • ۱۳۷۳ (۱۹۹۴)- گالری «۵۴» نیویورک.
  • ۱۳۷۳ (۱۹۹۴)- «سازمان ملل»، نیویورک.
  • ۱۳۷۴ (۱۹۹۵)- نگارخانه­ ی «برگ»، تهران.
  • ۱۳۷۸ (۱۹۹۹) – گالری«حوریان» سانفرانسیسکو.
  • ۱۳۷۸ (۱۹۹۹)- دانشگاه «ویرجنیاتک» ویرجنیا، امریکا.
  • ۱۳۷۸ (۱۹۹۹)- دانشگاه «U.C.L.A.» لس‌آنجلس.
  • ۱۳۸۱ (۲۰۰۲)- «خانه­­ ی هنرمندان»، تهران.
  • ۱۳۸۱ (۲۰۰۲)- موزه­ ی «هنرهای معاصر»، اصفهان .
  • ۱۳۸۲ (۲۰۰۳)- گالری «پگاه»، کرمان.
  • ۱۳۸۷ (۲۰۰۸)- موزه­ ی «هنرهای معاصر»، تهران.
  • ۱۳۸۷ (۲۰۰۸)- گالری «شیرین»، تهران.
  • ۱۳۹۲ (۲۰۱۳)- «خانه­ ی هنرمندان»، تهران.
  • ۱۳۹۲ (۲۰۱۳)- موزه­ ی «هنرهای معاصر» تهران، رونمایی از چاپ پانزدهم کتاب «در فاصله­ ی دو نقطه…!» همراه با نمایش آثار ایران درّودی متعلق به گنجینه موزه.

نمایشگاه گروهی:

بیش از ۲۵۰ نمایشگاه گروهی درکشورهای ایران، فرانسه، بلژیک، سویس، آمریکا، مکزیک، ژاپن، استرالیا و هم­چنین نمایشگاه­ هایی با هنرمندان ایرانی در ایران، فرانسه، آمریکا، کانادا، موناکو، آلمان و امارات­ متحده­­ ی عربی.

حراج آثار هنری :

معرفی و آثار ایران درّودی، انگیزه زندگی‌ام لیاقت داشتن اسم «ایران»
  • پیگه، هتل دِ وانت ژنو
    قیمت فروش رفته:۲,۷۴۰€۱۳۵۳
    ترکیب‌بندی سوررئالیستی۷۳ × ۶۰سانتی‌متر
    رنگ روغن روی بوم
    شماره‌ی اثر: ۳۸۳۲
    برآورد: ۹۱۰ – ۱,۳۷۰€
    قیمت چکش‌خورده: ۲,۷۴۰€
  • معرفی و آثار ایران درّودی، انگیزه زندگی‌ام لیاقت داشتن اسم «ایران»کمپانی پوتومَک
    قیمت فروش رفته:۱,۰۰۰$
    چشم‌انداز انتزاعی شهر۴۵.۷ × ۶۱سانتی‌متر
    رنگ روغن روی بوم
    شماره‌ی اثر: ۳۱۳
    برآورد: ۲,۰۰۰ – ۳,۰۰۰$
    قیمت چکش‌خورده: ۱,۰۰۰$
    معرفی و آثار ایران درّودی، انگیزه زندگی‌ام لیاقت داشتن اسم «ایران»حراج تهران
    قیمت فروش رفته:۹۵,۰۰۰,۰۰۰ Toman1339
    بدون عنوان۸۸ × ۱۲۰سانتی‌متر
    رنگ‌ روغن روی بوم
    شماره‌ی اثر: ۵۷
    برآورد: ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ – ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ Toman
    قیمت چکش‌خورده: ۹۵,۰۰۰,۰۰۰ Toman
    معرفی و آثار ایران درّودی، انگیزه زندگی‌ام لیاقت داشتن اسم «ایران»حراج تهران
    قیمت فروش رفته:۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ Toman1348
    بدون عنوان۷۷ × ۶۸سانتی‌متر
    رنگ‌روغن روی بوم
    شماره‌ی اثر: ۱۷
    برآورد: ۸۰,۰۰۰,۰۰۰ – ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ Toman
    قیمت چکش‌خورده: ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ Toman
    معرفی و آثار ایران درّودی، انگیزه زندگی‌ام لیاقت داشتن اسم «ایران»بونامز لندن
    فروش‌نرفته۱۳۳۴ | ترکیب خوشنویسی انتزاعی۸۴ × ۶۰سانتی‌متر
    اکریلیک روی کاغذ
    شماره‌ی اثر: ۱۲۰*
    برآورد: ۴,۰۰۰ – ۶,۰۰۰£
    معرفی و آثار ایران درّودی، انگیزه زندگی‌ام لیاقت داشتن اسم «ایران»بونامز لندن
    فروش‌نرفته۱۳۵۳ | لومیر۹۱ × ۷۲سانتی‌متر
    رنگ روغن روی بوم
    شماره‌ی اثر: ۱۹۹
    برآورد: ۵,۰۰۰ – ۷,۰۰۰£
    معرفی و آثار ایران درّودی، انگیزه زندگی‌ام لیاقت داشتن اسم «ایران»بونامز دبی
    قیمت فروش رفته:۳۶,۰۰۰$
    عشق خاموش شده۱۳۳ × ۱۳۳سانتی‌متر
    رنگ روغن روی بوم
    شماره‌ی اثر: ۷برآورد: ۳۰,۰۰۰ – ۵۰,۰۰۰$
    قیمت چکش‌خورده: ۳۰,۰۰۰$

    فعالیت در سایر زمینه­ ها:

    • از سال ۱۳۴۳(۱۹۶۴) عضو کنگره­ ی بین­ المللی هنرمندان و منتقدین «ریمنی­»، «وروکیو»­، و «سان مارینو­»، ایتالیا.
    • از سال ۱۳۴۶(۱۹۶۷) تا۱۳۵۱(۱۹۷۲­) تهیه­ کنندگی و کارگردانی بالغ بر ۸۰ فیلم مستند برای تلویزیون ملی ایران تحت عنوان «شناسایی هنر».
    • ۱۳۴۷(۱۹۶۸) کارگردان فیلم مستند « بی­ینال ونیز» به مدت ۵۵ دقیقه.
    • از سال ۱۳۴۹(۱۹۷۰) تا۱۳۵۱(۱۹۷۲) استاد مدعو دانشگاه «صنعتی شریف»، برای تدریس «تاریخ و شناسایی هنر».

    سخنرانی­ ها در باره­ ی “هنر ایران”                                                                                          

    • ۱۳۷۷(۱۹۹۸)- «انجمن فرهنگی ایرانیان مقیم بلژیک»، بروکسل و کتابخانه «مرکز مطالعات ایران»، لندن.
    • ۱۳۷۸(۱۹۹۹)- دانشگاه «ویرجینیاتک» ویرجینیا، دانشگاه «یو. سی. ال. ای.» لوس­ آنجلس و دانشگاه «برکلی» سانفرانسیسکو، همچنین «انجمن متخصصین» سن­خوزه، و «انجمن سخن» سانفرانسیسکو، «انجمن سخن» لوس­ آنجلس، «انجمن فرهنگی ایرانیان» سکرمنتو و «انجمن فرهنگی ایرانیان» نیوجرسی.
    • تحقیق درباره­ ی «هنر هخامنشیان» چاپ در مجله «سخن» و «نگین» ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷.
    • سلسه مقالات و نقد درباره­ ی نقاشی درمطبوعات ایران.
    • سلسه سخنرانی­ های درباره­ ی «نقاشی» و «نقش زن در تاریخ و هنر باستان و معاصر ایران» و هم­چنین درباره­ ی کتاب«در فاصله­ ی دو نقطه…!» که از زندگی­نامه هنرمند است.

    انتشارات:

    • ۱۳۵۲(۱۹۷۳)- ایران درّودی ( آثار نقاشی ۱۳۵۲-۱۳۳۸) چاپ اول، ناشر: مولف.
    • ۱۳۵۵(۱۹۶۶)- ایران درّودی ( آثار نقاشی ۱۳۵۲-۱۳۳۸) چاپ دوم، ناشر: انتشارات «امیرکبیر».
    • ۱۳۷۵(۱۹۹۶)- در فاصله­ ی دو نقطه …! (زندگی­نامه­ ی­ نقاش به قلم خود او) ناشر: «نشرنی».
    • ۱۳۸۳(۲۰۰۴)- چشم شنوا (آثار نقاشی) ناشر: مولف.
    • ۱۳۸۷(۲۰۰۷)- قصه­ ی انسان و پایداری­اش… ! (شناخت­نامه ­­ی ایران دروّدی) مولف: مهدی مظفری ساوجی، ناشر: «سخن».
    • ۱۳۹۶(۲۰۱۷)- در فاصله­ ی دو نقطه …!  چاپ بیستم، ناشر: «نشرنی».
    • ۱۳۹۷(۲۰۱۸) – گفتگو با ایران درّودی – مصاحبه گر: مهدی مظفری ساوجی – ناشر: نشر ثالث


    فیلم‌هایی که در مورد ایران درّودی ساخته شده است:

    • فیلم «مستند درباره نمایشگاه ایران درّودی در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران» – کارگردان حسن امامی
    • فیلم «چه شگفت است عشق، که هم درد است و هم مرهم» به کارگردانی بنکدار و علیمحمدی
    • فیلم «ایران درّودی،نقاش لحظه‌های اثیری» – کارگردان بهمن مقصودلو
    • فیلم «ایران درّودی» – کارگردان مستانه مهاجر
    • فیلم «زن، نور، نقاشی» – کارگردان محمود شکراللهی
    • فیلم رونمایی پانزدهمین چاپ کتاب «در فاصله‌ی دو نقطه…!»
    کتاب
    • ۱۳۸۵«جنبش هنر نوگرای ایران»، موسسه‌ی توسعه هنرهای تجسمی، تهران، صفحات ۱۱۵-۱۱۶، ۲۹۵
    • ۱۳۹۰توکا ملکی، هنر نوگرای ایران، موسسه‌ی فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر
    • ۱۳۹۶حمید کشمیرشکن، «کنکاشی در هنر معاصر ایران»، موسسه‌ی فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر، تهران، صفحات ۲۱۱
    • ۲۰۱۳Hamid Keshmirshekan, “Contemporary Iranian Art: New Perspectives”, SAQI, pages 150, 157

    گالری آثار :

    منابع :

    • بنیاد ایران درّودی ـ www.irandarroudi.com
    • سایت درز
    • ویکیپدیا (شعر احمدشاملو )

    بازدیدها: ۶

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا