اخباراخبار استان اردبیلاخبار انیمیشناخبار معماریاخبار موسیقیاخبار نمایشگاهاخبار هنرهای تجسمیاطلاع‌رسانی

هنرمند، قشری که واکسن هم برایش دریغ می‌شود

هنرمند، قشری که واکسن هم برایش دریغ می‌شود  |  مجله اثرهنری، بخش هنری، خبری و تحلیلی مجموعه اثرهنری | مجله اثر هنری ـ «اثرگذارتر باشید»

هنرمند، قشری که واکسن هم برایش دریغ می‌شود | به گزارش مجله اثرهنری چندی پیش آقای نمکی، وزیر بهداشت سابق و رئیس صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه واکسیناسیون هنرمندان با برنامه‌ریزی و شدت بیشتری برای این قشر انجام خواهد شد، روح تازه‌ای در کالبد فرهنگ و هنر دمیده شد، چرا که فکر کردیم ما هم در جامعه نقشی داریم و اهمیت هنرمندان کمتر از ورزشکاران نیست.

واکسیناسیون هنرمندان کشور به‌عنوان سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی که می‌توانند در این شرایط خاص جامعه با خلق آثار فاخر و تأثیرگذار در تاب آوری اجتماعی نقش آفرینی کنند، بسیار مهم است. لذا ضروری است در اسرع وقت در سراسر کشور عملیات ثبت نام و ایمن سازی هنرمندان صورت گیرد.

نامه سعید نمکی ـ وزیر سابق بهداشت و درمان

جایگاه و نقشی که در شادابی جامعه و نشاط روحی و روانی جامعه دیده شده و هنرمند و شاید بهتر بگوییم هنر، به عنوان موضوعی ارزشمند در جامعه مطرح شده که مدیران را در حفظ سلامتی عمالان آن به فکر وا داشته است. در سایت مجله اثرهنری نیز خبر آن منتشر شد.

درباره انجام واکسیناسیون برای اعضاء صندوق اعتباری هنر، به‌عنوان یک مرجع تشخیص جامعه هنری، دستوری صادر شود که طی آن، گروه‌های سنی، بیماران خاص و زمینه‌ای در اولویت قرار گیرند.

محمدمهدی گویا ـ رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار

واکنش به این خبر به گونه‌ای بود که حتی وزیر جدید ارشاد نیز سخنانی در خصوص واکسیناسیون هنرمندان بدون در نظر گرفتن گروه‌های سنی در برنامه‌های تلوزیونی ارائه کرد اما این برنامه تا به حال به اجرا در نیامده است.

«در این برنامه گام اول واکسیناسیون هنرمندان است که بدون محدودیت سنی برای تمام هنرمندان این امر محقق خواهد شد.»

محمدمهدی اسماعلی ـ وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی

اما بعد از گذشت تقریبا یک‌ماه از انتشار خبر هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و شاید اگر خبر یا نامه‌ای هم در این خصوص رد و بدل نمی‌شد خیلی بهتر بود، چرا که سن واکسیناسیون در کشور به متولدین ۱۳۶۰ رسیده و در این ماه نیز دانشجویان واکسینه خواهند شد. احتمالا تا آخر شهریور گرو‌های جدیدی نیز فراخوانده خواهند شد تا هیچ دِینی از سمت مدیران بی‌لیاقت کشور بر ذمّه هنرمندان شریف کشورمان نباشد.

هنرمندانی که در سراسر کشور واکسن تزریق کرده‌اند نه به عنوان هنرمند که به صورت عادی همانند همه اقشار جامعه با اعلام شدن تاریخ تولدشان از سوی وزارت بهداشت اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند. شاید در برخی شهر‌ها مثل تهران محل‌هایی وجود داشته که واکسیناسیون هنرمندان انجام میشده ولی این عمل عمومیت نداشته و به صورت برنامه‌ریزی شده در سطح کشور انجام نشده است.

هر چند که هنرمندان ما خود را همیشه بخشی از مردم دانسته‌اند و جدا شدن از عموم جامعه رو به صورت کلی دوست ندارند اما وضعیت شغلی و فعالیت‌های این قشر باعث بالا رفتن خطر ابتلا به کرونا و ریسک‌پذیری این قشر را برای انجام پروژه‌های هنری و کسب درآمد را در پی داشته که نتیجه آن را کم و بیش با شنیدن خبر ابتلای هنرمندان شاخص و یا فوت شدن هنرمندان توانمند کشور در عرصه‌های مختلف، دیده‌ایم. اما از آنجایی که فعالیت‌های هنرمندان برای مخاطبان خود و عموم مردم است و هنرمندان حرفه‌ای روش زندگی غیر این ندارند، بهتر بود این قشر نیز همانند فوتبالیست‌ها که ماشاءالله درآمدهای خوبی دارند و با تعطیل شدن کارشان ککشان هم نمی‌گزد، مهم و ارزشمند تلقی می‌شدند و برنامه‌ای مدون برای واکسینه شدنشان تدوین می‌شد.

هنرمند، قشری که واکسن هم برایش دریغ می‌شود. ما در این جامعه عادت کرده‌ایم به دیده نشدن و بی‌ارزش بودن کارهایمان.

متأسفانه مشکل هنر و هنرمند در این جامعه یکی دوتا نیست، بیمه هنرمندان، واکسن، هنر‌کارت، انواع طبقه‌بندی‌ها و سانسورها و دیده نشدن‌ها، هنر را به جایگاهی رسانده که حقوق عادی و به حق خود را نیز مطالبه نکنند.

بیمه هنرمندان خود یکی از بزرگترین معضل‌های جامعه هنر محسوب می‌شود و تا جایی این حقیر اطلاع دارم خیلی از هنرمندان به دلایل مختلف از اقدام به بیمه هنرمندان منصرف شده‌اند. اتفاقی که شاید منجر به حذف نامشان از صندوق اعتباری هنر، عدم صدور هنر کارت و در ادامه نیز نداشتن جایگاه در واکسن هنرمندان (در صورت اجرا) خواهد شد.

هنرمندانی که حداقل ۱۵ سال سابقه فعالیت هنری حرفه‌ای دارند نیز گاهی در روند اداری این جریان پا پس کشیده‌اند و در آمارهای ادارات ارشاد و وزارت جایگاه مشخصی ندارند. اما تا به حال برای من مبهم مانده است که با وجود نقص در سیستم‌های اداری و این همه سختگیری در پذیرش سوابق هنرمندان چرا مانع سوءاستفاده سایرین نشده و افرادی که در هنر نیز وارد نشده‌اند با بیمه و هنر کارت و سایر خدمات ویژه هنر پذیرایی شده‌اند.

شواهد حاکی از آن است، هنر کارت که یکی از بهترین برنامه‌های موجود در خصوص هنرمندان کشور بود با بی‌برنامه‌گی به همه هنرمندان تعلق نگرفته و کسانی هم که ثبت‌نام کرده‌اند بعد از چندین ماه هنوز منتظر هنرکارت هستند. اتفاقی که در ماه‌های اول به سرعت انجام میشد اما این سرعت باعث اتفاقات ناخوشایندی هم شده و شنیده‌ها از این حکایت دارد که افرادی که حتی کارنامه درخشانی نداشته‌اند یا اصلا هنرمند نبوده‌اند هم هنرکارت دریافت کرده‌اند.

در هر صورت کرونا می‌‌تازد ولی افکار مدیریتی در کشور ما روز به روز به عقب بر‌میگردد. گاهی آنقدر آسان و سهل می‌گیرند که کار از دست خارج می‌شود و گاهی نیز آنقدر سختگیران عمل می‌شود که مستحق دریافت خدمات نیز از پیگیری کار خود منصرف می‌شود.

در ادامه مصاحبه سیدحسن سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با خبرگزاری ایسنا در خصوص واکسناسیون و … :

در ابتدا مخالفتی با این کار نبود ولی در ادامه به این نکته توجه شد که با متمایز کردن هنرمندان و اهالی فرهنگ از سایر مردم، کمکی نکرده‌ایم و باید اجازه دهیم هنرمندان در کنار مردم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و حامل پیام خسته نباشید و تقدیر از کادر درمان باشند.

او ادامه داد: برخی از اهالی فرهنگ و هنر نیز معتقد بودند که وقتی برای تزریق واکسن به یک ستاد مراجعه می‌کنند، همین‌که دقایقی در کنار کادر درمان باشند و به آنها خسته نباشید بگویند، می‌تواند برای آنها روحیه‌بخش باشد. از طرفی برای خود اهالی فرهنگ و هنر نیز راحت‌تر خواهد بود که به یک ستاد واکسیناسیون نزدیک به منزل خود مراجعه کنند.

سیدزاده بیان کرد که تا کنون اصل واکسیناسیون مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته و تزریق واکسن هنرمندان بالای چهل سال انجام شده است و سنین زیر چهل سال را نیز در حال پیگیری است که طی  روزهای آینده به انجام برسد.

او تصریح کرد: اسامی هنرمندان در سامانه نشسته است و کلیه اعضاء صندوق اعتباری هنر مجاز به ثبت نام هستند؛ منتهی چون هنرمندان «هنرکارت» دارند، اگر بدون اینکه ثبت نام هم کرده باشند و کارت را همراه خود داشته باشند واکسیناسیون آنها صورت خواهد گرفت.

در پایان این مسئله را با او مطرح کردیم که برخی از هنرمندان گله دارند که موفق به ثبت نام در سامانه صندوق اعتباری هنر نشده و اگر هم شده‌اند، هنرکارت آنها پس از گذشت ماه‌ها به دستشان نرسیده است.

سیدزاده توضیح داد: تاکنون ۶۷۰۰۰ هنرکارت صادر شده است و این نکته را که دریافت این کارت کار سختی است، نمی‌پذیرم. ساماندهی بانک اطلاعاتی صندوق اعتباری هنر، افتتاح حساب برای ۷۰ هزار هنرمند، احراز هویت کلیه این افراد، صدور و ارسال کارت و … کار بسیار پیچیده‌ای بود که طی هشت ماه این اقدامات را به انجام رساندیم. طبیعی است که از بین ۱۰۰ هزار فردی که ثبت نام کرده‌اند، تعدادی از آنها کارت را دریافت نکرده باشند.

این سخنان مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیانگر این است که اراده ای برای واکسیناسیون هنرمندان در این صندوق وجود ندارد. این در حالی است که هنوز یک هفته هم از وعده وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلویزیون مبنی بر واکسیناسیون گسترده هنرمندان نگذشته است.

هنرمند، قشری که واکسن هم برایش دریغ می‌شود ـ مجموعه اثرهنری

Visits: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا