اخبار هنرهای تجسمیفراخوان عکاسی

جایزه جشنواره آلفرد فرید برای مریم فیروزی

جایزه جشنواره آلفرد فرید برای مریم فیروزی | لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=2949 کانال رسمی باشگاه‌های تخصصی اثرهنری(آتلیه اثرهنری) ـ @AsarArtAtelier
جایزه جشنواره آلفرد فرید برای مریم فیروزی | مریم فیروزی برنده جایزه جشنواره عکس آلفرد فرید اتریش شد.

جایزه جشنواره آلفرد فرید برای مریم فیروزی | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از مجله نوریاتو، جشنواره آلفرد فرید هر سال با موضوع صلح در وین برگزار می‌شود و برگزارکنندگان این جشنواره، دومین جامعه قدیمی عکاسی در دنیا هستند. مریم فیروزی روز بیستم سپتامبر با حضور در پارلمان اتریش جایزه خود را از هیات برگزاری و داوران این جشنواره دریافت کرد.

مجموعه عکس «کتابخوانی برای خیابان‌های تهران» اثر مریم فیروزی از بین ١۵٧۶٣ عکس و ۵۴١١ شرکت کننده از ١٢٢ کشور برای دریافت جایزه این جشنواره انتخاب شد. این مجموعه پیش از این در سال ۹۵ در گالری ثالث به نمایش درآمد و در جشنواره پرتره کوالالامپور نیز به لیست نهایی برگزیدگان راه یافته بود.

فیروزی در رشته‌ سینما تحصیل کرده اما نقاشی و ادبیات جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی او هستند. او درباره مجموعه «کتابخوانی برای خیابان‌های تهران» گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های من به چالش کشیدن رسانه‌ای است که در آن تجربه کسب می‌کنم. پایان‌نامه‌ من با عنوان “خودبازتابی در سینما” که به عنوان پایان‌نامه‌ برگزیده‌ سال انتخاب شد، اولین اقدام تئوریک من برای به پرسش کشیدن رسانه بود.

این هنرمند گفت: عکاسی برای من جای خالی نقاشی و لحظه‌هایی که فیلم نمی‌سازم را پر می‌کرد. این عکس‌ها به صورت تدریجی شکل گرفتند و این‌گونه نبود که به هنگام گرفتن عکس اول، بدانم هشتمین عکسم چه خواهد بود. من یک‌سال وقت صرف کردم تا لوکیشن عکس‌هایم را پیدا کنم. در واقع بعد از یافتن و مشخص شدن لوکیش‌ها، کم‌کم قصه‌ها هم شکل گرفتند و هر عکس مسیر عکس بعدی را نشان داد.

فیروزی در پاسخ به این سوال که چرا سوژه‌ اصلی عکس‌هایش خودش است، گفت: من خودم یک زنم و وقتی می‌خواهم به جامعه نگاه کنم، همیشه از دیدگاه یک زن نگاه می‌کنم. از آنجا که کانسپت این مجموعه، دغدغه‌ شخصی من بود، لازم می‌دیدم که خودم در عکس حضور داشته باشم. چون اگر خودم نبودم قاعدتا باید دنبال یک دختر دیگر می‌گشتم و ملاک خاصی برای او نداشتم زیرا این مجموعه نیاز به یک سوژه‌ واحد داشت.

Visits: 29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا