اخبار هنرهای تجسمیفراخوان نقاشیمعرفی هنرمند

بنکسی: نابود کردن هم یک انگیزه خلاقانه است

بنکسی: نابود کردن هم یک انگیزه خلاقانه است | لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=3089 کانال رسمی باشگاه‌های تخصصی اثرهنری(آتلیه اثرهنری) ـ @AsarArtAtelier
بنکسی: نابود کردن هم یک انگیزه خلاقانه است | محبوب‌ترین نقاشی مردم بریتانیا چند لحظه پس از فروخته شدن به قیمت یک میلیون پوند از دستگاه کاغذخردکن قاب تابلو رد و مقابل دیدگان حیرت‌زده هنردوستان و دلالان هنری برای همیشه نابود شد.

بنکسی: نابود کردن هم یک انگیزه خلاقانه است | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از «ایران آرت»، آنچه روز شنبه در سالن اصلی حراج‌خانه ساتبیز در لندن اتفاق افتاد، از عجیب‌ترین رویدادهای تاریخ هنرهای تجسمی و شبیه بخشی از یک فیلم علمی تخیلی بود. وقتی مجری ساتبیز، چکش را به نشانه فروخته شدن «دختر با بادکنک» بنکسی به عنوان آخرین قطعه حراجی فرود آورد، هنوز خیلی‌ها داشتند به تابلوی روی دیوار نگاه می‌کردند، غافل از اینکه شاید در بخشی دیگر از لندن مشهورترین نقاش خیابانی دنیا نقشه‌ای شیطانی برای تابلوی خود کشیده است.

بنکسی که گفته می‌شود اهل بریستول بریتانیاست و خیلی‌ها دنبال یافتن هویت اصلی‌اش هستند، همزمان با حرکت نقاشی رو به پایین و ورود به دستگاه کاغذخردکن تعبیه‌شده در قاب تابلو، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «می‌رود، می‌رود، رفت…» تابلوی «دختر با بادکنک» که سال ۲۰۱۷ در یک نظرسنجی به عنوان محبوب‌ترین نقاشی مردم بریتانیا معرفی شد، با یک میلیون پوند رکورد مشترک گرانترین تابلوی بنکسی را در اختیار دارد.

بنکسی در اینستاگرام ۳/۴ میلیون فالوور دارد و نکته اینکه هیچکس را فالو نمی‌کند. پست روز جمعه او با عنوان «می‌رود، می‌رود، رفت…» با تصویری از نقاشی تکه‌تکه‌شده بیش از ۷۴۳ هزار لایک خورد و حدود ۱۸ هزار کامنت داشت. او یک روز بعد فیلمی ۵۹ ثانیه‌ای از روند کار گذاشتن دستگاه کاغذخردکن در قاب تابلوی «دختر با بادکنک» مربوط به چند سال قبل منتشر کرد و در آن توضیح داد که طبق برنامه دستگاه به محض فروخته شدن نقاشی در حراجی به کار می‌افتد.

ویدیوی کوتاه بنکسی با این جمله «پابلو پیکاسو» که «انگیزه نابود کردن هم یک انگیزه خلاقانه است» حالا دیگر بیش از چهار میلیون بار فقط در صفحه هنرمند بریتانیایی دیده شده و میلیون‌ها نفر هم آن را در سایت‌های دیگر تماشا کرده و شگفت زده شده‌اند. صحنه‌ای که کاغذخردکن ناگهان به کار می‌افتد و حاضران در حراج‌خانه ساتبیز ناگهان متوجه خرد شدن نقاشی یک میلیون پوندی می‌شوند، بی‌تردید از شگفتی‌های تاریخ هنر خواهد ماند.

«الکس برنتسیک»، مدیر ارشد حراج‌خانه ساتبیز و رئیس هنر معاصر این حراجی در اروپا درباره آنچه شامگاه جمعه به وقت لندن برای «دختر با بادکنک» اتفاق افتاد، گفت: «به نظر می‌رسد همه ما بنکسی‌زده شدیم.» دفتر ساتبیز هم بیانیه‌ای در این باره در روزنامه «فایننشیال تایمز» منتشر کرد و بدون اشاره به هویت خریدار نوشت: «ما با خریدار تابلوی بنکسی که از ماجرا غافلگیر شده مذاکره کردیم و در پی برداشتن گام‌های بعدی هستیم.»

از سوی دیگر، کارشناسان سایت «مای‌آرت‌بروکر» (فروشنده کارهای بنکسی) معتقدند با ریزریز شدن یکی از محبوب‌ترین تابلوهای او و مردم بریتانیا از این پس ارزش کارهای بنکسی دستکم بیش از ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد. «دختر با بادکنک» در سال‌های اخیر بیش از ۲۰ درصد گران‌تر شده بود و انتظار می‌رود خریدار خوشبخت بتواند نسخه پاره‌پاره را در حراجی‌های بعدی حدود دو میلیون پوند به دیگر علاقه‌مندان بفروشد.

نسخه اصلی «دختر با بادکنک» نخستین بار حدود ۱۶ سال پیش روی پایه‌های پلی در ساوث‌بنک لندن خلق شد و چند سال بعد نسخه گالری آن در قالب یک تابلوی آکریلیک روی بوم و اسپری به نمایش درآمد. تازه‌ترین نقاشی‌های دیوار مشهورترین و در عین حال گمنام‌ترین نقاش خیابانی دنیا اواخر تابستان سال گذشته در باربیکن سنتر در مرکز لندن پدید آمد که بنکسی آنها را با الهام از نمایشگاه آینده ژان-میشل باسکیا، نقاش فقید آمریکایی خلق کرده است.

Visits: 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا