اطلاع‌رسانیپژوهشفراخوان موسیقی

دومین نشست نقدِ نقدکنندگان موسیقی در خانه هنرمندان

دومین نشست نقدِ نقدکنندگان موسیقی در خانه هنرمندان | لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=3793 | کانال رسمی باشگاه‌های تخصصی اثرهنری(آتلیه اثرهنری) ـ @AsarArtAtelier
دومین نشست نقدِ نقدکنندگان موسیقی در خانه هنرمندان | محمدرضا فیاض و آروین صداقت‌کیش از «جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران» می‌گویند.

دومین نشست نقدِ نقدکنندگان موسیقی در خانه هنرمندان | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایلنا، دومین جلسه «نقدِ نقدِ موسیقی» با عنوان «جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران» روز جمعه دوم آذر در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

 این نشست با حضور محمدرضا فیاض (منتقد، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی)، آروین صداقت‌کیش (منتقد و پژوهشگر موسیقی) و حمیدرضا عاطفی (عضو هیئت مدیره خانه موسیقی و مجری) به همت کانون پژوهشگران خانه موسیقی برگزار می‌شود.

در این نشست، هر یک از دو سخنران؛ فیاض و صداقت‌کیش، دیدگاه خود را نسبت به نقش و جایگاه واکاوی در نقد موسیقی به مفهوم امروزین بیان می‌کنند.

محمدرضا فیاض این دیدگاه را شرح می‌دهد که؛ اثر هنری، در هر ترازی که باشد، حاوی انبوه بی‌پایانی از کدها و ارجاعات درونی و بیرونی است. بر این اساس می‌توان حتی به طبقه‌بندی کدها و ارجاعات دست زد. نقد از هنگامی از سطح اظهارنظر فراتر می‌رود که کاوش در قلمرو این کدها و ارجاعات را هدف قرار دهد. اگرچه نباید از نظر دور داشت که خود اظهارنظرها و نقدها هم همیشه می‌توانند و باید در سطوح مختلف مورد واکاوی قرار گیرند. به این ترتیب ضرورت وجودی نقد مرتبط می‌شود با آن‌چه قوام همبود انسانی را فراهم می‌کند: تداوم گفت‌وگو.

آروین صداقت‌کیش اما از زاویه‌ دیگری درباره‌ جنبه‌هایی از واکاوی که آن را عملا در قلمرو تأویل و تفسیر در نقد قرار می‌دهد، نقش زمینه‌های تاریخی در شکل دادن به آن و نیز نیاز نقد موسیقی ما به واکاوی‌ به معنای کاوش دوباره و چندباره در آثار، صحبت خواهد کرد و نشان می‌دهد که گفت‌وگو می‌تواند تا کجا در نقد موسیقی گسترده شود و چه شکل‌هایی به خود بگیرد.

 این نشست روز جمعه دوم آذر از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی، خانه هنرمندان برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

Visits: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا