فراخوانفراخوان تصویرسازیفراخوان چیدمانفراخوان حجم و مجسمهفراخوان طراحیفراخوان گرافیتیفراخوان گرافیکفراخوان نقاشی

فراخوان چهارمین سالانه هنرهای شهری تهران

فراخوان چهارمین سالانه هنرهای شهری تهران | لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=4034 | کانال رسمی باشگاه‌های تخصصی اثرهنری(آتلیه اثرهنری) ـ @AsarArtAtelier

فراخوان چهارمین سالانه هنرهای شهری تهران

فراخوان چهارمین سالانه هنرهای شهری تهران | آتلیه اثرهنری به نقل از گالری آنلاین به منظور پیشواز بهار و با هدف ایجاد شور و نشاط در سطح شهر و استفاده از مشارکت‌های مردمی، حضور هنرمندان تجسمی را در گستره‌ی هنرهای شهری مغتنم شمرده، چهارمین سالانه هنرهای شهری تهران، بهارستان ۹۸ را برگزار می‌کند. مشارکت و حضور هنرمندان تجسمی در سالانه هنرهای شهری تهران(بهارستان) فرصت مغتنمی است تا از طریق خلق آثار هنری بدیع به پیشواز بهار ۹۸ برویم و شور و نشاط را در سطح شهر افزایش دهیم.

رویکرد محوری: توسعه رنگ در فضای شهری تهران

هدف‌ها
فراهم نمودن زمینه ایده پردازی وخلق تجربه‌های جدید رنگی درمنظرشهری
بهره‌گیری از فرهنگ و هنر و مراسم وآئین‌های ایرانی- اسلامی
فرصت بروز ایده‌های خلاق با روش‌های متنوع درتناسب با فضای شهر
بسترسازی مناسب برای حضور فعال و بانشاط هنرمندان و تعامل با مردم

بخش‌های بهارستان۹۸
هنرهای محیطی و آذین‌بندی خلاق و نوگرا
دیوارهای کوچک شهر من
تخم‌مرغ‌های نوروزی

اعضای شورای انتخاب آثار و داوری (به ترتیب الفبا)
علیرضا اصفهانی‌زاده / محمود پورنصری‌نژاد / سعید روانبخش/ سیدمحمود شعیبی / کامبیز صبری/ کیانوش غریب‌پور/
محمدرضا فیروزه‌ای/ محسن گودرزی

هنرهای محیطی و آذین‌بندی خلاق و نوگرا
” ایده پردازی و اجرای آثارهنرشهری که یک فضا و محیط شهری را تحت تاثیر قرار دهد”
استفاده ازسواد بصری گرایش‌های مختلف هنر برای خلق آثار بین‌رشته‌ای، با تاکید برسرمایه‌های تصویری هنرهای ایرانی، خط فارسی، عناصر ملی، الگوهای زیبایی معماری و طراحی شهری، سازه‌های خلاق وگسترده رنگی، همراه با آمیزه‌ای ازتجربه‌های جهانی درزمینه‌های مختلف هنر شهری.

دربخش آذین‌بندی وتزئینات محیطی، هنرمندان می‌توانند از باورها ونمودهای آئینی و شکل‌هایی ازفعالیتهای مردمی الهام گرفته و با خلاقیت هنری، معنای تازه‌ای بدان ببخشند، وعلاوه برحفظ ونگه داشت ارزش‌های فرهنگی، الگوی تازه‌ای ازحضور و مشارکت درعرصه عمومی شهرفراهم گردد.
دراین بخش، استفاده ازامکانات وتجهیزات مختلف مبلمان وعناصرمحیطی همراه با رنگ‌های مناسب مورد تاکید است؛ مانند: جداره‌های شهری، پایه پل‌ها، عرشه پل‌های سواره وپیاده، تنه خشک درختان، هواکش مترو، استفاده از طرح‌های نوآورانه هفت‌سین -به‌عنوان نماد محوری- و بهره‌گیری ازفرم‌های زیبا وجذاب پرچم و پوشش‌های تزئینی ورنگ‌های ملی درقالب آذین‌بندی خلاق، جزو طرح‌ها و ایده‌های قابل توجه بهارستان خواهد بود.

دیوارهای کوچک شهر من
دیوارنگاری معاصر تهران، عموما بر دیوارهای بزرگ و محورهای طولانی شهر شکل گرفته است. در حالی که محله‌ها،
کوچه‌ها و خیابان‌های شهر پُر از دیوارهای کوچکی است که بوم‌های طبیعی برای خلق دیوارنگاره‌های صمیمی‌تر
با مردم و عابران پیاده به‌شمار می‌روند. بهارستان می‌خواهد فرصتی فراهم آورد که در آن با استفاده از ظرفیت
و توانمندی هنرمندان ساکن محلات و تأکید بر زمینه‌های فرهنگی محلات، دیوارهای کوچک گوشه گوشه‌ی شهر تهران را بر اساس شکل‌ و ماهیت طبیعی آن‌ها، بدون کم‌ترین دستکاری در ساختار موجود، به محل روایت‌های زیبا از زندگی تبدیل و هنر دیوارنگاری را در مویرگ‌های شهر جاری کند.
در این بخش علاوه بر رویکرد سال گذشته مبنی بهره‌مندی از دیوارهای مختلف شهر با حفظ ساختار، امکان طراحی دیواره‌ها با رویکرد حرفه‌ای نقاشی نیز فراهم است . با این تأکید که در هرحال و هرجا، حضور موثر رنگ در طراحی آثار مدنظر قرار گیرد.

تخم‌مرغ‌های نوروزی
حجم‌های دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیزی که چند بار شهر را به سفره‌های رنگین نوروزی تبدیل کرده‌اند در بهارستان
امسال نیز شادی و طراوت را به شهر هدیه می‌کنند. هنرمندان در دوره‌های مختلف خلق تخم‌مرغ‌های نوروزی نشان داده‌اند
که می‌توانند علاوه بر بازسازی سنت‌های فرهنگی، از یک حجم معمولی به‌عنوان فرصتی برای خلق آثار درخشان هنری
استفاده کنند. این‌بار نیز هنرمندان با تخم‌مرغ‌های هنرمندانه‌شان، فضای شهر را نوروزی می‌کنند.

چه هنرمندانی می‌توانند در بهارستان ۹۸ شرکت کنند؟
اگرچه نام‌های بخش‌های سه‌گانه‌ بهارستان ۹۸، به‌طور طبیعی گویای گرایش‌های فراخوان شده در هر بخش است اما
با توجه به نو بودن تجربه‌‌‌ی هنرهای شهری؛ همه‌ هنرمندان با گرایش‌های مختلف هنرهای تجسمی، نقاشان، مجسمه‌سازان، طراحان گرافیک، هنرمندان تصویرگر، هنرمندان فعال در هنرهای محیطی و … می‌توانند در بهارستان ۹۸ شرکت کنند.

مقررات اختصاصی، ویژگی و محل آثار بخش‌ها:

هنرهای محیطی و آذین‌بندی خلاق و نوگرا

۱. خیابان‌ها، میدان‌ها، جداره‌ها، دیوارها، پیاده‌راه‌های شهری، کفِ گذرگاه‌ها، برخی از فضاهای سبز، نقاط ویژه‌ی بزرگراه‌ها، رمپ و لوپ‌ها، پل‌های عابر پیاده، سطل‌های زباله، کافوهای مخابراتی، پست‌های برق، و … محل‌های مورد نظر برای این بخش است.

۲. هنرمند می‌تواند طرح یا ایده‌ی روشن و اجرایی خود را برای محلی خاص پیشنهاد کند. در این صورت لازم است اثر جانمایی شده و موقعیت محل پیشنهادی را همراه با طرح خود ارائه کند. با این‌حال جانمایی قطعی اثر با شوراهای هنری و فنی است.

۳. هنرمند می‌تواند از روش‌های مختلف نقاشی، کلیشه، استیکر، ساخت سازه، ترکیب مواد، ترکیب اشیا، طراحی نور، ویدیو، صدا و هر روش دیگری که در محدوده‌ امکان و بودجه پروژه قابل اجرا باشد استفاده کند.

دیوارهای کوچک شهر من

۱. همه‌ی دیوارهایی که به‌طور عرفی مصداق نام «دیوار کوچک» باشند، به ویژه دیوارهای بین ۴۰ تا ۷۰ متر مترمربع، می‌تواند محل اجرای آثار هنرمندان این بخش باشد. هنرمندان، دیوارهای گذرها، پیاده‌راه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر را انتخاب نمایند که از دیده‌شوندگی و مخاطب‌پذیری بالایی برخوردار باشند.

۲. هنرمند باید دیوار مورد نظر خود را شناسایی، عکاسی و پیشنهاد کند و اثر خود را بر آن، جانمایی کند. مهم است که طراحی آثار با کم‌ترین دستکاری و با توجه به ویژگی طبیعی و وضع موجود دیوارها پیش‌بینی شوند. یعنی هنرمند بتواند شکستگی‌ها، برآمدگی‌ها و زاویه‌های معماری دیوار را به‌عنوان فرصتی برای خلق اثر و جزء لاینفک آن محاسبه کند. به زبان روشن‌تر، هنرمند باید برای یک دیوار مشخص با ویژگی‌های اختصاصی آن اثر خلق کند و دیوار را به مثابه‌ صفحه‌ی کاغذ یا بومی معمولی با ابعاد کلاسیک فرض نکند.

۳. در صورتی که برای یک دیوار، همزمان چند اثر از هنرمندان مختلف پیشنهاد شود، شورای هنری بهترین و مناسب‌ترین اثر را برای آن انتخاب خواهد کرد. در موارد خاص آثار منتخب با نظر شورای هنری می‌تواند در دو مکان مختلف اجرا شود.

۴. به هنرمندان پذیرفته شده در این بخش مبلغ ۸۰ میلیون ریال پرداخت می‌گردد.

تخم‌مرغ‌های نوروزی

۱. تخم‌‌مرغ‌های نوروزی در ارتفاع ۱۵۰ و با قطر ۱۰۰‌ سانتی‌متر در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرند. لازم است هنرمند، طرح پیشنهادی خود را در فرم‌های اختصاصی این بخش، ارائه کند. طرح و ایده‌ها می‌تواند با تکنیک‌ها و رنگ‌ها مختلف، همراه با ملحقات حجمی پیشنهاد شود.

۲. مبلغ هدیه ورودیه تخم‌مرغ‌های نوروزی در بخش حرفه‌ای: ‌۲۰ میلیون ریال و در بخش دانشجویی:‌ ۱۰ میلیون ریال است.
بخش دانشجویی مختص دانشجویان رشته‌های هنری در مقاطع تحصیلی دانشگاهی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است.

۳. تعیین محل کارگاه‌های تخم‌مرغ‌های نوروزی و پشتیبانی اجرایی برعهده‌ی سازمان زیباسازی و تهیه‌ ابزار و مواد برعهده هنرمند است.
مقررات عمومی
۱. هنرمندان می‌توانند در هر سه بخش شرکت کنند.
۲. هنرمند در هر بخش می‌تواند با حداکثر ۳ اثر شرکت کند و پس از تحویل آثار، امکان تغییر و جا‌به‌جایی طرح وجود ندارد.
۳. در داوری اولیه از هر هنرمند در هر بخش، فقط یک اثر پذیرفته می‌شود.
۴. ارائه طرح برای هنرمندان در هر سه بخش آزاد است اما هنرمندان می‌توانند در یکی از بخش‌های هنرهای محیطی یا دیوارهای کوچک شهر من اثر خود را اجرا کنند، شرکت در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی برای تمامی هنرمندان آزاد است.
۵. در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی هنرمند می‌تواند فقط در یکی از بخش‌های حرفه‌ای یا دانشجویی شرکت کند.
۶. تیم‌های هنری مجازند در فراخوان بهارستان ۹۸ شرکت کنند، به شرط آن‌که در تمامی مراحل ثبت‌نام و پس از آن، نماینده معرفی کنند. بدیهی است طرف حقوقی برگزارکننده، در تمامی مراحل اجرایی، اداری، مالی و اهدای جوایز، نماینده تیم هنری خواهد بود. رعایت حقوق بین اعضای تیم بر عهده‌ اعضای آن است و سازمان زیباسازی شهر تهران مسوولیتی در قبال مناسبات ایشان ندارد.
۷. لازم است هنرمندان، تصویرها، طراحی‌ها، مستندات و ملحقات اجرایی خود را با کیفیت خواسته شده در هر بخش، با وضوح کامل
و بدون ابهام به دبیرخانه ارسال کنند. در غیر این‌صورت اثر از ورود به داوری اولیه محروم خواهد شد.
۸. جلب رضایت مالکان خصوصی و کسب مجوز از نهادهای مدیریت شهر، یکی از مراحل قطعی در اجرای هنرهای شهری است که ممکن است به تغییر محل و مختصات اثر منجر شود. لازم است هنرمندان محترم با آگاهی به این واقعیت در بهارستان شرکت کنند.
۹. آثار در بخش‌های سه‌گانه و با توجه به مختصات هر بخش در شورای هنری یا هیأت انتخاب آثار، بررسی و انتخاب می‌شود.
۱۰. آثار بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی پس از داوری اولیه، در یک مرحله پذیرفته و اعلام نتیجه می‌شوند.
۱۱. آثار بخش دیوارهای کوچک شهر من ممکن است از نظر اقناع شورای هنری و هیأت انتخاب آثار، در بدو داوری اولیه پذیرفته، یا منوط به ویرایش و مشاوره‌ی شورای هنری شوند.
۱۲. آثار بخش هنرهای محیطی و آذین‌بندی خلاق و نوگرا، در هر حال باید از مرحله‌ ادیت و مشاوره شورای هنری عبور کند و پذیرش
در مرحله‌ اول به معنای قطعیت پذیرش اثر در رویداد نیست.
۱۳. شورای هنری مختار است با همکاری هنرمند و با رعایت آداب و اخلاق حرفه‌ای، در ویرایش طرح‌ها، تکنیک، روش اجرا، مواد،
ابزار و مانند آن ورود کند. شرط پذیرش نهایی طرح پیشنهادی، منوط به حصول نتیجه مطلوب در مرحله همفکری هنرمند و شورا خواهد بود.
۱۴. بودجه اجرای آثار (به‌غیر ازبخش دیوارهای کوچک شهر من و تخم‌مرغ‌های نوروزی که قطعی است) در بخش هنرهای محیطی و در موارد خاص بخش دیوارنگاری بر مبنای تعرفه‌های سازمان زیباسازی شهر تهران و واقعیت‌های اجرایی و بر اساس تشخیص شورای فنی محاسبه خواهد شد.
۱۵. ضمن به رسمیت شناختن و محترم شمردن پیشنهاد هنرمندان در جانمایی آثار، تعیین محل نهایی اجرا با برگزارکننده است.
۱۶. آثار منتخب پس از بررسی‌های کارشناسی و توافق نهایی با هنرمند طی عقد قرارداد اجرا می‌شوند.
۱۷. رعایت تمامی مقررات عرفی و حرفه‌ای در رویدادهای سازمان زیباسازی شهر تهران، به ویژه عدم تعارض با موازین اخلاقی و قانونی، الزامی است.
۱۸ . رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان به‌طور قطع و جد مورد تأکید برگزارکننده است. احراز کپی بودن اثر در هر مرحله،
علاوه بر حذف تمامی آثار شرکت‌کننده از بهارستان ۹۸، مشمول محرومیت‌های دیگر در سایر رویدادها و فراخوان‌های سازمان زیباسازی شهر تهران نیز خواهد بود.
۱۹. همه‌ موارد پیش‌بینی و اعلام نشده، بر اساس عرف حرفه‌ای در رویدادهای هنری و فراخوان‌های سازمان زیباسازی و منوط به تشخیص دبیران هنری و تأیید و ابلاغ دبیر بهارستان خواهد بود.
۲۰. سازمان زیباسازی شهر تهران، حق استفاده و انتشار تصاویر آثار در سایت‌ها، گروه‌های خبری و مجازی، کاتالوگ، کتاب و غیره را دارد.

توصیه‌ها و الزام‌ها
۱. آثار با توجه به حداکثر دیده‌شوندگی و جلوه‌ بصری لازم در محیط شهر و با در نظر گرفتن تزاحم عوامل شهری طراحی شوند.
۲. طرح‌ و ایده‌ها بر مبنای استفاده ازمواد و مصالح ساده و موجود، ارزان، سبک با قابلیت اجرا و جمع آوری آسان طراحی شود.
۳. در طراحی‌ها، انتخاب مواد و مصالح و روش‌های اجرا، به مسائل زیست محیطی توجه شود.
۴. عملیات کارگاهی در محل نصب آثار با توجه به مقررات عمومی شهر و با رعایت مسائل زیست محیطی همراه باشد.
۵. حضور و مشارکت مستقیم هنرمند درفرآیند اجرای اثر در فضای شهری مورد تأکید است.

داوری نهایی و جایزه‌های بهارستان
هیأت داوران ۳ اثر در بخش نقاشی دیواری و ۳ اثر در بخش هنرهای محیطی و آذین بندی را با جایگاه برابر، به‌عنوان آثار برگزیده‌ی بهارستان ۹۸ معرفی خواهند کرد. (بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی غیر رقابتی است.)
به هنرمند برگزیده (یا نمایند‌ه‌ی تیم هنری) تندیس سالانه، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال اهدا می‌شود.
به تمامی هنرمندان راه‌یافته به بخش‌های سه‌گانه‌ی رویداد، گواهی شرکت اعطا می‌شود.

اطلاع‌رسانی و برنامه‌ها
زمان تشکیل جلسات توجیهی با هنرمندان، جلسات شوراهای هنری و فنی و زمان‌بندی‌های مراحل برگزاری، از مرجع‌های اطلاع‌رسانی رسمی (سایت رویداد، سایت سازمان زیباسازی و رسانه‌های اجتماعی بهارستان) به اطلاع هنرمندان خواهد رسید.

مهلت ثبت‌نام و تحویل آثار (صرفا با مراجعه‌ی حضوری) بهارستان ۹۸
دیوارهای کوچک شهر من شنبه ۸ و یکشنبه ۹ دی ماه
هنرهای محیطی و آذین‌بندی خلاق و نوگرا سه شنبه ۱۱ و چهارشنبه ۱۲ دی ماه
تخم‌مرغ‌های نوروزی شنبه ۲۲ و یکشنبه ۲۳ دی

نحوه ارائه آثار:
هنرهای محیطی و آذین‌بندی خلاق و نوگرا
الف. تکمیل فرم مشخصات هنرمند به صورت پرینت در ابعاد A۴
ب. تکمیل فرم توجیه اثر به صورت پرینت A۴
ج. تحویل فایل JPEG آثار در قالب CD یا DVD
(شامل تصویر طرح پیشنهادی، یا مدل ۳D، یا تصویر ماکت به همراه تصویر جانمایی طرح در محل)

دیوارهای کوچک شهر من
الف.تکمیل فرم مشخصات هنرمند به صورت پرینت در ابعاد A۴
ب. لی‌آوت طرح در فرمت مورد نظر دبیرخانه و تحویل پلات آن در ابعاد۷۰x ۵۰ سانتی‌متر
ج. تحویل فایل JPEG آثار در ابعاد۷۰x ۵۰ سانتی‌متر با وضوح ۳۰۰ dpi در قالب CD یا DVD

فرم جانمایی

تخم‌مرغ‌های نوروزی
الف. تکمیل فرم مشخصات هنرمند (دانشجوییحرفه ای) به صورت پرینت در ابعاد A۴
ب. لی‌آوت طرح در فرمت مورد نظر دبیرخانه و تحویل پرینت آن در ابعاد A۳
ج. تحویل فایل JPEG آثار در ابعادA۳ با وضوح ۳۰۰ dpi در قالب CD یا DVD

فرم جانمایی

د. ارائه کپی کارت دانشجویی معتبر برای شرکت در بخش دانشجویی.

۱. کلیه‌ی فرم‌های ارائه‌ی آثار در هر بخش در سایت سازمان زیباسازی به نشانی www.zibasazi.ir قابل دانلود است.
۲. پرینت‌ها در قالب فرمت‌های ارائه شده، بدون پاسپارتو، لمینیت و ملحقات دیگر ارائه گردد.
۳. هنرمندان باید برای ثبت‌نام و تحویل آثار، شخصاً در محل دبیرخانه حاضر شوند و کلیه فرم ها باید توسط شخص هنرمند تکمیل و امضا شود.

لازم به ذکر است هنرمندان شرکت‌کننده در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی می‌توانند در روزهای تحویل آثار بخش‌های هنرهای محیطی و دیوارهای کوچک شهر من نیز نسبت به ارائه آثار و ثبت‌نام اقدام نمایند. همچنین ساعات تحویل آثار در هریک از بخش‌های سه‌گانه با توجه به روزهای تعیین شده از ساعت ۸ الی ۱۸ است و دبیرخانه از دریافت و ثبت آثار غیر از این تاریخ‌ها و ساعات معذور می‌باشد.

نشانی و تلفن‌های دبیرخانه
نشانی تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان شهید وفامنش، خیابان شهید جمالی‌شرقی، پلاک ۱۲، عمارت عین‌الدوله
تلفن ۲۲۹۶۹۷۴۲
داخلی‌ها
۱۱۳ هنرهای محیطی و آذین‌بندی ۱۱۱ دیوارهای کوچک شهر من ۱۱۴ تخم‌مرغ‌های نوروزی

Visits: 81

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا