پژوهشفراخوان نقاشیمعرفی کتاب

کتاب “نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران” رونمایی شد

کتاب "نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران" رونمایی شد | لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=4045 | کانال رسمی باشگاه‌های تخصصی اثرهنری(آتلیه اثرهنری) ـ @AsarArtAtelier
کتاب “نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران” رونمایی شد | نشست پیرامون کتاب “نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران” با حضور ایمان افسریان٬ محمدرضا یگانه دوست٬ کریم نصر٬ محمود رضا بهمن پور و مسلم خضری شامگاه یکشنبه ۱۱ آذر در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

کتاب “نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران” رونمایی شد | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از هنرآنلاین، مسلم خضری درباره کتاب “نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران” گفت: همواره با کم بود منابع درباره هنرهای تجسمی ایران روبرو بوده‌ایم و همین نقصان موجب شد که در سال ۱۳۹۰ تصمیم بگیرم  کتابی درباره هنرهای تجسمی بنویسم. در دهه ۷۰ و ۸۰ بیشتر بحث هایی که درباره هنرهای تجسمی می‌شد معطوف به هنر غرب بود و در این میان هنرهای تجسمی ایران همواره مظلوم واقع می‌شد. از اواسط دهه ۸۰ به واسطه برگزاری حراج های تجسمی زمینه ای فراهم شد تا هنر تجسمی معاصر ایران مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: کتاب “نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران” ادعای تاریخ‌نگاری ندارد و برای تالیف این کتاب تصمیم گرفتم پایه کارم را بر پایه نظر سنجی بگذارم و اسامی هنرمندانی که در این کتاب درباره‌شان نوشته شده است بر پایه لیست‌هایی که از سوی مشاورانی که از نظر آن‌ها بهره گرفته‌ام انتخاب شده‌اند.

خضری ادامه داد: بی‌شک کتاب “نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران” با نقایصی روبرو است و در این کتاب ادعای این را نداریم که تمام جریان‌های هنرتجسمی ایران را پوشش داده‌ایم. تمرکز ما در این کتاب بر روی نقاشی فیگوراتیو معاصر ایران و تنوع آن در طول بازه زمانی است.

او افزود این کتاب از دو بخش مقالات و هنرمندان برگزیده انتخاب شده است و در بخش نخست مقالاتی از روئین پاکباز٬ آیدین آغداشلو٬ مجید اخگر٬ ایمان افسریان٬ بهرنگ پورحسینی و محمدرضا یگانه دوست منتشر شده است. بخش دوم نیز شامل گزیده‌ای از نقاشان فیگوراتیو ایران است که همان‌طور که گفتم گزینش آن‌ها توسط گروهی از مشاوران انجام شده است. در مراحل تالیف این کتاب هدا اربابی نیز به یاری من پیوست و با حضور او محتوای هنر فیگوراتیو منسجم‌تر شد.

محمودرضا بهمن پور مدیر نشر نظر گفت: بی‌شک تالیف٬ تدوین و نشر کتاب در ایران با فراز و فرودهای بسیاری همراه است و در این میان مولف کتاب “نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران” با وجود تمام این مشکلات با تلاش این راه را ادامه داد و در ادامه مسیر هدا اربابی نیز به پدیدآورندگان کتاب افزوده شد و به غنی‌تر کردن مطالب کتاب کمک کرد. بی‌شک این کتاب بنیان فصل جدیدی در تولید کتاب در نشر نظر است.

او درباره چگونگی طرح روی جلد کتاب گفت: یکی از سوال‌هایی که شاید ذهن مسلم خضری را تا زمانی که کتاب به دستش برسد مشغول کرده بود طرح روی جلد کتاب بود.طبیعی است که طرح روی جلد کتاب از میان نقاشی‌های داخل کتاب انتخاب نشده است.

کتاب “نگره فیگوراتیو در نقاشی معاصر ایران” به کوشش مسلم خضری و گروه نویسندگان با قیمت ۱۱۰ هزار تومان از سوی نشر نظر منتشر شده است.

Visits: 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا