اطلاع‌رسانیفراخوان

فراخوان عمومی جذب ایده پایانه هوایی ایران‌شهر (شهر فرودگاهی بین‌المللی امام خمینی )

شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در راستای تجلی اندیشه ایران‌شهری، از این جهت حایز اهمیت است که نقطه آغاز و پایان سفر به سرزمین ایران است. این موضوع وزارت راه و شهرسازی را بر آن داشت تا مکانی را به عنوان پایانه اصلی مسافری هوایی کشور معرفی نماید که علاوه بر عملکرد مورد انتظار، خود گویای ویژگی‌های این سرزمین باشد. ساختمانی که علاوه بر عملکرد فرودگاهی، ماموریت خود را به عنوان اولین و آخرین نقطه سفر به ایران‌شهر به درستی ایفا نماید. از یک سوی، اقدامات مکمل و طراحی هویت مند پایانه مسافری هوایی و نقش فرودگاه در توسعه ملی و توانایی آن در رشد اقتصادی کشور که در ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران نیز به آن اشاره شده است، از نکات حائز اهمیت در تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بین‌المللی، توسعه پایدار و اشتغال مولد می باشد. از سویی دیگر پایانه‌های مسافری هوایی که دروازه ورودی به شهرها و کشورها می باشند به عنوان نوعی نماد یک شهر و کشور شناخته می شوند. زیبایی، شکوه، تسهیلات و امکانات، معماری و چشم نوازی یک پایانه فرودگاهی بیان گر وضعیت اجتماعی فرهنگی و حتی سیاسی آن شهر یا کشور می باشد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فراخوان، وزارت راه و شهرسازی و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نظر دارد دستیابی به “ایده یا ایده‌های برتر” برای طراحی پایانه مسافری هوایی بین المللی ایران‌شهر (پایانه ایران‌شهر) را از طریق فراخوان عمومی، به مرحله اقدام بگذارد. این فراخوان، به منظور جلب مشارکت همه علاقمندان و صاحبان اندیشه و نظر، صورت می گیرد.

موقعیت شهر فرودگاهی بین‌المللی امام خمینی (ره)

شهر فرودگاهی بین المللی امام خمینی (ره) در ۳۵ کیلومتری جنوب تهران واقع شده و در حال حاضر از لحاظ تعداد پایانه مسافری در شرایط زیر می باشد؛

پایانه شماره ۱ : نخستین و تنها پایانه فعال فرودگاه می باشد سالانه ۸ میلیون نفر مسافر از طریق آن جابجا می شود.

پایانه سلام: دومین پایانه فرودگاه، «سلام» نام دارد که در مراحل نهایی ساخت قرار داشته و ظرفیت پذیرش جابجایی بالغ بر ۵ میلیون نفر مسافر در سال را دارد.

پایانه ایران‌‌شهر: سومین پایانه فرودگاه، «ایران‌شهر» نام دارد که اکنون در مرحله مطالعاتی قرار دارد. این پایانه در فاز اول احداث توانایی پذیرش ۲۵ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت. “ایران‌شهر” بزرگترین پایانه هوایی کشور خواهد بود و در فاز نهایی توسعه قادر به جابجایی ۱۰۰ میلیون مسافر می باشد. پیش بینی میشود پایانه ایران‌شهر در فاز اول و برحسب آخرین استانداردهای بین المللی دارای زیربنایی در حدود ۴۰۰ هزار مترمربع باشد. محل احداث این پایانه در مرکز اراضی فرودگاه و در قسمت جنوبی پایانه موجود شماره ۱ و در جنوب جاده شریانی و اصلی داخلی شهر فرودگاهی می باشد. به طور کلی موقعیت فرودگاه امام منجمله پایانه ایران‌شهر در دشتی هموار بوده و صرفاً در جنوب آن پستی و بلندی های کوچکی به چشم می خورد و از این نظر موقعیت احداث این پایانه در دشت بکر و دست نخورده ای خواهد بود.

ایده پردازی

شرکت‌کنندگان در این مرحله می توانند انتظار خود و ذهنیتی که دوست دارند پایانه فرودگاهی اصلی کشورشان داشته باشد را بیان کنند. شرکت در این فراخوان برای عموم مردم آزاد است. شرکت‌کنندگان می توانند از اشخاص حقیقی و یا حقوقی باشند؛ اعم از شرکت های معماری و طراحی، طراحان حرفه‌ای، دانشجویان و حتی دانش آموزانی که می خواهند سهمی در آینده فرودگاه خود داشته باشند. دارندگان هر نوع ایده و یا طرح از قبیل طرح های معماری، مفهومی، حجمی، محتوایی، نوشتاری، هنری و هویتی خلاقانه که مبتنی بر فرهنگ و هویت کشور باشد، می توانند در این فراخوان شرکت نماید.

چشم انداز

دستیابی به اثری ماندگار و کارآمد و معرف فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی در ذهن مسافران و مخاطبان در مقیاس جهانی

معیارهای پایه

ایجاد فضایی آرام برای کاهش اضطراب و تنش ناشی از سفر
ایجاد فضایی خاطره انگیز همراه با عرضه هویت و اصالت اسلامی و ایرانی
القای حس دعوت کنندگی و خوش آمدگویی
منحصر به فرد بودن و در عین حال تجانس با الگوهای بومی و هویت بخش
هماهنگی و تناسب با شرایط اقلیمی، نام و عملکردهای یک پایانه مسافری هوایی
توجه به اجرایی بودن طرح

نحوه ارائه ایده

با هدف آزادسازی ظرفیت های خلاقانه فکری و طراحی، محدودیتی در قالب و سبک ارائه برای ایده‌ها وجود ندارد. بنابراین نحوه ارائه ایده، توضیحات درباره آن و روش انتقال صحیح مفهوم، بر عهده شرکت‌کننده خواهد بود (که در هریک از دسته بندی های چهارگانه “فیلم / عکس / انیمیشن / موسیقی”، “حجم سازی / معماری”، “نقاشی / طرح گرافیکی”، “ادبیات / فلسفه” قابل پذیرش است)

شرکت‌کنندگان می توانند ایده های خود را از طریق راهنمای ارسال ایده و با یکی از راه های معرفی شده ارسال نمایند.

جوایز

ایده های برتر در فرآیند طراحی مفهوم و هویت پایانه فرودگاهی ایران‌شهر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. همچنین به ۱۰ ایده برتر داخلی و ۵ ایده برتر خارجی جوایزی نفیس همراه با لوح تقدیر اعطاء خواهد شد.

ایده‌های ارسالی تا پایان وقت اداری روز ۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ پذیرفته می شوند، پس از این زمان به مدت ۱۰ روز هیئت داوران نسبت به بررسی ایده ها اقدام خواهند کرد و در روز ۳۱ فروردین ماه نتایج اعلام عمومی خواهند شد.

Visits: 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا