آموزشیخلاقیت

راه‌هایی برای افزایش خلاقیت در کسب و کار

همه چیز در مورد آغاز کردن یک کسب‌و‌کار جدید به خلاقیت بستگی دارد. این خلاقیت تنها به ارائه‌ی یک ایده یا راه حل خلاقانه محدود نمی‌شود؛ بلکه تمام چالش‌های روزانه‌ی یک کسب‌وکار را نیز در بر می‌گیرد. هنوز هم بسیاری از افراد برای پیدا کردن پاسخ مورد نظر سراغ راه حل‌های قدیمی می‌روند؛ اما واقعیت این است که اکثر استراتژی‌هایی که در دوران مدرسه یاد گرفته‌ایم قدیمی شده‌اند و پاسخگو نیستند. راز دوام آوردن در چنین شرایطی این است که از استراتژی‌های خلاقانه‌ی خودتان استفاده کنید. امروزه فرهنگ و تکنولوژی همواره در حال تغییر هستند و تنها منابع قابل اعتماد، توانایی یاد گرفتن سریع و خلاق بودن نسبت به رقبا است.

این روزها همه‌ی ما با حجم زیادی از اطلاعات سروکار داریم. اطلاعاتی که از سراسر اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها جمع می‌شوند خلاقیت ما را از بین می‌برند. کریس لوییس، در کتاب جدید خود نوشته است که فشار ناشی از ازدیاد اطلاعات، رفتار مردم را تغییر می‌دهد و این تغییر همیشه در جهت درست و مناسب نیست. او سال‌ها به‌عنوان مربی رسانه‌ای سیاستمداران، صاحبان کسب‌و‌کار و افراد مشهور فعالیت کرده و اطلاعات او ناشی از تجربیاتی است که در این مدت کسب کرده است. او افزایش اطلاعات را منبع اصلی استرس، از کنترل خارج شدن و کاهش خلاقیت می‌داند. لوییس همچنین در کتاب خود راه‌هایی برای افزایش خلاقیت کارآفرینان ارائه داده است که به بررسی آن‌ها در این مقاله‌ می‌پردازیم.

 

۱- سکوت؛ خلاقیت بی‌سروصدا صحبت می‌کند و به تمرکز احتیاج دارد

بسیار مهم است که بخشی از زمان خود را روزانه به فکر کردن در یک محیط آرام اختصاص دهید تا بتوانید صداها، بوها و دیگر حس‌ها را کامل تجربه کنید. انجام هم‌زمان چند کار و سروصدا، دشمنان خلاقیت هستند. تا زمانی که روی چند چیز تمرکز کنید، از خلاقیت خبری نخواهد بود.

۲- درگیری؛ خلاقیت به تمرکز و تعهد احتیاج دارد

زمان خود را صرف گوش دادن به صداهای مهم مانند صدای رهبران تأثیرگذار جهان و مشتری‌ها کنید. همچنین برای گوش دادن و باور کردن خودتان زمان بگذارید. پیش از هر کاری بر ترس‌ها و چالش‌های خود غلبه کنید. چالش‌های کسب‌و‌کار نیاز به خلاقیت زیادی دارند و پیش از آن باید توانسته باشید بر چالش‌های خود غلبه کنید.

۳- رؤیاپردازی؛ خلاقیت به تخیل و تفکر آزاد احتیاج دارد

تا به حال تحقیقات زیادی در مورد رابطه‌ی بین رؤیاپردازی و خلاقیت انجام شده است. این نشان می‌دهد که رؤیاها با تصاویر منحصر به فرد و غیر قابل قضاوت بودنشان، مدلی از تفکر آزاد و خلاقیت هستند.

 

۴- آرامش؛ خلاقیت به صبوری و تمایل شخصی احتیاج دارد

گاهی اوقات شخصیت نوع A (عجول و رقابتی بودن) افراد به ضررشان تمام می‌شود. هیچ شخصی منتظر ماندن در صف را دوست ندارد؛ اما می‌تواند هنگام انجام آن آرامشش را حفظ کند. ایده‌های جدید طبق برنامه‌ی زمانی مشخصی به ذهن نمی‌رسند. اگر همه چیز را مطابق زمان‌بندی پیش ببرید، خلاقیت هیچ فرصتی برای آشکار شدن نخواهد داشت. بنابراین گاهی اوقات سرعت خود را کم کنید.

۵- رهایی؛ سخت نگیرید و قبول کنید که نمی‌توانید هر کاری انجام دهید

هرگز نیازهای اساسی زندگی خود را فدای کار نکنید. برای خواب، ورزش و تغذیه سالم خود ارزش قائل شوید و به آن‌ها رسیدگی کنید. برای هر هنری که باعث افزایش خلاقیتتان می‌شود زمان بگذارید. رقصیدن، نقاشی، سرگرمی‌های معمولی و حتی روابط غیر کاری روی خلاقیت شما در کار تأثیر می‌گذارند.

۶- تکرار؛ آزمایش و تکرار کلید اصلی هستند

دانشمندان بر این باور هستند که بهترین نتایج از آزمایش‌های کنترل‌شده حاصل می‌شوند؛ یعنی در هر بار تکرار، یک یا تعداد کمی از فاکتورها تغییر می‌کنند و بقیه‌ی موارد ثابت هستند. هرچقدر اطلاعات بیشتر باشد، تعداد ورودی‌های تصادفی نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه جایی برای خلاقیت و تحلیل باقی نخواهد ماند.

۷- بازی؛ خلاقیت از لذت و خوشی به دست می‌آید

زمانی که دائم عجله داشته باشید نمی‌توانید از انجام کاری لذت ببرید. زمانی را به جستجو در میان ایده‌های جدید اختصاص دهید و در مورد کارهایی که دوست دارید با افراد خلاق صحبت کنید. اگر از رسیدگی به کارهای مالی کسب‌و‌کار خود لذت نمی‌برید، از یک شخص علاقه‌‌مند دعوت به همکاری کنید و خودتان به رسیدگی اموری بپردازید که از انجام دادنشان لذت می‌برید.

۸- یاد دادن؛ مردم با کمک کردن به دیگران خلاقیت بیشتری به دست می‌آورند

بهترین مربی‌ها کسانی هستند که خودشان نیز به اندازه‌ی شاگردانشان به یادگیری مشغول هستند. گاهی اوقات خلاقیت ما از ایده‌ها و استایل اشخاص دیگر ناشی می‌شود و با پیشرفت دادن آن‌ها تبدیل به خلاقیت شخصی می‌شود.

از همه مهم‌تر به یاد داشته باشید که خلاقیت در کسب‌وکار، یک کار واحد نیست. یک رهبر خوب شخصی است که نوآوری را در هر چیزی تشخیص می‌دهد و بهترین ایده و خلاقیت‌ها را از تمام افراد تیم، همکارها و مشتری‌ها جمع‌آوری می‌کند.

نویسنده: زومیت-بنفشه نیک‌بخت

Visits: 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا