آموزشیاخبار هنرهای تجسمیپژوهشفراخوان حجم و مجسمهفراخوان گرافیکفراخوان نقاشیمعرفی هنرمند

نقاشی های گل و مرغ در دستان جلال شباهنگی به پرواز درآمدند

نقاشی های گل و مرغ در دستان جلال شباهنگی به پرواز درآمدند | لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=4538 | کانال رسمی باشگاه‌های تخصصی اثرهنری(آتلیه اثرهنری) ـ @AsarArtAtelier
نقاشی های گل و مرغ در دستان جلال شباهنگی به پرواز درآمدند | آیدین آغداشلو منتقد و نقاش در تشریح ویژگیهای نقاشی های جلال شباهنگی گفت: نقاشی های گل و مرغ پانصد سال منتظر ماندند تا در دوره ای که رو به فراموشی بودند در دستان شباهنگی به پرواز درآیند.

نقاشی های گل و مرغ در دستان جلال شباهنگی به پرواز درآمدند | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایرنا، آیدین آغداشلو منتقد و نقاش پیشکسوت در مراسم نکوداشت جلال شباهنگی گفت: شباهنگی بخشی از بدنه هنر و فرهنگ معاصر ایران است و بدون اینکه فریاد بزند با زمزمه هایش برای هنر ایران حرف های شنیدنی گفته است. ما به نوعی جان مشترک داریم و هر دو فریادزن نیستیم. زمزمه های وی در تاریخ ماندگار خواهد شد و در زمانه اش جاری می شود. 
وی افزود: شباهنگی بدون هیچ ادعا و تکبری در فرهنگ ایران نقش کارآمدی داشته است و آثار هنری وی بسیار تمیز، نفیس و دقیق خلق شده است. من شیفته منظره های شباهنگی هستم که گاها تک درخت هایی چنان با مهارت نقش می شوند که احساس دلبستگی به او و کارهایش را برای من آشنا می کند. 
وی گفت: حرف های ضد و نقیضی درباره آثار شباهنگی شنیده نمی شود و با توجه به آثاری که با حوصله و با عشق شکل گرفته شده است همه مخاطبان این آثار را دوست دارند. 
آغداشلو گفت: امروز همه ما اینجا هستیم که در یک خاطره جمعی کنار یکدیگر باشیم و حافظه جمعی ما یادآوری کند که در کنار ما چه کسانی زندگی کردند. 
وی با اشاره به نقش شباهنگی در هنر گفت: شباهنگی در حد اعلا ثمر بخشی داشته است و از نسل هایی که مشتاقانه به وی رجوع کردند مراقبت کرده و در بالا و پایین روزگار فروتنانه و صادقانه آموزش را انجام داده است. 
وی ادامه داد: شباهنگی یک معنا را کشف کرد و شکل داد و با آباد کردن خود سبب شد اطراف این هنرمند نیزآباد شود، همچون شخصی که در بیابان درختی می کارد تا از تندباد در امان باشد و پس از چندی جنگلی شکل می گیرد. شاگردان شباهنگی همانند آن جنگل هستند. 

**شباهنگی در آموزش خساست نداشت 
ابراهیم حقیقی، گرافیست در ادامه مراسم گفت: بزرگترین ویژگی شباهنگی نداشتن خساست در آموزش است و چیزی نبود که ایشان بداند و نگوید و فضایی در کلاس های وی وجود داشت که هیچ دانشجویی لحظه ای از حضور در کلاس های ایشان را از دست نمی داد. 
وی با تشریح ویژگیهای آثار وی گفت: تمامی آثار شباهنگی در راستای مفاهیم انسانی شکل می گیرد و چنان از تخیل برخواسته است که حتی کویرهایی که دارای رخوت هستند با صافی خیال وی تلطیف می شوند و اگر به سمت گل و مرغ می رود روایت عاشقانه گل و مرغ در عنر کوتاه آنها است. 
وی با تاکید بر لطافت روح هنر این هنرمند گفت: نقاشی های کویر وی با بهره از رنگ های آرام خشونتی که در ذات دارد را خنثی می کند و در جایی که به سوی حجم می رود بلور را جایگزین فولاد می کند. 

**نکوداشت پیشکسوتان وظیفه ذاتی فرهنگستان هنر است 
علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر نیز در این مراسم گفت: تجلیل و نکوداشت پیشکسوتان یکی از وظایف اساسنامه ای فرهنگستان هنر است و از همین رو سلسله برنامه هایی تدوین شده است که از هنرمندان شاخص تجلیل شود و همچنین مروری بر آثار ایشان داشته باشیم. 
وی افزود: پس از تشکیل مجمع و گروههای تخصصی امکان برگزاری چنین برنامه هایی فراهم شد تا ارتباط اعضا و هنرمندان بستر چنین فعالیت هایی را فراهم کند. 
سرپرست فرهنگستان هنر افزود: جلال شباهنگ یکی از هنرمندان پیشرو در هنر ایران است و علاوه بر خلق آثار فاخر در کسوت استادی شاگردان فراوانی را تربیت کرده است که ادامه دهنده میراث هنری وی هستند. 
اسماعیلی افزود: جلال شباهنگی از نقاشان و پژوهشگران تاثیر گذار در هنر ایران است که در حوزه پژوهش و آموزش هنر کتاب های زیادی منتشر کرده است. 
جلال شباهنگی (متولد ۱۳۱۹ تهران) گرافیست، نقاش، مجسمه‌ساز و همچنین استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران است. 
شباهنگی فارغ ‌التحصیل دانشگاه ایالتی سن‌خوزه در ایالت کالیفرنیا آمریکا است و در حوزه آموزش نقش مهمی در هنر معاصر ایران ایفا کرده و چند کتاب‌ هم ترجمه و تالیف کرده است که می توان به کتاب موفق «خلاقیت در رنگ» اشاره کرد. 
مراسم نکوداشت این هنرمند عصر دوشنبه با حضور مصطفی گودرزی، عضو پیوسته و رییس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر؛ مهدی حسینی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر؛ آیدین آغداشلو، هنرمند نقاش، گرافیست و نویسنده؛ ابراهیم حقیقی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران؛ سید محمد فدوی، عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مسعود ناصری، دبیر هنری نمایشگاه مروری بر آثار استاد جلال شباهنگی و جمعی از هنرمندان در محل فرهنگستان هنر برگزار شد. 
در پایان مراسم از کتابی شامل نقاشی های کویر، گل و مرغ و تصاویر حجم های شباهنگی به همراه یادداشت هایی که بر روی آثار وی نوشته شده است رونمایی شد. 

Visits: 38

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا