فراخوان حجم و مجسمهنقد هنر

مجسمه های شهری استانداردهای بصری ندارند

مجسمه های شهری استانداردهای بصری ندارند لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=4917 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
مجسمه های شهری استانداردهای بصری ندارند | رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز با انتقاد از مجسمه های شهری گفت: بسیاری از مجسمه ها بدون مطالعه های شهری از درون فستیوال ها به فضای شهر راه پیدا کرده است در حالی که برای فضاهای موقت خلق شدند و از همین رو استانداردهای بصری را برای حضور در شهر ندارند.

مجسمه های شهری استانداردهای بصری ندارند | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایرنا، عباس مجیدی، رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز در نشست خبری این انجمن گفت: حدود ۷۰ درصد مجسمه های شهری، فستیوالی هستند و انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز به واسطه قدرتی که در اساسنامه خود دارد مرجع مجسمه سازی در کشور است و این آمادگی را دارد که در حوزه مباحث تخصصی همچون ضرورت وجود مجسمه های شهری و مجسمه های نمایشگاهی و حتی قیمت گذاری آثار مشاوره دهد. 
وی افزود: برای مثال مجسمه آتش نشان که در اتوبان تهران- کرج نصب شده است در دوره ای بنا به شرایطی ساخته شد و تاثیر خود را گذاشت ولی برای حضور ثابت مناسب نیست و متاسفانه نقدهای ما تنها به تغییر رنگ آن منتهی شد. 
رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز با اشاره به ۵ ماه حضور خود بر صندلی ریاست هیات مدیره انجمن گفت: تلاش کردیم با تاکید بر مباحث پژوهشی در ادامه سیاست هیات مدیره قبلی و چشم‌اندازی که در دوره قبل ترسیم شده است حرکت کنیم و تا به امروز بیش از ۳۴ جلسه برگزار کردیم و به موضوعات ساختاری پرداختیم. 
وی از تمرکز انجمن بر روی بینال خبر داد و گفت: برای هشتمین بینال مجسمه‌سازی قصد داریم به وضعیت مشخصی برسیم تا بضاعت و توانمندی افراد را در این حوزه رصد کنیم. با این نگرش امیدواریم بتوانیم به کمک شورای سیاستگذاری انجمن، هشتمین بینال مجسمه‌سازی را به صورت مطلوب برگزار کنیم. این رویداد با محوریت معاصریت، بر اساس فرمت های معمول نیست و حاصل پژوهش های گسترده ای است. 
وی افزود: ما به دنبال برگزاری رویدادی هستیم که بیانگر پتانسیل موجود در مجسمه سازی کشور باشد و مولفه های معاصریت در آثار نمود داشته باشد و از همه مهمتر برای ما بحث بینال است و قصد داریم کتاب بینال را سال آینده با حمایت دست‌اندرکاران این بخش به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کنیم. 
مجیدی در پاسخ به نبود روز مجسمه سازی در تقویم رسمی کشور گفت: اعضای انجمن سالروز تولد ابوالحسن صدیقی و همچنین روز افتتاح انجمن را به عنوان پیشنهادهایی برای نام گذاری روز مجسمه سازی در کشور ارائه کردند که مورد اجماع اعضا قرار نگرفت. 

** «روشنای بزرگان» به سراغ ابراهیم معمارزاده رفت 
هومن سلیمی عضو هیات مدیره و خزانه‌دار انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز با تشریح برنامه «روشنای بزرگان» که برای پیشکسوتان عرصه مجسمه سازی برگزار می شود گفت: در دوره های گذشته برنامه های متنوعی در قالب نمایشگاه و فیلم کوتاه از روند زندگی «حسین قره گوزلو» و «انسیه لواسانی» برگزار کردیم که در سومین دوره این رویداد به سراغ ابراهیم معمارزاده رفتیم که نمایشگاه برای سال بعد برگزار خواهد شد. 
سلیمی با اشاره به ضرورت شناخت پیشکسوتان برای نسل جوان گفت: این یک اتفاق خوب برای نسل جوان است که درباره این افراد بیشتر بدانند و معمولا پیشکسوتانی را برای این نمایشگاه انتخاب می‌کردیم که سن بالا داشتند یا مدتی از آن‌ها خبری نداشتیم. 
سلیمی با تشریح برنامه های نمایشگاهی انجمن گفت: نمایشگاه سالانه مجسمه‌های کوچک که ۱۰ دوره آن برگزار شده است درسال آینده با تغییراتی روبرو خواهد بود و با اضافه کردن بخش فروش برای کمک به اقتصاد هنرمند، قصد داریم به شکل متفاوت برگزار شود. 
وی افزود: سومین نمایشگاه دانشجویی که توسط هادی عرب نرمی، رضا قره باغی و بیژن غنچه پور داوری شده است به دبیری غنچه‌پور عصر جمعه، ۱۲ بهمن ماه افتتاح می‌شود و تا ۲۷ بهمن ادامه خواهد داشت. 
معمارزاده ۸۶ ساله فارق‌التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فوق لیسانس مجسمه سازی از دانشگاه بروکسل بلژیک است که مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است. 

**درختان خشک دستمایه اثر هنری 
معصومه میرحسینی عضو هیات مدیره انجمن نیز درباره رویداد «درختستان»گفت: رویداد «درختستان» امسال با کمی تغییر برگزار خواهد شد. این رویداد با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در خیابان ولیعصر(عج) با محوریت درختان خشک شده و بریده این خیابان برگزار می‌شود که جزییات آن اعلام خواهد شد. 
وی افزود: فراخوان این رویداد از طرف انجمن اعلام می‌شود اما پیشنهاد دادیم آثار این رویداد پلاک‌گذاری شوند تا به عنوان یک موزه محیطی کاربرد داشته باشد. 

** استقلال انجمن هنرمندان مجسمه ساز ضرورت است 
صفا سبطی، دبیر هیأت مدیره انجمن، با اشاره به ضروت استقلال انجمن هنرمندان مجسمه ساز گفت: در کشور رویدادهای متعددی درحال انجام است و وظیفه انجمن حفظ استقلال خود و هنرمندانش است و جایی که احساس کنیم منافع جریان مجسمه سازی با مشکل روبرو خواهد شد مشارکت نخواهیم کرد. 
وی با اشاره به ضرورت پژوهش در آثار گفت: پیشنهاد پژوهش محوری برای هنرمندان همواره دغدغه انجمن بوده است درحالی که در رویدادهای «تم» محور، معمولا هنرمندان با نگاه سطحی به بازنمایی محدود می شوند و درحالی که هدف ما ترغیب هنرمندان به پژوهش است و کارمایه می تواند از درون خود هنرمند شکل بگیرد. 
نشست خبری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز صبح روز یکشنبه با حضورعباس مجیدی،رئیس هیأت مدیره؛ محمد مهدی صنعتی ،نایب رئیس هیأت مدیره؛ صفا سبطی، دبیر هیأت مدیره؛ هومن سلیمی، عضو هیأت مدیره و خزانه‌دار و معصومه میرحسینی عضو هیأت مدیره در محل این انجمن برگزار شد. 

Visits: 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا