اخبار هنرهای تجسمیفراخوان خوشنویسینقد هنر

همه تفاوت‌های جشنواره تجسمی فجر ۹۷

همه تفاوت‌های جشنواره تجسمی فجر 97 لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=4924 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
همه تفاوت‌های جشنواره تجسمی فجر ۹۷ | امیراحمد فلسفی، دبیر بخش خوشنویسی یازدهمین جشنواره تجسمی فجر از آخرین تغییراتی که در این جشنواره اعمال شده، گفت.

همه تفاوت‌های جشنواره تجسمی فجر ۹۷ | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایرناپلاس(
هنگامه ملکی) : شاید اعمال تغییرات اساسی، یکی از ویژگی جشنواره‌های فجر امسال در رشته‌های مختلف مثل تجسمی و موسیقی است. یازدهمین جشنواره تجسمی فجر که از پنج بهمن تا پانزدهم اسفند برگزار می‌شود، امسال با تغییراتی چون تفکیک بخش‌های مختلف و قرار گرفتن هر دبیر برای هر رشته و رشد آثار رسیده به این فستیوال همراه بوده است. با امیراحمد فلسفی دبیر بخش خوشنویسی درباره این تغییرات به گفت‌وگو پرداختیم. 

**هر هنری جایزه، اکیپ داوری و دبیر مخصوص خود را دارد 

امیراحمد فلسفی دبیر رشته خوشنویسیِ یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، درباره تفاوت چگونگی عملکرد و سیاستگذاری جشنواره امسال نسبت به سال گذشته، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: عملکرد گروه جدیدی که امسال این جشنواره را برگزار می‌کنند نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت است. از جمله اینکه گالری‌ها فعال‌تر شده و به‌صورت مجزا هم فعالیت می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، گالری‌ها نمایشگاه‌های خود را در قالب جشنواره فجر که خارج از بخش مسابقه هستند، دارند که البته برای فروش است. مسابقه هم برای همه رشته‌های تجسمی برگزار می‌شود. در یکی دو دوره گذشته همه رشته‌ها را با یکدیگر داوری می‌کردند، اما در این دوره، هر رشته جداگانه داوری می‌شود و هر هنری جایزه، اکیپ داوری و دبیر مخصوص خود را دارد. از لحاظ کیفی هم در خوشنویسی که من اطلاع دارم، تعداد و کیفیت آثار نسبت به گذشته خیلی بالاتر بوده است. 

**ارزیابی و داوری رشته‌ها 

استاد رشته خوشنویسی در پاسخ به این پرسش که تفکیک رشته‌های تجسمی چه تأثیری می‌تواند بر روند برگزاری جشنواره و پیشرفت آن بگذارد، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هنرهای مدرن تعدادشان بیشتر است و ممکن است توجه بیشتری را به خود جلب کنند، این اتفاق برای رشته‌های سنتی و کلاسیک مثل خوشنویسی، تذهیب، گل مرغ و نگارگری تأثیرات متفاوتی نسبت به گذشته داشته است. چون هنرهای ملی و تجسمی را کنار یکدیگر و یکجا داوری می‌کردند که برای هنرهای کلاسیک دشواری ایجاد می‌کرد و در واقع حق مطلب ادا نمی‌شد. اما امسال که رشته‌ها تفکیک شده‌اند، هر رشته بهتر می‌تواند ارزیابی شود و مورد قضاوت و داوری قرار گیرد. 

**جشنواره فجر یک فستیوال معتبر است 

فلسفی با اعلام اینکه جشنواره فجر یک فستیوال معتبر است، بیان کرد: جشنواره فجر می‌تواند سهم خود را در تأثیرگذاری داشته باشد، چون یک فستیوال معتبر است. هر چقدر امکان بیشتری به این جشنواره و دست‌اندرکارانش داده شود می‌تواند اعتبار بیشتری کسب کند. با توجه به اینکه این هنرها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و مثل بینال‌های تخصصی در هر رشته نیستند که فقط خود آن رشته دیده شود. این مسئله ایجاد رقابت می‌کند و یادگیری را به‌خصوص در جوان‌ها زیاد می‌کند و نسبت به سایر هنرهای تجسمی تجربه و دیدشان بیشتر و بازتر می‌شود. ما در خوشنویسی مشکل استقبال نداریم، زیرا این هنر در دل فرهنگ و هر خانواده ایرانی وجود دارد، اما بها دادن به آن، مسئله دیگری است که باید به‌خوبی به آن توجه شود و این هنر ملی بیشتر از گذشته و آن طوری که شایسته آن است رشد و نمو داشته باشد و به حیات فرهنگی خود ادامه دهد. 

**تغییرات ناگهانی و هرروزه، ماندگار نیستند 

دبیر خوشنویسی یازدهمین جشنواره تجسمی فجر درباره اینکه چه راهکارهایی باید اتخاذ شود که این هنر ملی دیده شود، عنوان کرد: تفاوت هنر با صنعت و مد این است که هنر یک‌دفعه خود را تغییر نمی‌دهد و نباید هم تغییر دهد، زیرا تغییرات ناگهانی و هرروزه، ماندگار نیستند. نباید از هنری به‌خصوص اینکه ریشه‌دار هم باشد انتظار داشته باشید که هر لحظه تغییر کند و مطابق خواسته‌های روز حرکت کند. اما در عین حال، همه هنرهای ما مسیر رشد خود را طی می‌کنند به‌خصوص هر کدام که ریشه فرهنگی بیشتری داشته باشند این تکامل بهتر و شاید پربارتر صورت گیرد. در خوشنویسی هم با توجه به اینکه هنر بسیار دشوار و دیریابی است، اما تغییراتی در آن دیده می‌شود که به‌هیچ‌وجه در تاریخ گذشته دیده نشده است که کار خاص و امروزی است. 

**سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت و توجه مسئولان؛ لازمه رشد و تغییر 

«بسیاری از آثاری که ایجاد شده می‌تواند ماندگار و در ادامه کار استادان بزرگ انجام گیرد. بنابراین در نگارگری و تذهیب هم همین‌طور است. در این زمینه‌ها هم رشد و تغییر ایجاد شده که بیانگر این است که در فرهنگ مردم، توجه به این رشته‌ها علی‌رغم دشواری و کم سر و صدا بودنشان وجود دارد که سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت و توجه مسئولان را می‌خواهد. 

Visits: 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا