فراخوان طراحی پوسترفراخوان گرافیکنقد هنر

ایده‌های تقلیدی نتیجه وابستگی بیش از حد به نرم افزار

ایده‌های تقلیدی نتیجه وابستگی بیش از حد به نرم افزار لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=5155 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
ایده‌های تقلیدی نتیجه وابستگی بیش از حد به نرم افزار | داور بخش پوستر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرجوان به آسیب شناسی وضعیت پوستر در ایران پرداخت.

ایده‌های تقلیدی نتیجه وابستگی بیش از حد به نرم افزار | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از هنرمقاومت مهدی حاجی‌محمدی؛ داور بخش پوستر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنرجوان» گفت: اگرچه فضای دیجیتال به افزایش سرعت در طراحی کمک کرده است اما وابستگی بیش از حد طراحان به نرم افزارهای طراحی موجب خلق ایده‌های سطحی و تقلیدی می‌شود.
وی درباره رویکرد اصلی هفتمین جشنواره تجسمی هنرجوان گفت: بخش عمده‌ای از توجه این جشنواره معطوف به آثار هنرمندان جوان است و شاید لازم باشد جهت ایجاد فضای انگیزشی بیشتر برای جوانان، توجه بیشتری از سوی نهادها و سازمان‌های ذیربط صورت پذیرد. 
حاجی‌محمدی درباره وضعیت پوستر در ایران، تغییرات آن طی سال‌های اخیر و مقایسه آن با شرایط مشابه در عرصه بین المللی گفت: پوستر، پس از انقلاب تاکنون حرکات و جهش‌های خوبی را تجربه کرده است؛ هرچند در مقاطعی به تقلید روی آورده است. همچنین در مضامین و گرایش‌های دینی و مذهبی، شاهد آن بوده‌ایم که هنر از جمله گرافیک و طراحی همواره از مسائل سیاسی و اقتصادی کشور تاثیر پذیرفته است؛ این شرایط قطعا در کاهش نسبی کیفیت آثار بی‌تاثیر نبوده است. 
داور بخش پوستر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرجوان ادامه داد: پوستر از حیث تکنیک در ایران ارتقا یافته است؛ به ویژه در مقایسه با کشورهای همسایه این برتری کاملا مشهود است اما لازم است همچنان برای رشد سواد بصری در جامعه تلاش کرد؛ چراکه هنرمندان نمی‌توانند از جامعه فاصله بگیرند و هرچه فاصله آثارشان از سطح سواد بصری جامعه بیشتر شود، آثارشان کمتر درک خواهد شد. 
این هنرمند درباره ورود فناوری‌های دیجیتال به عرصه پوستر و مزایا و معایب آن گفت: متاسفانه به دلیل وابستگی به فضای دیجیتال و ایده گرفتن از فضاهای مجازی، گویی نسل‌ امروز اعتماد به نفس خود را از دست داده است؛ تا حدی که حتی ایده‌هایشان را نیز از فضای مجازی می‌گیرند. این یکی از مشکلاتی است که برخی هنرمندان نسل امروز به آن دچارند اما من همیشه به دانشجویانم توصیه می‌کنم ایده‌ها و طرح‌های بکر را جستجو کنند و تا جایی که ممکن است به سراغ استفاده از نرم افزار در طراحی نروند. 
وی افزود: اکنون وابستگی طراحان به سیستم‌های کامپیوتری و نرم افزارهای طراحی به قدری زیاد است که گاه برخی جوانان روشهای ساده اتود زدن را نیز بلد نیستند. به نظرم هر چقدر اتکا به نرم افزارهای طراحی بیشتر شود، خلاقیت در گرافیک کمتر می‌شود. اینکه در طراحی به رایانه نگاهی بیش از یک ابزار داشته باشیم، اشتباه است؛ چراکه این ابزار صرفا سرعت اجرای طرح را افزایش می‌دهد و کارکردی بیش از این ندارد.
داور بخش پوستر جشنواره هنرجوان با اشاره به راهکارهایی برای ارتقای کیفیت آثار پوستر در جشنواره‌ها و رویدادهای هنری گفت: در حال حاضر پذیرش دانشجو در رشته‌های گرافیک و پوستر در دانشگاه‌ها بسیار زیاد است و گویا کسر قابل توجهی از دانشجویان علاقه‌ای به رشته خود ندارند. به نظرم برگزاری ورکشاپ و دوره‌های آموزشی در کنار حمایت سازمان‌ها و دانشگاه‌ها برای برگزاری مستمر دوره‌های آموزشی، می‌تواند به افزایش کیفیت کارها کمک کند. در این صورت شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی با کیفیت‌تر خواهیم بود.
گفتنی است هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان، روز سه شنبه ۳۰ بهمن با معرفی برگزیدگان در آیین اختتامیه و برگزاری نمایشگاهی از آثار راه یافته به بخش نمایشگاه، به کار خود پایان می‌دهد. این رویداد هنری به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار می‌شود.

Visits: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا