فراخوانفراخوان حجم و مجسمه

هنرمندان در دو سالانه مجسمه شهری مشهد براساس فضای تعریف شده کار می‌کنند

هنرمندان در دو سالانه مجسمه شهری مشهد براساس فضای تعریف شده کار می‌کنند | سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد توسط اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برگزار می‌شود.

هنرمندان در دو سالانه مجسمه شهری مشهد براساس فضای تعریف شده کار می‌کنند | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایسنا، عباس مجیدی رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه سازان ایران در نشست هم اندیشی درباره فراخوان و برگزاری سومین دوسالانه مجسمه شهری مشهد گفت: این نخستین همکاری انجمن در برگزاری چنین رویدادی است. بی شک انجام حرفه‌ای رویدادهای هنری با تکیه بر تجارب تخصصی انجمن، حرکتی نوید بخش برای نهادهای شهری و هم برای هنرمندان مجسمه ساز به شمار می‌رود. از این رو امیدوارم این همکاری دستاوردهای بسیاری برای شهر مشهد و همینطور هنرمندان داشته باشد.

دبیر سومین بینال مجسمه سازی شهری مشهد ادامه داد: از پاییز ۱۳۹۷ رایزنی‌های اولیه در ارتباط با برگزاری این رویداد و همکاری انجمن صورت گرفته و به دنبال سیاست گذاری‌های انجام شده در بهمن ماه سال گذشته، متن فراخوان اطلاع رسانی شده است. سپس براساس رزومه هنرمندان، بررسی اولیه توسط تیم داوران صورت گرفته و اکنون هنرمندان راه یافته در حال طراحی برای فضاهای تعریف شده هستند.

مجیدی ادامه داد: در مرحلۀ دوم داوری، ضمن انتخاب نهایی آثار، نمایشگاهی از آثار در شهر مشهد برگزار و از آثار منتخب تقدیر خواهد شد. ارائه جوایز مطابق آنچه در متن فراخوان اعلام شده خواهد بود و آثاری نیز برای اجرا در سطح شهر انتخاب خواهند شد.

او درباره معیارهای خلق مجسمه شهری گفت: وقتی از شهر و مجسمۀ شهری صحبت می‌شود، همه معیارهایی که به آن شکل می‌دهند مد نظر است؛ روابط فرمی و مفاهیم زیبایی شناسی، رفتار متناسب با فضای تعریف شده در شهر، دیالوگ بین مجسمه و عناصر دیگر شهری و ارتباط مجسمه با مخاطب مسائلی هستند که در داوری آثار دنبال می‌شوند و از هنرمندان انتظار می‌رود که در این مسیر گام بردارند. برای همین هم در ترکیب داوری، در کنار هنرمندان و مجسمه سازان، از حضور اساتید آشنا با فضا و منظر شهری نیز استفاده شده است.

به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران, کوروش گلناری، اصغر کفشچیان مقدم، کامبیز صبری، سید امین منصوری و روح الله شمسی زاده داوری آثار این بینال را داوری خواهند کرد.

او در بخش پایانی سخنانش گفت: شهر مشهد آغازگر برگزاری رویداد هنری از منظر مشارکت حرفه‌ای هنری و تعاملی اثر بخش بین یک نهاد شهری و انجمن است. انجمن برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد، تلاش می‌کند و با ایفای نقش تسهیل‌گر و هدایتگری در راستای رویدادی حرفه‌ای، برای دستیابی به آثاری ماندگار و از هرسو شایسته و مصمم است آثاری درخور شأن شهروندان، هنرمندان و جامعۀ هنری از این رویداد به جا گذارد.

روح الله شمسی زاده داور بینال مجسمه سازی شهری مشهد در ابتدای سخنانش گفت: شهر پیچیده، زنده و پویا است. مثل ارکستری است که بر اساس روابط اجزا و عناصر تشکیل دهنده‌اش به یک نظام و هماهنگی می‌رسد.

او افزود: مجسمه در بستر شهر در ارتباط با عناصر ثابت شهری همچون معماری و عناصر پویا همچون مخاطب قرار دارد و عوامل محیطی مثل شرایط اقلیمی را نیز می‌توان به آن اضافه کرد. در کنار این موارد پارامترهای اجتماعی عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی در هویت بخشی به مجسمه شهری سهم دارند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: مشهد به عنوان کلانشهری فرهنگی دارای شرایط و ویژگی‌های منحصر به فردی است و می‌تواند بستر شکل گیری رویدادهای ویژه نیز باشد. در سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد سعی بر آن است تا بر اساس داده‌های واقعی شهر و محیط با تعیین مکان‌های مشخص، امکان توجه هنرمندان به بستر و زمینه فراهم شود.

داور بینال مجسمه سازی مشهد ادامه داد: اطلاعات و مختصات مکانی در اختیار هنرمندان قرار گرفته شده است و هنرمند با بررسی شرایط و امکان‌های موجود در محیط پیشنهادی، مجسمه و طرح خود را ارائه خواهد کرد.

Visits: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا