اخبار هنرهای تجسمیفراخوان موسیقی

شیوه مداحی سلیم موذن زاده اردبیلی ثبت ملی شد

شیوه مداحی سلیم موذن زاده اردبیلی ثبت ملی شد لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=6826 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆
شیوه مداحی سلیم موذن زاده اردبیلی ثبت ملی شد | شیوه مداحی، نوحه‌خوانی، مولودی‌خوانی و مناجات‌خوانی مرحوم استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی به ثبت ملی رسید.

شیوه مداحی سلیم موذن زاده اردبیلی ثبت ملی شد | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایسنا، آیین رونمایی از ثبت ملی میراث ناملموس شیوه مداحی استاد سلیم موذن‌زاده همزمان با همایش ملی شورای ثبت میراث ناملموس کشور ظهر امروز در سالن همایش کتابخانه بیضا اردبیلی برگزار شد.   

در این مراسم مدیرکل دفتر ثبت آثار و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور، ثبت ملی و جهانی آثار را با هدف احیا، صیانت و معرفی گسترده آن‌ها دانست و تصریح کرد: ثبت ملی موجب همدلی و حفاظت از آثار و ثبت جهانی نیز موجب توسعه تعاملات کشور می‌شود.  

مصطفی پورعلی با تاکید به اینکه در ثبت آثار فرصت‌های قانونی و مطلوبی جهت صیانت از آثار ملموس و ناملموس فراهم می‌شود، افزود: در بخش آثار ناملموس، ثبت اثر می‌تواند به ترویج و معرفی غنای فرهنگی یک منطقه منجر شده و همدلی در حفاظت از اثر فرهنگی را فراهم سازد.

وی با بیان اینکه شیوه مداحی استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی کم‌نظیر و بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی این استان به شمار می‌رود، گفت: نقش معنوی و مذهبی استان اردبیل همچنان که از نامش سرزمین مقدس پیداست بی‌بدیل و غیر قابل انکار است.   

مدیرکل دفتر ثبت آثار و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: سلیم موذن‌زاده از مداحان به نام کشور بوده و اصول مداحی از عصر صفوی تا دوره معاصر را حفظ کرده است که ثبت شیوه مداحی وی ادای دینی به صدای آسمانی و تعلیمات و خدمات وی دارد.   

در ادامه معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل نیز در این مراسم به وجود آثار متنوع در این استان اشاره کرد و گفت: نزدیک به هزار اثر در استان اردبیل به ثبت ملی رسیده است.   

بهروز ندایی ثبت آثار ناملموس همچون مداحی سلیم موذن‌زاده اردبیلی را یکی از اقدامات شاخص در تثبیت و معرفی هرچه بیشتر این گنجینه معنوی دانست و به ضرورت مطالعه و ثبت ملی نوای «زینب، زینب» وی نیز تاکید کرد.  

همچنین پیشکسوت میراث فرهنگی کشور در این مراسم میراث معنوی را جان مایه میراث‌های ملموس دانست و گفت: اندازه و وسعت یک میراث ناملموس در ثبت آن اهمیت چندانی ندارد بلکه در مقابل اثرگذاری تعیین کننده است. 

محمد میرشکرایی با اشاره به جشن نوروز افزود: به عنوان مثال اثری مانند نوروز که از چین تا مدیترانه گسترده است، اثربخشی بالایی دارد و چنین آثاری زمینه‌ساز وحدت بخشی و هویت بخشی یک منطقه هستند.  

در ادامه نادر فلاحی به اهمیت آثار ناملموس اشاره کرد و گفت: آثار ناملموس شامل آداب و رسوم، باورها، موسیقی، اعتقادات، صنایع دستی و سنت‌ها حیات معنوی جامعه را تشکیل می‌دهند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: اردبیل به دلیل واقع شدن در مسیر جاده قفقاز محل برخورد تمدن‌ها و فرهنگ‌ها است و آثار ناملموس متنوعی در این استان در طول تاریخ شکل گرفته است.

فلاحی با بیان اینکه یکی از این گنجینه ها مداحی و شیوه منحصر به فرد استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی است، اظهار کرد: سلیم موذن‌زاده از گنجینه های معنوی استان است که به دلیل تسلط بر دستگاه های موسیقی به عنوان چهره شاخص در سطح ملی و بین المللی شناخته شده است.
طراح لوگوتایپ سلطان‌الذاکرین : فرهاد عباسپور نمین ـ آژانس تبلیغاتی اثرهنری

Visits: 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا