اخبار هنرهای تجسمیفراخوان کارتونفراخوان کاریکاتورمعرفی هنرمند

گیلرمو موردیلو خالق سفید‌های دماغ گنده

گیلرمو موردیلو خالق سفید‌های دماغ گنده لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=7008 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام : @AsarArtAtelier 👆
گیلرمو موردیلو خالق سفید‌های دماغ گنده | گیلرمو موردیلو یکی از کاریکاتوریست‌های معروف آرژانتینی است که تاکنون برنده چندین جایزه شده‌است.

گیلرمو موردیلو خالق سفید‌های دماغ گنده | به گزارش آتلیه اثرهنری گیلرمو موردیلو در آگوست سال ۱۹۳۲ (زاده چهارم اوت ۱۹۳۲ – درگذشته۳۰ ژوئن ۲۰۱۹) میلادی در بوینس آیرس، پایتخت کشور‌ آرژانتین دیده به جهان گشود. موردیلو علاقه به طراحی را به‌ منزله نوعی بـیماری می دانست که تمام‌ وجودش را فرا‌ گرفته و دیگر نسبت به معالجه آن‌ امیدی نداشت.

وی عرصه فعالیت‌های هنری خود را تنها به کار در مجلات و چاپ کتاب خلاصه نکرد، بلکه آثار وی به شکل تقویم، کارت پستال‌های فکاهی، عروسک و اسباب بازی برای کودکان، نقاشی و پویانمایی نیز در سراسر دنیا عرضه شده‌است. از مهم‌ترین جوایز وی می‌توان به مدال نقره تولنتینو (ایتالیا ۱۹۶۷)، جایزه اول بولونیا (ایتالیا ۱۹۷۰)، مدال نقره ساریو (بوسنی ۱۹۷۲)، جایزه اول ققنوس آرژانتین و جایزه اول ناکوموری (توکیو ۱۹۷۷) برای آلبوم (کابوی دیوانه) اشاره کرد.

او می گوید: “وقتی بچه بودم،همه اوقـاتم را بـعد از مـدرسه‌ صرف بازی فوتبال در‌ خیابان‌ یا طراحی‌ می‌کردم بعدها که متوجه شدم تا چه حد به‌ طراحی عـلاقمندم، رفته‌رفته در‌ مـن‌ حـالت‌ بیماری‌ نسبت به این کار پیدا شد و طراحی‌ درست مانند سرطانی به‌تدریج همه اعضای‌ وجودم را دربر‌ گرفت.

موردیلو با شیوه ی طنزپردازی منحصر به فرد خود و آثاری که برای مخاطبین با هر سنی قابل درک و شیرین است در مورد طنز و فکاهی می گوید: “نگرش طنزآمیز به یـک تـحول تـدریجی نیاز دارد. در این‌باره ابتدا باید پرسید آیا طنز آموختنی است؟ هم می‌توان گفت‌ بله‌ و هم نه، یعنی غـیراز ایـنکه باید این مسئله جزء سرشت‌ هر فرد باشد، در‌ اثر‌ تجربه و موفقیت در امور و یافتن احـساسات‌ لازم هـم‌ می‌توان آن را آموخت‌ و کامل کرد.

وی شوخی‌ را به منزله یک زبـان می دانست و ترسیم اشکال‌ را نوعی‌ نگارش‌ بـه ایـن زبان. نگارشی بی‌کلمات!

شاخصه آثار این هنرمند که جوایز متعددی را از آن خود کرده‌ است، شخصیت‌های سفیدرنگ با بینی‌های بزرگ بود.

وی به طراحی موقعیت‌های خنده‌دار در مکان‌های ورزشی علاقه داشت. «موردیلو» تصویرگری را از سال ۱۹۵۰ برای کتاب‌ کودکان آغاز کرد و بعدها تمرکز خود را بر کارتون‌ گذاشت.

مجموعه کارتون‌های «کشتی دزددریایی»‌ در اوایل دهه ۷۰ موفقیت‌ چشمگیری در عرصه فروش کتاب رقم زد.

این هنرمند در دهه هفتاد به عنوان یکی از مشهورترین و پرکارترین هنرمندان سراسر جهان شناخته می‌شد. کم کم تصاویری از بناهای مهم کشورهای مختلف سراسر جهان نیز از آثار او سر درآورد. «‌موردیلو» تا سن ۸۶ سالگی هر روز به طراحی می‌پرداخت.

Visits: 54

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا