اخبار هنرهای تجسمیاطلاع‌رسانیفراخوان انیمیشنفراخوان عکاسی

انیمیشن، عکاسی و موسیقی داغدار شدند

انیمیشن، عکاسی و موسیقی داغدار شدند لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=8709 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆

انیمیشن، عکاسی و موسیقی داغدار شدند

انیمیشن، عکاسی و موسیقی داغدار شدند | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایسنا، صفرعلی اصغرزاده، ولی‌‌الله رهبر و حسین دهلوی که به ترتیب از نامداران رشته انیمیشن، عکاسی و موسیقی بودند دار فانی را وداع گفتند.

صفرعلی اصغر‌زاده :

سینمای انیمیشن ایران با از دست‌دادن صفرعلی اصغرزاده، یکی از ارزشمندترین چهره‌های پیشکسوت خود را از دست داد، کارگردانی که فیلم‌های او با قالب‌های گچی در خاطره سینمای پویانمایی کشور ماندگار شد.

 روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش در ادامه آورده است:« اصغرزاده از جمله کارگردان‌هایی بود که علاوه بر ساخت فیلم‌های خمیری و سفالی عروسکی و دو بعدی مانند «کوزه‌گر»، «بچه‌ها با هم»، «همنشین»، «بهار دوستی»، «چکاوک و چمنزار» و «کلاغه کجاست روی درخت» سروده افسانه شعبان‌نژاد، داستان‌های تاریخی مذهبی را نیز با قالب‌ها و تکنیک‌های مختلف و با یک سبک روایی ویژه برای کودکان و نوجوانان روایت کرد که از جمله آن‌ها باید به فیلم‌های کشتی نوح واصحاب فیل از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فیلم بلند انیمیشن ابراهیم خلیل(ع) و یونس در شکم ماهی از دیگر آثار این هنرمند شاخص سینمای انیمیشن اشاره کرد.

او متولد ۱۸ اسفند ۱۳۱۹ در کاشان و دارای گواهی درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معادل دکتری) بود.

اصغرزاده دارای مدارک و گواهی‌های تخصصی برخی از مدارس و انجمن‌های تخصصی هنری در رشته‌های نقاشی و سفالگری و مدرک سطح «خوش» انجمن خوشنویسان ایران نیز بود و از سال ۱۳۵۹ به عنوان طراح و شخصیت‌پرداز فیلم‌های پویانمایی در کانون مشغول به‌کار شد.

این هنرمند که عصر روز ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در تهران دار فانی را وداع گفت همچنین در حوزه تصویرگری کتاب نیز آثاری را برجای گذاشته است که از جمله آن باید به مجموعه کتاب‌های «گام‌های نخستین» برای آموزش مهارت‌های اولیه زندگی به خردسالان و کتاب «آخرین پرنده آخرین سنگ:» با استفاده از لوح‌های گچی فیلم  اصحاب فیلم در کانون اشاره کرد.

این کارگردان پیشکسوت در سال ۱۳۶۰ به‌عنوان دستیار کارگردان در فیلم «چشم تنگ دنیادار» نورالدین زرین‌کلک و در سال ۱۳۶۱ به‌عنوان طراح و شخصیت‌ساز و سازنده زمینه فیلم «بازگشت» کار زنده‌یاد وجیه‌الله فردمقدم، طراحی و پویانمایی فیلم «گنج» احمد عربانی و طراحی شخصیت‌های سه‌بعدی و ساخت دکور فیلم «قصه‌های بازار» عبدالله علیمراد با کانون همکاری کرد.

کوزه‌گر نخستین فیلم انیمیشن اصغرزاده در مقام کارگردانی در سال ۱۳۶۸ ساخته شد و از جمله آثاری بود که در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی مانند جشنواره برلین آلمان شیکاگو آمریکا، فرایبورگ فرانسه و حیدرآباد هند شرکت داشت این فیلم جایزه کتاب زرین بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی و تربیتی رشد در سال ۱۳۷۴ را به‌دست آورد.

«همنشین» از جشنواره فیلم دمشق و همین اثر و فیلم‌هایی مانند «چکاوک و چمنزار»، «بچه‌ها با هم» و «اصحاب فیل» جوایز متعددی را از جشنواره‌های فیلم رشد، پویانمایی تهران، کودکان و نوجوانان اصفهان، فیلم کوتاه همدان و فیلم روستا دریافت کرد.

اصغرزاده سابقه‌تدریس در دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی به  عنوان استاد طراحی و در دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی قزوین و دانشکده صدا و سیما به عنوان استاد مدعو را در کارنامه درخشان هنری خود ثبت کرده است.

برخی از تابلوهای گچی فیلم «اصحاب فیل» در موزه کودک کانون در تهران به صورت دایمی در معرض دید بازدیدکنندگان است.

«صفرعلی ‌اصغرزاده» روز ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۷۹ سالگی و بر اثر بیماری قلبی در تهران درگذشت و پیکر او صبح روز ۲۴ مهر در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا تهران به خاک سپرده می‌شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درگذشت این هنرمند ارجمند عرصه پویانمایی و همکار پیشکسوت کانون را به بازماندگان و جامعه هنری به ویژه هنر انیمیشن ایران تسلیت می‌گوید.

ولی‌الله رهبر (عکاس) :

بابک برزویه، عکاس در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید این خبر اظهار کرد که مراسم تشییع پیکر این هنرمند عکاس صبح امروز (سه‌شنبه ۲۳ مهر ماه) در بهشت زهرا برگزار شد. 

به گفته برزویه زنده‌یاد رهبر حدود سه روز پیش درگذشت. این درحالی است که از روز گذشته خبر فوت این هنرمند عکاس زمزمه می‌شده است. 

گفته می‌شود که زنده‌یاد رهبر در سال‌های اخیر عکاسی نمی‌کرده است.

انجمن صنفی عکاسان سینما نیز در پی درگذشت ولی‌الله رهبر پیامی منتشر کرده و نوشته که در متن آن آمده است:«ولی الله رهبر،همراه و همقدم دیرینه انجمن عکاسان سینمای ایران از میان ما رفت. یاد و نام او و تصاویر یگانه او از لحظات ناب سینمای ایران در خاطر اهالی و دوست داران هنر باقی خواهد ماند.غفران و رحمت الهی برای آن عزیز از دست رفته و صبر برای بازماندگان آن مرحوم از پروردگار متعال خواهانیم.»

مراسم ختم زنده‌یاد ولی‌الله رهبر، جمعه ـ ۲۶ مهر ماه ـ از ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ در مسجد الرضا(ع) واقع در میدان نیلوفر برگزار خواهد شد.

ولی‌الله رهبر، عکاس‌ پیشکسوت سینما حدود سه روز پیش درگذشت. مراسم تشییع پیکر این هنرمند عکاس صبح امروز (سه‌شنبه ۲۳ مهر ماه) در بهشت زهرا برگزار شد. 

حسین دهلوی :
انیمیشن، عکاسی و موسیقی داغدار شدند لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=8709 👇 سایت : AsarArt.ir/Atelier اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtAtelier تلگرام :  @AsarArtAtelier 👆

حسین دهلوی که صبح روز سه‌شنبه (۲۳ مهر ماه) دار فانی را در سن ۹۲ سالگی وداع گفت، از هنرمندان پیشکسوت عرصه موسیقی بود که سال‌های اخیر را با بیماری فراموشی سپری کرد.

سوسن اصلانی ـ نوازنده سنتور، آهنگساز و همسر حسین دهلوی ـ در گفت‌وگویی که سال ۹۶ با ایسنا داشت، یکی از دلایل اصلی بیمارسی آلزایمر همسرش را افسردگی عنوان کرده و گفته بود: «زمانی هم که حال دهلوی بهتر بود از او آنچنان که باید، بهره نبردند. دهلوی به دلیل افسردگی آلزایمر گرفت. او قرار بود رهبری ارکستر ملی را بر عهده بگیرد، اما این قول‌ها در حد حرف بود و انجام نشد که برای او ضربه بدی بود. بعدها او دیگر به دلیل کسالتش نتوانست اثری بسازد.»

زنده‌یاد حسین دهلوی سال ۱۳۰۶ در تهران دیده به جهان گشود. او آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش، معزالدین دهلوی، که از شاگردان علی‌اکبر شهنازی بود، آغاز کرد و در ۹ سالگی با تشویق مادرش به ساز ویلن علاقه‌مند شد.

او دوره اول ویلن را نزد پدرش فراگرفت و سپس دوره دوم (ردیف راست کوک) را نزد ابوالحسن صبا گذراند و به هنرستان موسیقی رفت و سپس به فراگیری علمی موسیقی گرایش پیدا کرد و هارمونی، کنترپوان و اصول آهنگسازی را نزد حسین ناصحی فرا گرفت.

دهلوی در سال ۱۳۳۹ از هنرستان عالی موسیقی در رشته آهنگسازی فارغ‌التحصیل شد. او در دوره هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه‌اندازی و تعدادی از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد.

پس از درگذشت استاد صبا در سال ۱۳۳۶، رهبری این ارکستر که بعدا ارکستر صبا نامیده شد، به دهلوی واگذار شد و شاخه‌های ۲، ۳ و ۴ هم به آن افزوده شد. این ارکسترها از زمان گشایش تلویزیون ایران در سال ۱۳۳۷ به‌صورت هفتگی در تلویزیون به اجرای برنامه پرداختند.

حسین دهلوی در سال ۱۳۴۱ به ریاست هنرستان موسیقی ملی برگزیده شد و تا فروردین ۱۳۵۰ این سمت را عهده‌دار بود. او خود در دوره دوم هنرستان رشته‌های تئوری موسیقی ایران، تلفیق شعر و موسیقی، فرم موسیقی ایران، هارمونی و ارکستر را آموزش می‌داد. در این سال، وی برای سفر دو ساله مطالعاتی به آلمان و اتریش رفت.

نخستین اثر دهلوی در زمینه ارکستر موسیقی ملی، به نام سبک بال در سال ۱۳۳۲ و در دستگاه شور تصنیف شد. کنسرتینو برای سنتور و ارکستر، یکی از بخش‌های این آلبوم، نتیجه همکاری مشترک دهلوی با فرامرز پایور است. آثار بعدی دهلوی مانند گفت‌وگوی دل در شور (۱۳۳۶) و «فروغ عشق» در بیات اصفهان از تجربیات ارزشمند وی در تلفیق شعر و موسیقی ایرانی به‌شمار می‌روند.

یکی از مهم‌ترین آثار حسین دهلوی کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی» است که حاصل بیش از ۴۰ سال تجربه او در تلفیق موسیقی با شعر است و جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را به‌دست آورد.

آخرین کوشش او در زمینه کارهای جمعی موسیقی ملی، پایه‌گذاری ارکستر مضرابی است که با همکاری ۶۶ نفر از نوازندگان سازهای مضرابی ایرانی تشکیل شد و در سال ۱۳۷۲ روی صحنه رفت.

دهلوی که سال‌های پایانی عمر خود را با بیماری پشت سر گذشت، صبح روز سه‌شنبه (۲۳ مهر ماه) از دنیال رفت. سوسن اصلانی، همسر این هنرمند در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که اطلاعات دقیق مراسم تشییع زنده‌یاد دهلوی هنوز مشخص نشده است. 

Visits: 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا