اطلاع‌رسانیفراخوان طراحیفراخوان نقاشی

رونمایی کتاب نیما پتگر در موزه هنرهای معاصر تهران

کتاب هنرمند پیشکسوت و معاصر، زنده یاد نیما پتگر روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۷ ساعت ۱۷،۳۰ در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی میشود.

این مراسم با حضور هنرمندان، مسئولین و دوستداران نیما پتگر و با سخنرانی مجید ملانوروزی، آیدین آغداشلو و بهنام کامرانی، همراه با اجرای موسیقی و نمایش فیلم هومن حسنی در مورد زندگی و آثار نیما پتگر برگزار خواهد شد.

نیما پتگر اول اسفند ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد. این هنرمند یکی از اعضای خانواده هنرمند پتگر بود. عمویش جعفر پتگر نیز از نقاشان بنام همان دوران بود. پدر وی علی‌اصغر پتگر نیز نقاشی سرشناس بود. نیما پتگر ۵ فروردین ۱۳۹۴ در سن ۶۸ سالگی در تهران درگذشت.

اردیبهشت ماه سال ۹۵ نمایشگاهی با تمرکز بر مرور آثار و زندگی نیما پتگر، همراه با رونمایی از ماکت کتاب وی و نشست پژوهشی توسط زیباسازی شهرداری و مجله هنرهای تجسمی تندیس در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فرشته یمینی شریف همسر نیما پتگر در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین از پروژه ها و برنامه هایی که در راستای بزرگداشت مقام این شخصیت هنرمند معاصر کشورمان از روز درگذشتش تا کنون انجام شده بیان کرد:

حقیقا درگذشت نیما شوک غریبی برای همه ما بود، آن زمان در حالی که در تدارک مقدمات عمل جراحی او بودیم ناگهان این اتفاق افتاد و در اولین قدم مراسم تشیع جنازه ایشان بسیار خوب و در شأن جایگاه نیما در مقابل موزه هنرهای معاصر برگزار شد و درست همان موقع من تصمیم گرفتم در قدم بعدی برنامه ریزی برای برگزاری مراسم بزرگداشت نیما را انجام بدهم.

از همان زمان چندین برنامه را در نظر گرفتم و یک فایل درست کردم که باید در رابطه با نیما به عنوان یک نقاش پیشرو حتما انجام میشد از جمله، برگزاری مراسم بزرگداشت، طراحی و چاپ کتاب و راه اندازی سایت که تا کنون مراحل این پروژه پیش رفته است.

این هنرمند در رابطه با کتاب آثار نیما پتگر توضیح داد:

این کتاب توسط موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی و به همت آقای ملا نوروزی، آقای زارع ، آقای سیاهکار زاده ، آقای افضلی، آقای مهدی رحیمی به عنوان گرافیست، اقای احمدی به عنوان مترجم کتاب و خانم مینو عالمی در بخش ویرایش و انتخاب آثار و سایر همکاران چاپ شده است و روز دوشنبه در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی خواهد شد.

نیما، طراحی را نزد پدرش آموخت. پدر نیما، همچنین در کنار نقاشی روابطی نزدیک با اهالی ادب داشت و در خیابان منوچهری تهران کارگاهی افتتاح کرد که محل دیدار بسیاری از شاعران و نویسندگان، از جمله شهریار، نیما یوشیج، صادق هدایت و بزرگ علوی شد. رفت‌وآمد با چهره‌های برجسته ادبیات در زندگی نیما پتگر و برادرانش نیز تأثیرگذار بود. در نتیجه او از نقاشانی شد که رابطه‌ای نزدیک با اهل ادبیات داشتند. پس از فراگیری طراحی نزد پدر خویش از سال ۱۳۴۴ به کار تدریس در کلاس‌های آزاد هنری پرداخت. در سال ۱۳۴۷ برای تحصیلات آکادمیک به ایتالیا سفر کرد. در سال ۱۳۴۸ وارد فرهنگستان هنرهای زیبای رم در رشته مجسمه‌سازی شد و زیر نظر استادش امیلیو گرکو به آموختن هنر مجسمه‌سازی و فن طراحی با مرکب پرداخت. وی در سال ۱۳۵۲ از فرهنگستان هنرهای زیبای رم فارغ‌التحصیل شد. در سال‌های ۵۴–۱۳۵۳ دوره «طراحی فیگور» و در سال‌های ۵۵–۱۳۵۴ دوره «نقاشی» را گذراند و در سال ۱۳۵۵ به ایران بازگشت. او در تمام این سال‌ها در آتلیه هنری خود به خلق آثار و تدریس اشتغال داشت. نیما پتگر از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۸۳ بیش از چهل نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از ایران برگزار کرد.

علاقه مندان جهت حضور در مراسم رونمایی کتاب این هنرمند، میتوانند روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۷ ساعت ۱۷،۳۰ به موزه هنرهای معاصر واقع در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله مراجعه نمایند.

>> مشاهده وب سایت نیما پتگر

Visits: 22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا