فراخوان نقاشی

جیغ، یک نماد جهانی

جیغ، یک نماد جهانی | لینک : https://asarart.ir/Atelier/?p=3575 | کانال رسمی باشگاه‌های تخصصی اثرهنری(آتلیه اثرهنری) ـ @AsarArtAtelier
جیغ، یک نماد جهانی | تابلوی نقاشی «جیغ» اثر ادوارد مونک یکی از مشهورترین و گران‌ترین نقاشی‌های جهان است که تبدیل به نماد جهانی وحشت شده است.

جیغ، یک نماد جهانی | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، “ادوارد مونک” نقاش نروژی در سال ۱۸۶۳ متولد شد. این نقاش اکسپرسیونیست تابلویی را در ۳۰ سالگی خود خلق کرد که امروز به نماد جهانی وحشت و اضطراب تبدیل شده است. مونک که تاثیرپذیرفته از سبک ون‌گوک بود تابلوی «جیغ» را با رنگهای روشن و اغراق‌آمیز به تصویر کشید. او وقتی که از منطقه مرتفعی در نروژ به چشم‌انداز روبروی خود می‌نگریست ایده این نقاشی به ذهنش رسید.

مونک در این باره گفته است: «با دو تن از دوستانم  در حال قدم‌زدن در جاده بودیم. غروب آفتاب بود، ناگهان آسمان مثل خون قرمز شد. ایستادم و به فنس‌های کنار جاده تکیه دادم. خستگی وصف‌نشدنی وجودم را فراگرفته بود. زبانه‌هایی از خون و آتش روی سطح سیاه و کبود آبدره کشیده شده بود. دوستانم به رفتنشان ادامه دادند و من از آنها جا ماندم و از ترس می لرزیدم. این موقع بود که جیغ بی‌انتها و مهیب طبیعت را شنیدم.»

بنابر گفته‌ی مونک می‌توان این نقاشی را پرتره‌ای از خود او دانست چراکه حالات خود را با توجه به اضطرابِ آن لحظه به تصویر کشیده است و چه‌بسا مقصود او از دو نفر دیگری که در تصویر هستند نیز دوستانش باشد. 

شخصیت اصلی این تابلو با چهره‌ای همچون اسکلتِ جمجمه و چشمانی برآشفته دودست خود را بر گوشهایش نهاده و جیغ می‌زند. آسمان سرخ نشان از هراس و اضطراب حاکم بر فضا دارد. همچنین تنهایی مونک در برابر دوستانش به وضوح دیده می‌شود.

«جیغ» یکی از گران‌ترین نقاشی‌های جهان است که با قیمت بسیار گران ۱۲۰ میلیون دلار در حراجی ساتبی به فروش رفته است و این نرخ موجب افزایش شهرت این تابلو شد. 

Visits: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا