معرفی هنرمندهنرمندان نقاشی

معرفی و آثار دیوید هاکنی، معروف‌ترین نقاش معاصر انگلیسی

معرفی و آثار دیوید هاکنی، معروف‌ترین نقاش معاصر انگلیسی لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=20953 👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

معرفی و آثار دیوید هاکنی، معروف‌ترین نقاش معاصر انگلیسی | David Hockney) (زاده ۹ ژوئیه ۱۹۳۷) نقاش، طراح، چاپگر، عکاس انگلیسی و یکی از مهم‌ترین پیشگامان جنبش پاپ آرت دهه ۱۹۶۰ است.

به گزارش مجله اثرهنری دیوید هاکنی در ۹ ژوئیه ۱۹۳۷ در برادفورد به دنیا آمد و تحصیلات خود را در مدرسه گرامر برادفورد(۱۹۵۳-۱۹۵۸)، کالج هنر برادفورد، و کالج سلطنتی هنر (۱۹۶۲-۱۹۵۹) در لندن، جایی که با رونالد بی کیتاج آشنا شد و تحت تأثیر او به نقاشی پیکرنما و بهره‌گیری از منابع ادبی روی آورد، ادامه داد. (۲)

او جوایز بسیاری از جمله:
(John Moores Painting Prize(1967) ,Companion of Honor (1997) ,The Order of Merit (2012 را دریافت کرده است. (۴)

دیوید هاکنی ، نقاش ، طراح و نقشه کش ، استاد چاپ و عکاس است.پس از پیروزی درخشانش در کسب جایزه مشاغل ، به عنوان دانشجو در رویال کالج هندر ، موفقیت‌های بین المللی بسیاری در سن ۲۰ سالگی بدست آورد و جایگاه خود را به عنوان مشهورترین هنرمند انگلیسی نسل خود ، تحکیم کرد. (۱)

هنگامیکه در کالج سلطنتی هنر بود، در نمایشگاه معاصران جوان (۱۹۶۲) در کنار پیتر بلیک، که ورود هنر پاپ آرت انگلیسی را اعلام کرد، با چهار نقاشی به شیوه‌های مختلف و با عنوان کلی تظاهرات تنوع شرکت نمود . او کاملاً در امتداد هنر پاپ انگلیسی قرار کرفت اگرچه در کارهای اولیه او عناصر اکسپرسیونیستی نیز دیده می‌شود، نه کاملاً شبیه آثار فرانسیس بیکن . اما در برخی آثار، مانند ما دو پسر در کنار هم شفیقیم (۱۹۶۱)، بر اساس شعری از والت ویتمن. (۳)

« نقاشی‌های اولیه او که پایه و اساس پاپ آرت بودند و به روشی مضحک کار شده بودند ، برای او شهرت و اعتبار پیشگام پاپ آرت را رقم زدند.

در اواخر دهه ۱۹۶۰ او تبدیل به یک آدم جدی شد و در نقاشیهایش از شخصیتهای برجسته ، روشهای سنتی و اعتقادی ، بهره جست. او بیشتر عمر خود را در آمریکا گذرانید و استخر کالیفرنیا یکی از محبوبترین موضوعات او بود.اغلب کارهای هاکنی دارای یک عشق شهوانی قوی هستند.او به اندازه یک گرافیست نیز مهارت دارد که کارهای او در این زمینه شامل تصویر سازیهای چاپی ” شعر های کایافی ۱۹۶۷” و ” شش داستان برادران گریم ۱۹۶۹” میباشد .

  • در دهه ۷۰ هاکنی قدم پیش نهاد و به عنوان طراح صحنه مشغول به کار شد و طراحی لباس برای Rake&#۰۳۹;s progress استراوینسکی و فلوت سحر آمیز را بر عهده داشت . در سالهای ۷۸-۱۹۷۵ تاثیر طراحی صحنه در اکثر کارهای او دیده میشود .در دهه ۸۰ بیشتر عکاسی و کلاژ با عکس را تجربه کرد.از ۱۹۸۶ تهیه کپی بوسیله عکاسی را اختراع کرد.
  • در دهه ۶۰ هنگامیکه هاکنی به کالیفرنیا رفت ، با عمق و بینش هنری به دریا ، خورشید ، آسمان و… واکنش نشان داد و هنرش یک بعد کاملا ناتورالیستی به خود گرفت. هاکنی همچنین یک مفسر و تحلیلگر پرسپکتیو در هنر است.او در سال ۱۹۷۶ کتابی از مارهای خود را با عنوان ” David Hockney ” به چاپ رساند.
  • در ۱۹۷۴ فیلمی با عنوان Bigger Splash در باره او ساخته شد که با استقبال مردم همراه بود و شهرت قابل توجهی برای او رقم زد.

●دیوید هاکنی به خاطر ظواهر شخصی و شیوه آراستن خود، در بدو امر مشهور شد.موهای بلند رنگ کرده ، عینک جغدی ، کت طلایی نسبتا گشاد….او بدون شک سهم زیادی در ارایه چهره آلا مد در فرهنگ معاصر انگلیس داشت.

  • آثار اولیه او حاکی از نوعی پذیرش کنایه آمیز شیوه نقاشی کودکان بود.او در این آثار طرز تلقی مبهم و رویا گونه ای را ارایه می کند که باید آن را عکس العمل وی به مشاهده جامعه امریکایی در سال های آغازین دهه ۶۰ تفسیر کرد.
  • او بعد ها با فا صله گرفتن از ناتورالیسم ، گرایش به هنر مدرن و توجه ویژه به پیکاسو درآثارش اشکار شد.» (۱)

آثار دیوید هاکنی در مجموعه های شخصی و موزه های بسیاری از قبیل موزه هنرهای زیبای بوستون، موزه ملی پرتره لندن وموزه هنر لس آنجلس، موزه  J.Paul Getty  و مرکز هنر Walker  وجود دارد. او در حال حاضر در لس آنجلس و یورکشایر انگستان زندگی و کار می کند. (۴)

معرفی برخی از آثار مهم هاکنی :

سلیا برتول که معروف‌ترین مدل دیوید هاکنی می‌باشد،  نزدیک به چهار دهه سوژه پرتره‌های هاکنی بوده است. سلیا غرق در فکر، سلیا در حال سیگار کشیدن، یک تصویر از سلیا (مجموعه فوکوس متحرک)، سلیا نشسته بر روی صندلی دفتر و یک تصویر از سلیا حالت دوم (مجموعه فوکوس متحرک). تصویر سلیا از مجموعه فوکوس متحرک (۱۹۸۴-۱۹۸۶) شاید بهترین و پیچیده ترین سلیایی باشد که او ساخته است. در این اثر بنیادین، هاکنی ارجاعات تاریخ هنر را به هنری ماتیس از طریق پالت رنگ؛ و به پابلو پیکاسو از طریق ترکیب بندی الهام گرفته شده از کوبیسم می دهد.

باران از مجموعه آب و هوا (۱۹۷۳) یکی دیگر از مهمترین مجموعه های دیوید هاکنی است که الهام گرفته از نقاشی‌های ژاپنی است. این لیتوگراف استثنایی به زیرکی حس باران را نشان می‌دهد.

از دیگر کارهای وی می توان به پرتره‌ی Henry Geldzahler به همراه Yves- Maire  در موزه  لوور پنجره شماره ۱ و نمای داخلی (رستوران اودین) اشاره کرد. Henry Geldzahler  دوست نزدیک دیوید هاکنی است، که همچنین مدل مهمی در کارهای وی است و در بسیاری از نقاشی‌ها، طراحی‌ها و چاپ‌های وی حضور دارد.

منابع :

۱ـ سایت ویستا ـ ترجمه : پریسا قادری
۲ـ ایسنا
۳ـ ویکیپدیا
۴ـ مجله تندیس
۵ـ نمایشگاه لسلی ساکس (برخی آثار)

گالری آثار دیوید هاکنی :

 این نمایشگاه با نام «دیوید هاکنی: فرارسیدن بهار، نرماندی، ۲۰۲۰» روز یکشنبه ۲۳ ماه می در آکادمی سلطنتی هنرها در لندن افتتاح می‌شود و تا ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ میزبان علاقه‌مندان هنر به ویژه نقاشی است.

Visits: 2592

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا