معرفی هنرمندهنرمندان نقاشی

معرفی و آثار ذبیح‌الله محمدی، هنر مرز بین عشق و جبر

معرفی و آثار ذبیح‌الله محمدی، هنر مرز بین عشق و جبر لینک : https://asarartmagazine.ir/?p=24754👇 سایت : AsarArtMagazine.ir اینستاگرام :‌ instagram.com/AsarArtMagazine تلگرام :  t.me/AsarArtMagazine 👆

معرفی و آثار ذبیح‌الله محمدی، هنر مرز بین عشق و جبر | به گزارش مجله اثرهنری ذبیح‌الله محمدی سال ۱۳۲۰ (درگذشت ۱۳ خرداد ۱۴۰۰) در روستای ملاشیر الیگودرز لرستان در خانـواده ای سنتـی چشم به جهان گشود. 

«از همان آغاز کودکی عشقش به خوانــدن و نقاشــی را آشکار نمود . به گونه ای که پس از پایان دومین سال تحصیلـش می توانسـت به خوبی شاهنـامه را بخواند. دو سـالی که تنـها تجربه ی آموزش رسمی وی بود و او پس از آن نتوانست به تحصیل ادامه دهد.

به تشویق و حمایت های پدر ، ذبیح الله کم کم به نقـال و داستان سرای روستـا تبدیل شد ، همه گردش جمع می شدند تا او برایشان از رزم رستم و اشکبوس و هفت خوان و ضحاک بگوید ، شب نشینی هایی که گاه تا سپیده دم طول می کشید. امّا گویا جای تصویر خالــی بود ، ذبیـج اله برای شرح داستانهـایش شروع به نقاشـی نمود.

نقاشی با ابزاری ابتدایی که خود او به زحمت تهیه می کرد . داستانهای او حالا جان گرفتــه بودند ، بیژن در چاه بود ، سیمرغ پرواز می کرد و رستم در جنگ با اکوان دیو بود. در سنین نوجوانی و جوانی او همچنـان پر از شوق آموختن بود ، او توانسـت قرآن کریـم را از حفظ نماید و بسیاری از کتب ارزشمند ادبیات کلاسیک ایران را بخواند.

او پس از ازدواج به خوزستـان و شهر سربنـدر مهاجـرت می کند و شغـل های مختلفـی را تجربه می کند با این همه او نقاشی کردن و خواندن را رها نکرد. در سالهــای گذشتـه ، با انتشار نقاشی های محمدی ، کارهای وی به بسیاری از گالـری ها و نمایشگاه های داخلی و خارجی راه یافت.

آثار وی در مورد توجه قرار گرفت ، راجر کاردینــال ، کسـی که برای نخستیـن بار واژه ی اوت سایندر آرتیست را برای هنرمندان خود آموخته به کار بـــرده است ، در باره ی آثار او می نویسد:

« آثار او مرا به یاد نقاشی های سرخپوستان آمریکایی می اندازد ، اسب ها ، شخصیـت ها و فضاها، درکل آثار او استثنایی و منحصر به فرد و استادانه است »

ذبیح اله محمدی هر روزش را با نقاشی شروع می کنـد و تا ساعت ها دست از نقاشی کشیدن بر نمیدارد. او با نقاشی هایش زندگی می کند ، با آنـــها می خوابد ، خوابشان را می بیند ، با آنها می خندد ، گاه در جنـگ است و گاه برای سهراب داستان‌هایش بغض می کند.» (۱)

«محمدی تحت تأثیر نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نقاشی ایرانی، نقاشی کشیدن را آغاز کرده بود. او قرآن، شاهنامه، اسکندرنامه، خمسه نظامی و… را حفظ کرده بود و موضوعات نقاشی‌هایش نیز برگرفته از همین کتاب‌ها بود.

نخستین نمایشگاه انفرادی ذبیح‌الله محمدی مهرماه ۹۶ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این هنرمند خودآموخته زمانی که ۷۶ سال داشت درباره فعالیت‌های خود گفته بود:

از زمانی که به خاطر دارم همواره به فکر نقاشی کردن هستم و با این که مشاغل مختلفی را پشت سر گذاشته‌ام اما نقاشی را رها نکرده‌ام. هر روز که از خواب بیدار می‌شوم پس از نماز و صبحانه شروع به کار می‌کنم و تا شب همچنان مشغول نقاشی هستم.

او که در دوران کودکی از هر وسیله‌ای مانند زغال و روغن ‌سوخته چراغ برای نقاشی کردن استفاده می‌کرد، در سال‌های اخیر با استفاده از خودکارهای رنگی به نقاشی می‌پرداخت. 

در سال‌های گذشتـه با انتشار نقاشی‌های محمدی، آثارش به بسیاری از گالری‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی راه یافت و مورد توجه قرار گرفت. آثار او در چند نمایشگاه گروهی حضور داشت و نمایشگاه انفرادی آثارش در گالری دلگشا برگزار شد. همچنین اواخر سال ۹۹ اثری از ذبیح‌الله محمدی در نمایشگاهی با عنوان «روز نو، موج نو» به کیوریتوری فریدون آو که در سایت بونامز برپاشده بود حضور داشت.

از دیگر نمایشگاه‌های وی می‌توان به «از آوردگاه و از بزم و از داستان» در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران اشاره کرد

ذبیح‌الله محمدی در ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ چشم از جهان فروبست.» (۲)

نمایشگاه‌ها :

  • نمایشگاه انفرادی، «از آوردگاه و از بزم و از داستان»، خانه هنرمندان، گالری زمستان، تهران
  • ۱۳۹۶نمایشگاه گروهی، «ایرانیان آوت‌سایدر»، گالری پلیسمی، پاریس
  • ۱۳۹۷نمایشگاه گروهی، «نقطه»، خانه هنرمندان، تهران
  • ۱۳۹۷نمایشگاه گروهی، «سیاه و سفید»، گالری ایوان، تهران
  • ۱۳۹۷نمایشگاه انفرادی، «هفت خواهر و یک برادر»، گالری دل‌گشا، تهران
  • ۱۳۹۷نمایشگاه انفرادی، «شهر ایران»، خانه هنرمندان، گالری پاییز، تهران
    درباره علت آن چنین توضیح می‌دهد: «اکثر آثارم برگرفته از داستان‌های اساطیری و کهن ایرانی هستند؛ البته در بین کارهایم آثاری برگفته از داستان‌های عامیانه بین قومیت‌های مختلف ایرانی و مذهبی همانند «براق حضرت محمد(ص)» نیز وجود دارد.(۳)
  • ۱۳۹۷نمایشگاه گروهی، «رام نشده»، گالری دل‌گشا، تهران
  • ۱۳۹۸نمایشگاه گروهی، «در اواخر جادو، فلاتی مسدود»، گالری دلگشا، تهران
  • ۱۳۹۸نمایشگاه انفرادی، «ماضی نقالی»، گالری دلگشا، تهران
  • ۱۳۹۹آرت‌فر، تیر آرت، نمایش داده شده توسط گالری دلگشا، تهران
  • ۱۳۹۹نمایشگاه گروهی، «فارسی و غول فارسی»، گالری دلگشا، تهران
  • نکته : در آقای محمدی در گفتگویی با ایسنا به نمایشگاه گروهی در پرتغال اشاره می‌‌کند ولی نام و زمان نمایشگاه مشخص نشده است. (۳)

حراج‌های هنری :

  • بونامز آنلاین (۲۰ اسفند ۱۳۹۹)
    بدون عنوان | ۴۰ × ۲۹ سانتی‌متر | نمد روی کاغذ
    قیمت فروش رفته: £۲۵۵
    شماره‌ی اثر: ۱۹
    برآورد: £۲۰۰ – ۳۰۰
    قیمت چکش‌خورده: £۲۰۰
  • بونامز آنلاین (۲۰ اسفند ۱۳۹۹)
    بدون عنوان | ۷۰ × ۵۰ سانتی‌متر | خودکار روی کاغذ
    قیمت فروش رفته: £۱,۰۸۳
    شماره‌ی اثر: ۲۰
    برآورد: £۴۰۰ – ۶۰۰
    قیمت چکش‌خورده: £۸۵۰

آثار :

منابع :

  1. گالری اینفو
  2. هنر آنلاین
  3. ایسنا
  4. درز

Visits: 154

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا