اخباراخبار هنرهای تجسمیپژوهشگالری آثار هنرمندانمقالههنرهای تجسمی

شاهکار ۳۷۹ ساله رامبرانت بازیابی شد

  • شاهکار 379 ساله رامبرانت بازیابی شد مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری
  • شاهکار 379 ساله رامبرانت بازیابی شد مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

شاهکار ۳۷۹ ساله رامبرانت بازیابی شد | ۳۰۰ سال پس از بریدن بخش‌هایی از هر چهار طرف «گشت شبانه» رامبرانت برای وارد کردن آن به سالن اصلی شهرداری آمستردام، نسخه کامل شاهکار سال ۱۶۴۲ استاد نقاش هلندی بازتولید شد.

به گزارش مجله اثرهنری ، اگر چه اثر هنری و شاهکار ۳۷۹ ساله رامبرانت را با نام «گشت شبانه» می‌شناسند اما عنوان رسمی این اثر «گروه نظامی بخش دوم تحت فرماندهی کاپیتان «فرنس بانیک»( Frans Banninck Cocq)» است.

این اثر که در سال ۱۶۴۲ و در طول عصر طلایی هلند خلق شده است، عزیمت گروهی را به سرپرستی کاپیتان «فرنس بانینک» (مردی در لباس سیاه و شالی قرمز) و ستوان «ویلم ون رویتنبرچ» (مردی در لباس زرد و کمربندی سفید) به تصویر کشیده است؛ این تصویری کلی است که یک بیننده در نگاه اول متوجه آن می‌شود اما نکات دیگری درباره این اثر نیز وجود دارد.

صدها سال این تابلو نقاشی با وارنیش تیره و غبار پوشانده شده بود و به موجب آن به اشتباه تصور می‌شد این اثر صحنه‌ای از شب را به تصویر می‌کشد و به دنبال آن عنوان «گشت شبانه» هم به آن اختصاص داده شد. وارنیش تیره در دهه ۴۰ میلادی از روی تابلو پاک شد اما عنوان همچنان بر روی اثر باقی ماند.

سال‌ها پس از خلق «گشت شبانه»، این تابلو نقاشی عظیم در سال ۱۷۱۵ از مکان اولیه‌اش یعنی از ساختمان «Kloveniersdoelen» به «سالن شهر» آمستردام منتقل شد. این اثر یک نقاشی غول‌پیکر است در اندازه‌های ۳۶۳ در ۴۳۷ سانتیمتر. تنها راهکاری که به ذهن مسئولان آن زمان پایتخت هلند رسید، بریدن بخش‌هایی از چهار طرف نقاشی بود.

به این ترتیب، ۶۰ سانتیمتر از سمت چپ «نگهبان شب» بریده شد و سهم سمت چپ تنها ۷ سانتیمتر بود. ۲۲ سانت از بالا و ۱۲ سانت از پایین این شاهکار رامبرانت هم به فنا رفت تا از چارچوب در وارد ساختمان و تالار مرکزی شهرداری آمستردام شود. حالا ۳۰۶ سال پس از این شیرین‌کاری و ۳۷۹ سال پس از کشیده شدن نسخه اصلی نقاشی، کارشناسان توانستند به لطف هوش مصنوعی بخش‌های ناپدیدشده را بازسازی و رنگ‌های اصلی آن را پیدا کنند.

امروزه به لطف برخی از نسخه‌های کپی‌شده از این تابلو نقاشی که یکی از آن‌ها اکنون به گالری ملی لندن تعلق دارد و هوش مصنوعی، تصویر اولیه تابلو نقاشی «گشت شبانه» مشخص است.

شاهکار 379 ساله رامبرانت بازیابی شد مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

تصویری که به با هوش مصنوعی به دست آمد، روی بوم چاپ و به نقاشی فعلی استاد هلندی افزوده شد تا تماشاگران و هنردوستان بتوانند آن را کنار تابلو فعلی در موزه آمستردام ببینند. در واقع، بخش‌های تازه و قدیمی «نگهبان شب» رامبرانت کنار هم جلوی چشم مردم قرار گرفته و امکان مقایسه را به کارشناسان و دوستداران هنر داده است.(۲)

بر اساس تصاویری که به نقاشی فعلی افزوده شده، دست‌کم سه شخصیت تازه به جمع حاضران در «نگهبان شب» پیوسته‌اند که شامل دو مرد نظامی و یک پسر می‌شوند. ضمن اینکه کانون نقاشی هم عوض شده و با توجه با وجود فضایی خالی در سمت چپ، به نظر می‌رسد تمام چهره‌های حاضر در تابلو در حال رفتن به آن سمت هستند.

قرار است نسخه اصلی و نهایی «نگهبان شب» رامبرانت با بخش‌هایی که بر اساس داده‌های هوش مصنوعی به آن افزوده شده تا سه ماه دیگر در موزه ملی آمستردام در معرض دید مردم قرار بگیرد.

«رامبرانت» برای این نقاشی ۷۲۶ یورو دریافت کرد

به گفته موزه ملی آمستردام، دستمزد «رامبرانت» برای این اثر ۱۶۰۰ «گیلدر» بود که این رقم معادل ۷۲۶ یورو یا ۸۲۸ دلار کنونی است. اما با این حال این پول در آن دوره ناچیز به شمار نمی‌رفت. در آن دوره یک کارگر در هفته ۶.۵۰ گیلدر یا حدود ۳۰۰ گیلدر در سال درآمد داشت.

این نقاشی بسیار نوآورانه بود

نقاشی‌هایی همچون «گشت شبانه» که نگهبانان را به نمایش می‌گذارند در زمان «رامبرانت» بسیار محبوب بودند، اما این «رامبرانت» بود که برای نخستین‌بار گروهی از این افراد حین انجام ماموریت را به تصویر کشید. در این نقاشی کاپیتان که لباس سیاه بر تن دارد به ستوان می‌گوید دستور رژه سربازان را آغاز کند. این نقاش با به تصویر کشیدن واضح حرکت این گروه نظامی به نوعی سنت‌شکنی کرد.

شاهکار 379 ساله رامبرانت بازیابی شد مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

ممکن است تصویری از خود «رامبرانت» در نقاشی باشد

در بخش میانی این نقاشی، در پشت سر مردی که لباس سبز بر تن دارد و سربازی که کلاه‌خود آهنین بر سر دارد تصویری از یک مرد دیده می‌شود که فقط چشم‌ها و کلاه نمدی‌اش قابل مشاهده است؛ گمان می‌رود این مرد خود «رامبرانت» باشد.

این اثر تاکنون ۳ مرتبه هدف حمله قرار گرفته است

سیزدهم ژانویه ۱۹۱۱ بود که یک آشپز نیروی دریایی که از کار بی‌کار شده بود در اعتراض به از دست دادن شغلش با یک چاقو به «گشت شبانه» صدمه زد. دومین حمله با چاقو به این اثر هنری در چهاردهم سپتامبر سال ۱۹۷۵ توسط فرد دیگری رخ داد. پس از آن، «گشت شبانه» تحت مراقبت دائمی قرار گرفت. با این حال در سال ۱۹۹۰ هم یک مرد هلندی که شغلش را از دست داده بود با اسپری کردن محلول سولفوریک اسید بر روی سطح این تابلو نقاشی، آن را هدف حمله قرار داد.

شاهکار 379 ساله رامبرانت بازیابی شد مجله اثر‌هنری ـ اثر هنری

با این حال در هر بار حمله، پروژه‌های مرمت این اثر موفقیت‌آمیز بودند و فقط اثر ناچیزی از این صدمات قابل مشاهده است.

منبع :

هنر آنلاین
ایسنا
گالری سوفی

Visits: 135

منبع
ایسناهنر آنلاینگالری سوفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا